Gå till innehåll

objektiv för filmning - resp. stillbild


Leif G.

Recommended Posts

Hej där igen.

 

Jag behöver tips på rätt typ av objektiv till filmning såväl som till stillbild (oavsett filmande systemkamera). Inte vilket konkret varumärke utan objektiv generellt sett utifrån ""mm x, eller x till xx - f/ y eller y till yy). Du förstår säkert vad jag menar. Din motfråga blir givetvis " det beror vad ska du kameran till" ?

 

Här ger jag svar på det.

 

Jag kommer i första hand att producera prof. radioprogram. Har all mobil och fast utrustning och mjukvara för att hantera det från A - Ö (inkl. leverera podcasts för webben). Men det kräver oftast att jag också kan leverera stillbilder/stillbildssekvenser och/eller kortare videoklipp för webben. Här gäller först och främst ansikts/porträttbilder. Ibland tagna nära "för hand". Men oftast på 5- 10 m håll, på stativ och utan panoreringar, zomningar eller större fokusförändringar. Oftast dåliga ljusförhållanden. Kameraljudet är oftast oväsentligt - tar in ljudet separat. (i de flesta fall).

 

Jag behöver systemkamerans filmfunktion även för min kommande webstudio (egen webkanal). Här är avståndet kortare 1- 2m. I övrigt som ovan.

 

Visst kommer jag även att filma miljöer (för inklipp). Men här är kraven lägre. Ungefär som när man ser på Aktuellt - d.v.s. utfyllnad utan egen substans. Pröva att sluta ögonen och bara lyssna på den sändningen, öppna ögonen kort då och då för att se vad bilden i sig ger för nödvändig info utöver pratet. Oftast anda.

 

Leif G.

Länk till kommentar
Share on other sites

"oavsett filmande systemkamera", ja då ska du definitivt hålla dig till L-serien (om än inte glömma ren funktionalitet; de ska passa såväl på APS-C som FF).

 

Stens tips är bra, kanske överväga något vidare om du skall ha glaset på mediumformat p.g.a. cropfaktorn. 16-35 L kanske.

Länk till kommentar
Share on other sites

För att förtydliga. Jag kommer sannolikt att att köpa en Canon 600D (mer eller mindre lika 550D,60D/7D). Förstår inte vad L-serien är för något ? Prisklass ? Jag kontrar med Prisvärt utifrån mina ovan givna behov. Allt utöver "kitt"-objektiven som alla säger inte utnyttjar kamrornas möjligheter/kvalitet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Eller typ ett fast Canon 50/1,4. Sigmas 30/1,4 verkar också poppis att filma med. Zoom verkar inte vara viktigare än bländare i detta läge och då är en fast glugg som Sten säger kanske lämpligare. Ger i alla fall mest kvalitet för pengarna..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...