Gå till innehåll

Alla filmar från samma manus ???


Jasto

Recommended Posts

Hejsan!

 

Vet inte vad ni tycker men...

 

De som kan skriva manus gör det och skickar in det till voodoofilm som vi sedan röstar fram det bästa manuset.

 

Efter det så gör de som vill en film från detta manus. Som man sedan lägger in det här på voodoofilm. För det skulle vara roligt att se hur var och en tolkar manuset. Alla har ju olika förutsättningar men det spelar ingen roll om någon har en bättre utrustning eller har gått någon utbildning osv. Det skulle vara roligt och se hur de olika filmerna skulle bli med de olika förutsättningar!

 

Vad tycker ni?

 

Har ni diskuterat detta förrut ???

 

/Jasto

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter som en bra idé. Manus är ofta det jag saknar. Jag skulle föreslå följande riktlinger:

  • Låg budget. (Alla är inte rika)
  • Relativt få skådespelare. (Lättare för fler att ställa upp i tävlingen.)
  • Behöver inte utspela sig på alltför specifik plats. (Typ som vid en hamn eller nåt... Alla ska kunna spela in i närheten av var de bor.)

 

ja, det är väl det viktigaste. frågan är bara vem som har lust att skriva manus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Risken är ju att alla filmer som görs till slut blir FÖR lika (eftersom replikerna någorlunda måste stämma överens i varje film) och handlingen blir ju densamma. Så förslagvis skickas fem manus in, sen läses synopsisarna till dessa av respektive "producent" för varje film, och därefter väljer producenten ut det han gillar bäst, utan att tala om för övriga producenter vilket han valt. Sen får man gissa sig till vilken film som gjordes :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker vi ska ha kvar grund idén. Dom som vill skriva ett manus baserat på ett ämne kan göra det. Det bästa manuset röstas fram och sedan gör vi filmer på det manus som blir framröstat. Om filmerna blir lika spelar ingen roll, det är ju just det som vi ville kolla när alla filmer var klara, eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag sitter med ett grovmanus som handlar om en spindel. Vi följer en spindels (pov) och hör hans korta förklaringar (VO) på det den gör, enkla miljöer, enkla citat och olika ljud. Miljöerna, citaten och ljuden kopplas till slutet där vi ser en fot trampar och sparkar på spindeln och vi förflyttar oss till en scen där en liten kille sitter på en skolgård och leker med sin leksakspindel. Vi kommer in i scenen just i det spindeln går sönder och några killar går därifrån och skrattar. Nu kan vi koppla alla citat och ljud till spindeln och förstår nu att denna kille har och blir ofta mobbad.

 

Det är lite enkelt, men det kan funka..........

Länk till kommentar
Share on other sites

ok, det kan jag förstå, men.... kan du förklara vad du är trött på? Är det ämnet i sig du är trött på eller är det den typ av filmer? Har det producerats så mycket "mobbnings filmer" att dom har fått en egen schanger, typ Spagetti western? Det är ju klart att man kan ju säga att alla filmer har ett vist tittarvärde, och att "mobbnings filmer" kommer lågt på den rankningen!? Vart tog då essensen av berättarvärde vägen om man säger att man är trött på "mobbnings filmer"!!??

 

men....

....om du säger till mig att du tyckte att idéen inte håller rätt nivå och att filmen kan göras på ett annat ämne OCH pressenterar detta ämnet och idé för oss andra här på forumet, så skulle inte jag skriva denna skit till dig!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mr.M&M]ok, det kan jag förstå, men.... kan du förklara vad du är trött på? Är det ämnet i sig du är trött på eller är det den typ av filmer? Har det producerats så mycket "mobbnings filmer" att dom har fått en egen schanger, typ Spagetti western? Det är ju klart att man kan ju säga att alla filmer har ett vist tittarvärde, och att "mobbnings filmer" kommer lågt på den rankningen!? Vart tog då essensen av berättarvärde vägen om man säger att man är trött på "mobbnings filmer"!!??

 

men....

....om du säger till mig att du tyckte att idéen inte håller rätt nivå och att filmen kan göras på ett annat ämne OCH pressenterar detta ämnet och idé för oss andra här på forumet, så skulle inte jag skriva denna skit till dig![/citat]

 

Shit va du komplicerar saken....allt jag säger är att jag är trött på amatörfilmer som handlar om en kille/tjej som är mobbad......och ja, de finns många såna. Sen kan man ju undra hur många som har lust att gå ut och leta efter en spindel........fan andas, ta inte illa upp elle nåt.....

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...