Charmosta Postad 19 mars 2011 Postad 19 mars 2011 Hejsan! Ska köpa mig en Canon 5D Mark ii efter några otrolig bra reviews! jag ska göra små filmer samt långfilmer och vill få det bästa ''film'' känsla så möjligt, vilka linser borde jag köpa eller annat som skulle kunna förbättra kameran när det gäller filmbranschen. Jag har aldrig använt systemkameror, så det är därför jag söker efter tips. 0 Citera
Kimster Postad 19 mars 2011 Postad 19 mars 2011 Börja med att läsa alla redan existerande trådar om 5D/7D/DSLR. Det är ett flertal som ställt samma frågor och det finns redan mycket svar i ämnet. 0 Citera
Mattihp Postad 19 mars 2011 Postad 19 mars 2011 Med linser antar jag att du menar objektiv. Fundera på vilka slags bilder du behöver och köp objektiv med rätt brännvid och låga bländartal. 0 Citera
tomgrejs Postad 21 mars 2011 Postad 21 mars 2011 det där med optik är ganska personligt. bästa är nog att du testar och jämför. men vad jag tycker är iallafall att, ska du göra långfilm, vill ha "filmkänsla" och tittar på vad filmbranschen använder så ska du inte köpa en 5D. Då det har en "fullframe sensor". Alltså större än vad en filmkamera har och därför kan du inte använda samma optik. 7Dn och 550Dn har däremot lika sensor som filmkameran och klarar dessa linser. 0 Citera
Charmosta Postad 22 mars 2011 Författare Postad 22 mars 2011 det där med optik är ganska personligt. bästa är nog att du testar och jämför. men vad jag tycker är iallafall att, ska du göra långfilm, vill ha "filmkänsla" och tittar på vad filmbranschen använder så ska du inte köpa en 5D. Då det har en "fullframe sensor". Alltså större än vad en filmkamera har och därför kan du inte använda samma optik. 7Dn och 550Dn har däremot lika sensor som filmkameran och klarar dessa linser. Så du tycker jag ska köpa mig 550D eller 7D? Kan du ge mig lite exemplar om skillnaderna mellan 5D mark ii och dessa? 0 Citera
Mattihp Postad 22 mars 2011 Postad 22 mars 2011 Så du tycker jag ska köpa mig 550D eller 7D? Kan du ge mig lite exemplar om skillnaderna mellan 5D mark ii och dessa? Det som är det väsentliga nämner han ju. Brännvidderna du får med objektiv på 7D och 550D som har APS-C liknar mer de brännvidder du får med filmkamera medan 5D har fullformatssensor. 0 Citera
tomgrejs Postad 23 mars 2011 Postad 23 mars 2011 kort och gott, du kan inte använda dig av filmoptik, ultraprime tex, på 5Dn, för det är en fullsensor, om det var det fu var ute efter... en sån glugg kostar nog runt 500.000kr/st, begagnad, så det blir då att hyra. när du ska göra filmer, och dubehöver en adapter, sk pl-mount. vilket också kostar en del. 1600:-/dagen i hyra. men det är om du ska göra film som ser ut som film. annars finns ju billibagre zeiss-optik eller liknande och funkar 5Dn bra, beror på vad du har tänkt.. ;) 0 Citera
Martin Oller Postad 23 mars 2011 Postad 23 mars 2011 http://www.hotrodcameras.com/product/7d-pl-deluxe-kit-new/ De flesta använder optik för stillbildsfoto, vilket medför en hel del problem, men så det det ju pengar. Zeiss har en populär serie men ett helt set kostar ändå rätt stora pengar, fast åter igen, inte jämfört med Riktig Filmoptik. Även gammalt slitet skit på eBay kostar pengar, så ja... Största problemen med fotoobjektiv är fokus & zoom, men det finns workarounds som passar de flesta. Danny Boyle med en kittad 7D: http://www.indiev.org/wp-content/uploads/2010/10/ZZ1EA6BC3F.jpg Det finns PL-adaptrar till Panasonic GH2, kräver ingen hårdvarumodifikation. Kostar en femhundring eller så från Kina, fast optiken kostar ju fortfarande.... bestäm en initial budget för dina grejer, sen är det lättare att ge tips. ;) 0 Citera
Charmosta Postad 23 mars 2011 Författare Postad 23 mars 2011 Ok, tack! Så min sista fråga är, vilken ska jag köpa 7D eller 550D? Vad tycker ni? 0 Citera
Martin Oller Postad 25 mars 2011 Postad 25 mars 2011 Identisk bildkvalité & sensorstorlek. 7D har vädertätning & HDMI 1080i under inspelning. Den har också "middle iso's" - 550D är alla iso native på, man har alltså fler alternativ på 7D (även om det i 98% verkliga situationer är meningslöst, då native iso är renare). 60D & T3i heter de nya modellerna, inga dramatiska förändringar utan hybrider mellan prisklasser, dock roterbar display stort plus. De skall också ha mindre risk för överhettning, inget jag upplevt själv med 550D men i en varm studio el. sommardag så kan det det ske, speciellt 7D som utvecklar mycket värme pga dubbla processorer. 0 Citera
Charmosta Postad 26 mars 2011 Författare Postad 26 mars 2011 Hej, jag skulle precis köpa Canon EOS 550D så hittade jag 600D, är det stor skillnad? Jag kollade på några reviews, och de sa att det var inga stora förändringar... Vad tycker ni? 0 Citera
GutteG Postad 26 mars 2011 Postad 26 mars 2011 Identisk bildkvalité & sensorstorlek. 7D har vädertätning & HDMI 1080i under inspelning. Den har också "middle iso's" - 550D är alla iso native på, man har alltså fler alternativ på 7D (även om det i 98% verkliga situationer är meningslöst, då native iso är renare). Med MagicLantern får man bland mycket annat godis möjligheten att ställa in iso fritt. Finns till 5DmkII och 550D (på väg till 50D, 60D, 600D & 500D) Ser tveksamt ut att den skulle komma till 7D. 600D: Vridbar skärm kan nog vara trevligt även digitalzoomen i videoläget (bättre än videokameramotsvarigheten). I övrigt är de ganska lika. 0 Citera
200ASA Postad 31 mars 2011 Postad 31 mars 2011 Jag hade heller satsat på en 5D mark ii istället för en 7Da.. Anledningarna är många.. men till att börja med ser jag fullformatssensorn som ett stort plus då du kan uppnå effekter som det krävs mycket dyrare kameror för att uppnå.. Ett exempel är skärpedjupet som blir en aning mer intressant på en fullformatare.. Sedan är det trevligt med att 50mm nästan känns som en vidvinkel när man använt en kamera med APS-H sensor.. Men det är väl upp till en själv om man vill ha detta, vissa ser det som ett minus och andra som ett plus. Här är lite comparisons: (lite väl humoristisk ton kanske :)) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.