Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har blivit föreslagen följande för en dator som skall klara redigering i HDV och AVCHD med Premiere CS5

av en försäljare. Jag kan själv se att 2gb RAM är för lite, hur mycket bör jag ha? Några andra svaga punkter?

Tack på förhand,

Patrik

* Processor: Intel Core i7 870, 2.93GHz Quad Core, HT, 8MB

* Systemhårddisk: 500GB Seagate Barracuda

* Mediadisk 1: 1TB

* Mediadisk 2: 1TB

* Internminne: DDR3 2GB 1333MHz DDR3-1333, PC3-10600, 240-pin

* Antal minnesplatser: 4st

* Grafikkort: Gigabyte Geforce GTX 470 OC 1280MB GDDR5, (630Mhz)

* Ljudkort: Realtek ALC889A 7.1

* Optisk enhet: LG BH10LS30 Blu-RayBrännare

* Minneskortläsare: Spire SP322CB, CF/MS/XD/SD/MMC/TF

* Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD4 ATX, SATA3.0, USB3.0, 4xDDR3, LGA1156

* Chassi: Fractal Design Define R3

* Effekt nätdel: 500W

* USB 2.0 / 3.0: 8st + 4st interna / 2st

* FireWire 400 / 800: 1st / 2st

* eSATA-port: Ja, 2 st

* VGA-port: Ja

* DVI-port: 2st

* Display-port: Nej

* HDMI-port: Ja, mini

* Ljudanslutningar: -

* Modem: -

* Fast Nätverk: Ja, 10/100/1000Mbit

* Trådlöst nätverk: -

* Bluetooth: -

* Operativsystem: Microsoft Windows 7 Professional 64-bit Svensk

* Medföljande Program: -

* Tangentbord: Nej

* Mus: Nej

* Garanti: 1 år

* Storlek (BxHxD): 207,4 x 440 x 521,2 mm

* Vikt: 12,50 kg

Postad

Satsa på 12GB RAM om du vill ha acceptabel prestanda. 6GB fungerar, men det kommer att gå riktigt segt. Satsa också på ett nätagreggat som levererar mer än 500W om du kör med ett GTX470. Jag hade använt 800W eller mer.

Att använda Dynamic Link för att göra DVD eller Blu ray med 6GB är bara att glömma tycker jag.

Postad
Satsa på 12GB RAM om du vill ha acceptabel prestanda. 6GB fungerar, men det kommer att gå riktigt segt.

Riktigt segt i 100% menar du eller vad är det som går segt med bara 6GB? Vad jämför du med?

Postad
Riktigt segt i 100% menar du eller vad är det som går segt med bara 6GB? Vad jämför du med?

Riktigt segt så att man tillslut tröttnar och undrar varför man sparade in dom realtivt få kronor RAM-minne kostar idag. Jag har jämfört *samma* dator med 6GB respektive 12GB. Skillnaden mellan 6GB och 12GB rent prestandamässigt var jättestor tyckte jag.

Premiere Pro CS5 och Adobe Media Encoder CS5 är 64-bitar och kan och vill använda mycket RAM många gånger, läs alltid. Vill Pr CS5/AME CS5 använda mer minne använder så gör dom det utan tvekan. Vid redigering med AVCHD brukar datorn efter ett tag (någon minut) vilja ha ca 10GB-11GB, vilket den också använder om det finns tillgängligt. 6GB i samma maskin känns då märkbart segt. (Mer media i projektet = Det går åt mer RAM)

Alla har vi olika trösklar för *när* vi tycker det känns segt, men jag har både sett och hört flera som ångrar att dom snålade in på just minnet och som efter att ha satt i mer minne rapporterar tillbaks att prestandaskillnaden är natt och dag. :)

Postad
Riktigt segt så att man tillslut tröttnar och undrar varför man sparade in dom realtivt få kronor RAM-minne kostar idag. Jag har jämfört *samma* dator med 6GB respektive 12GB. Skillnaden mellan 6GB och 12GB rent prestandamässigt var jättestor tyckte jag.

Premiere Pro CS5 och Adobe Media Encoder CS5 är 64-bitar och kan och vill använda mycket RAM många gånger, läs alltid. Vill Pr CS5/AME CS5 använda mer minne använder så gör dom det utan tvekan. Vid redigering med AVCHD brukar datorn efter ett tag (någon minut) vilja ha ca 10GB-11GB, vilket den också använder om det finns tillgängligt. 6GB i samma maskin känns då märkbart segt. (Mer media i projektet = Det går åt mer RAM)

Alla har vi olika trösklar för *när* vi tycker det känns segt, men jag har både sett och hört flera som ångrar att dom snålade in på just minnet och som efter att ha satt i mer minne rapporterar tillbaks att prestandaskillnaden är natt och dag. :)

Tack! Det låter vettigt :)

/P

Postad

Du har tänkt köra med en i7 870. Den har socket 1156 samma som i5 men det vet du va? Det är dualchannel på dem. Så du borde ha minst 8gb minne. 4x2gb stickor t.ex. Borde föresten inte en i5 760 klara uppgiften lika bra? Klockningen skiljer ju ingenting i stortsett(går ju alltid att överklocka lite) och de är samma chacheminne men en i5 760 kostar ca 1000kr mindre. Och sen om du nu har budget för en i7a så är det ju lika bra att köpa en med socket 1366 istället. Då får du tripplechannel istället och då kör du med 12gb istället. Och va ja läst så ska väl i7orna på 1366 passa bättre när man jobbar med tunga program. Om du vill veta mer så är det bara att gå in på Sweclockers forum och kolla runt. Där står det hur mkt som helst.

Själv kör jag med följande. Ska snart köpa till ett GTX 470 kort då ja skaffat CS5 nu. Skulle dock vilja uppgradera till 16gb minne men det kostar en del.

Intel Core Quad Processor i5-750 @ 3.8ghz

Corsair H50 Hydro Series CPU Kylare med två Fläktar - Push n Pull ut.

Gigabyte GA-P55A-UD3, P55, Socket-1156

8gb Corsair XMS3 DDR3 1600MHz CL9

Samsung SpinPoint 1TB SATA2 HD103UJ

2 x Samsung SpinPoint 1TB SATA2 HD103SJ

Western Digital Caviar GP 500GB SATA2

2 st chassifläktar 120mm,140mm. en in och en ut.

Corsair TX 650W PSU

• 3 veckor senare...
Postad

Skaffa en HP Workstation Z600 eller Z800 och problemet är löst! De har alla en fet Intel Xeon processor och mycket ram och är perfekt för Filmredigering som Adobe Premier CS5.

Postad
Skaffa en HP Workstation Z600 eller Z800 och problemet är löst! De har alla en fet Intel Xeon processor och mycket ram och är perfekt för Filmredigering som Adobe Premier CS5.

Varför inte slänga med en Avid Nitris DX eller liknande om du har så stor plånbok?

Arbetsstationerna är minst dubbelt så dyra och då ingår inte grafikkortet. De är dessutom overkill att ha för hemmabruk. Redigeringen går inte mycket snabbare på dessa än på ovanstående. Renderingstiden kan däremot vara lite snabbare, men det är knappast värt extrakostnaden.

När tråden ändå bumpats upp:

Tänk på att core i7-870 har minne i dualchannel. 12 eller 6 GB är då inte optimalt. Har du råd så satsa på 2x4GB så kan du senare bygga ut minnet, 2x2GB kommer nog att bli lite segt och 4x2GB fyller alla platser så du måste ta bort minne när du uppgraderar.

500W är på gränsen, men 600W eller mer bör räcka. Använd denna sida för att räkna ut hur stort nätaggregat du behöver. Ta även med det som du kan tänka dig bygga ut datorn med efter hand.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...