Gå till innehåll

Objektiv till Canon 550d


Funningen Pictures

Recommended Posts

Hej.

 

Jag har en Canon 550d och just nu spelar jag in med original EF-S 18-55mm och det funkar väl helt okej, men jag har sett på diverse forum och liknande att andra fått otroligt mycket bättre bild med andra objektiv, speciellt i lågt ljus.

 

Men vilket objektiv är mest värt att lägga sina pengar på? Har ca 5000 kronor jag tänkt att spendera på ett objektiv, och då vill jag helst ha det bästa jag kan få i den prisklassen, samtidigt som jag har väldigt lite koll själv. Ett riktigt bra allround objektiv helt enkelt. Så vad hade ni föreslagit att jag inhandlade?

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Köp objektiv med lågt bländartal. Kit-objektivet har exempelvis 3.5-5.6 i bländartal tror jag. Om du ser objektiv vars egenskap passar dig som samtidigt har ett bländartal på 2.0 eller lägre så kan det vara rätt bra att ha. Ju lägre bländartal, desto mer ljus kan du släppa in.

Länk till kommentar
Share on other sites

Canon 50mm 1.8 är ett populärt alternativ. Med sensorn i 550D som inte är fullformat hamnar bilden på en 80mm om jag inte har fel, vilket ger en fin inramning för porträttshots.

 

Det är ett väldigt trevligt litet objektiv för ett väldigt litet pris. I princip alltid under 1000-lappen. Ibland så lågt som 650-750 pix. För den kvalitet man får är det utan tvekan det mest prisvärda objektivet. Inte så väldigt mångsidigt, men väldigt användbart.

Länk till kommentar
Share on other sites

Allroundobjektiv i meningen zoom, som dessutom är snabb, existerar inte för 5000 (eller ja, över huvud taget i konsumentprisklass). När du behöver ljuskänsligt glas så kika på primes, att vilja ha en fantastisk snabb zoom för de pengarna är att vilja äta kakan och behålla den typ. Sigma har en 17-50 is på 2.8 som jag i regel brukar rek. framför Canons kitobjektiv, men det är ju knappast tal om en "uppgradering" i din situation.

 

För 5 lök kommer nog de flesta här säga canon 50mm 1.4, kan du leva utan IS & autofokus kostar ett bra Nikkor 1.4 max 1500 kr på ebay. Hade båda och gjorde lite direktjämförelser, en modern Canon är självklart skarpare för foto men som sagt, finns några tusen att spara just där. Sen kan man skratta lite åt när man håller dem båda i handen att Canons x4 dyrare moderna objektiv är rena skämtet i byggkvalitét jämfört med 20 år gammalt glas också :) Men men, alla är inte "filmmakers" så ska du ha nytt & dessutom fotar så ja, canon 50mm 1.4 är ett "bra" köp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...