Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan kära vänner!

Mina kompisar har precis införskaffat en kamera för filmande av skateboardåkning.

Efter detta så valde de, vänligt nog, att vända sig till mig för att ställa lite frågor ang. optik / teknik / upplösning etc. Problem infaller då jag inte kan någonting angående detta heller. Därför vänder jag mig till er. Det vore verkligen otroligt snällt om någon ville hjälpa mig att hjälpa dem!

Kameran i fråga är en Sony HDR-HC5E.

Till detta ingår en Baby Death lins.

Jag har förstått att kameran är av HD typ. Alltså filmar den i 1080i upplösning, vilket jag dessvärre inte riktigt förstår vad det är. Vad jag nästan lyckats lista ut är att 1080i bara är möjligt när aspect ration för filmupptagning är ställd på 16:9. Detta är ett av valen mina kompisar och jag står inför. Nämeligen; filma i 16:9 el. 4:3. Jag tycker det här är fucking jävla ohjälpligt komplicerat. Eller så är jag bara jätte-jätte trött.

Jag undrar följande;

1. (Lite random) Är Sony HDR-HC5E ens en 3ccd (3 chip) kamera? Jag undrar om den är det, judging by bildkvaliten.

2. Vad skulle just du rekommendera att filma med för aspect ratio, ställd i denna position?

16:9 är kul och allt. Men långt ifrån standard ännu, även om det kommer bli. Å ena sidan, en film som mestadels kommer ses på billiga TV apparater och via Internet, är inte 4:3 det bästa valet? Å andra sidan, förlorar man inte mängder av bildkvalitativa möjligheter då 16:9 (och följaktligen 1080i läggs åt sidan?) Blir färgerna tama? Jag tycker färgerna ser otroligt ljusa, platta och tråkiga ut i 16:9 1080i också.

3. Vad händer egentligen då du filmar 16:9 med ett fisheye av BabyDeath typen?

4. Något annat JÄTTEVIKTIGT mina kompisar och jag bör tänka på?

Tack så otroligt mycket till

den som orkar ta sig tid att

svara mig.

Ha en trevlig dag!

Posted

Det verkar vara en kamera som kan spela in både i HD (HDV) och i DV (SD)

Den lagrar videoinformationen på tape och kan lagra bilder på kort. HDV-formatet innebär att det krävs en hel del datorkraft för att redigera videoklippen i HD (HDV). I läge DV, som idag är det vanligaste formatet är redigeringen betydligt mindre krävande för datorn och lättare att hantera.

Att lägga DV på DVD går utmärkt - det är det vanliga. Att lägga HD på skiva kräver Bluray som kostar betydlgit mer och som ännu inte är allmänt förekommande. Det går också att lägga HD-material på DVD men då måste filmen konveteras ned till DV vilket innebär att upplösningen tappas och blir samma som DV (SD).

I HD läge finns bara 16x9 format men i DV, vilket är vanligt standard format, finns både 16x9 och 4x3. SVT och TV4 sänder i 16x9 som standard idag och sänder en bild inspelad i 4x3 (i regel en äldre inspelning) i 16x9 då kanerna blir svarta. Om du väljer 4x3 format för nyinspelning så bör det finns speciellt skäl för det - normalt är 16x9.

Format:

DV/SD: 4x3 576x720,pixlar 1,067 16x9 576x720, pixlar 1,42 (16x9 576x1024, pixlar kvadratiska)

HD: 1080x1920, pixlar kvadratiska (HDV 1080x1440, pixlar 1,33)

Kameran använder inte en 3ccd sensor utan en CMOS sensor.

Färgåtergivningen bör vara standard för DV och möjligen bättre för HD eftersom HD tillåter större färgomfång.

Vad som händer när du sätter på en försättslins av fisheye eller annan typ är att ljuset bryts i linserna på det sätt som de optiska lagarna bestämmer. Ingenting händer i kameran som bara återger det ljus som träffar sensorn.

Det finns massor att tänka på och en av de viktigaste sakerna är att försöka hålla kameran still för att undvika att tittarna blir sjösjuka.

Posted

16:9 är standard idag för allt nytt som produceras. Det vore dumt att inte hänga med där.

Youtube och Vimeo köra båda 16:9, även om det går att visa 4:3

16:9 har inte sämre kvalité än 4:3. Formatet 16:9 / 4:3 talar bara om hur bilden är relaterad i höjd och bredd och har inget med kvalité eller färger att göra.

HD är alltid 16:9

Summasumarum 16:9 är det bästa valet, och du tappar inte kvalité