Gå till innehåll

Point of view?


Mojoe

Recommended Posts

En P.O.V är en egen scen, ingen skillnad från vilken annan scen som helst.

 

Om du vill ha med P.O.V scener i ditt manus ska du skriva in dem då dessa är lika mycket del av din berättelse som alla andra scener. Samma sak gäller montage och series of shots.

 

P.O.V har ingenting med direktiv till regissören att göra, det är helt enkelt din scen som du vill förmedla till läsaren av manuset.

 

Förstår inte hur nån kan påstå att man ska undvika det?

 

Att man ska unvika saker som "kameran följer, kameran zoomar in" är inte bara ett påpekat direktiv utan störande och irriterande för läsaren.

 

En P.O.V scen är inte mer direktiv än att skriva: LISA är 25år, blond, kurvig, klädd i röd vinterjacka.

 

Lycka till!

 

Carl76

Länk till kommentar
Share on other sites

En P.O.V är en egen scen, ingen skillnad från vilken annan scen som helst.

 

Om du vill ha med P.O.V scener i ditt manus ska du skriva in dem då dessa är lika mycket del av din berättelse som alla andra scener. Samma sak gäller montage och series of shots.

 

P.O.V har ingenting med direktiv till regissören att göra, det är helt enkelt din scen som du vill förmedla till läsaren av manuset.

 

Förstår inte hur nån kan påstå att man ska undvika det?

 

Att man ska unvika saker som "kameran följer, kameran zoomar in" är inte bara ett påpekat direktiv utan störande och irriterande för läsaren.

 

En P.O.V scen är inte mer direktiv än att skriva: LISA är 25år, blond, kurvig, klädd i röd vinterjacka.

 

Lycka till!

 

Carl76

 

Detta var något av det konstigaste jag har hört. Jag har aldrig sett några POV-scener på det sätt du beskriver.

 

POV är ett kameradirektiv, ingen scen-typ. Lika lite som "LISA är 25år, blond, kurvig, klädd i röd vinterjacka" är en scen, utan en beskrivning så är POV ett sätt att beskriva hur man vill att scenen ska filmas, och det ska man som manusförfattare undvika om det inte är utryckligen begärt av beställaren.

Länk till kommentar
Share on other sites

Detta var något av det konstigaste jag har hört. Jag har aldrig sett några POV-scener på det sätt du beskriver.

 

POV är ett kameradirektiv, ingen scen-typ. Lika lite som "LISA är 25år, blond, kurvig, klädd i röd vinterjacka" är en scen, utan en beskrivning så är POV ett sätt att beskriva hur man vill att scenen ska filmas, och det ska man som manusförfattare undvika om det inte är utryckligen begärt av beställaren.

 

Word on that. Point of View är ett sätt att filma på, vilket verkligen inte ska finnas med i ett manus. I manuset ska bara storyn finnas. DOCK när allting börjar närma sig och du befinner dig i pre-production och saker och ting börjar bli seriösare, skriver man ett såkallat shootingscript där du skriver ut kameravinklar och sånt som ska underlätta det för dig själv som regissör på location!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns inget rätt eller fel, folk gör olika.

 

Här är ett exempel från mitt långfilmsmanus "Den norrländska präriens gudinna", finns att läsa i manus-furumet ;)

 

EXT. UTANFÖR ELISABETHS HUS (FLASHBACK) - DAG

 

Dörren till huset öppnas, Elisabeth kliver ut på verandan.

 

8-årige Lars ser upp på henne.

 

POV:

Elisabeth ler åt honom.

 

NINA (O.S.)

Tack för att du kan passa honom, det är så himla mycket nu, med begravning och allting med huset.

 

ELISABETH

Det är klart jag ställer upp, Nina, det förstår du väl. Men hur mår du själv?

 

NINA (O.S.)

Nä, det är inget vidare. Ibland känns det som att jag ska få ett nervsammanbrott.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok!

För dem som aldrig läst ett spec script med innehåll av pov så lägger jag upp två stycken här som är skrivna av en amerikansk författare som heter James Barrett. Han arbetar bl.a mot bolag som Paramount och HBO.

 

Han är ingen Rodat eller Zaillian men det är svårt att hitta spec scripts av de större namnen.

 

Här är en länk till lite info om Barrett.

För de källkritiska individerna..

 

http://www.screenplayers.net/jbarrett.html

 

Precis som Daniel säger så gör folk olika.

 

Jag använder bl.a POV till att förmedla en stämmning till läsaren som är min uppgift som författare.

T.ex:

 

Elsa ställer sig framför dem. Deras andedräkter blir till

dimma innan den förångas.

Buster dras sig gnällandes bakåt in i vardagsrummet.

Lampan i taket ökar i watt till dess att skenet sakta dör

ut. De är nu omfammnade av mörker, endast lite månsken

låter några konturer urskiljas.

ELSA (CONT’D)

Vad som än händer -- Säg inte ett

ord!

En gravlik tystnad fyller rummet.

 

LINAS POV:

 

tittar mot konturerna av Stefan som utsatt och orörlig står

mitt i rummet. Sen åt höger mot vardagsrummet där man anar

siluetten av Max huvud men ingen rörelse skönjs från

rummet. Sen åt vänster där hennes blick möter ett blekt,

svagt ansikte som stirrar henne rakt i ögonen. Dess gula,

hämndlystna ögon genomborrar henne fullkomligt.

Det vänder blicken mot Stefan.

 

INT. FARMORS HALL-NATT-CONT:D

 

Lina börjar gråta; ljudlöst, orörligt.

 

Men de som anser att det är ett förbjudet direktiv till regissören behöver ju självklart inte använda sig av detta utan kan fortsätta proklamera hur förbjudet det är.

 

Carl76

cantoova.pdf

faxing.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns inget rätt eller fel, folk gör olika.

 

Nja. . . Det finns sätt att uppfattas som proffs och det finns sätt att uppfattas som amatör. Och är man inte etablerad utgår läsaren från att man är amatör, och man vill ta dem ur den villfarelsen.

 

POV:

Elisabeth ler åt honom.

 

Precis så som man "inte ska" skriva. Det finns dessutom ingenting som motiverar att det måste vara en POV just här. Vi kan se att hon ler mot honom, likaväl som han ser att hon ler mot honom.

Länk till kommentar
Share on other sites

För dem som aldrig läst ett spec script med innehåll av pov så lägger jag upp två stycken här som är skrivna av en amerikansk författare som heter James Barrett. Han arbetar bl.a mot bolag som Paramount och HBO. Carl76

 

Du vet inte vilka förutsättningar James Barrett hade när han skrev. Dessutom finns det något som kallas shooting script, där kameradirektiv ska finnas med, men det är inte säkert att det är manusförfattaren som skrivit dit dem.

 

Det finns massor med manus av kända författare på nätet som bryter mot reglerna, men det betyder inte att det är smart att göra det som okänd och oetablerad författare.

 

Men de som anser att det är ett förbjudet direktiv till regissören behöver ju självklart inte använda sig av detta utan kan fortsätta proklamera hur förbjudet det är.

 

Har du sålt något? Till Hollywood? Jag bara undrar, med tanke på din attityd, som känns lite som att "jag gör som jag vill för jag vet bäst".

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis så som man "inte ska" skriva. Det finns dessutom ingenting som motiverar att det måste vara en POV just här. Vi kan se att hon ler mot honom, likaväl som han ser att hon ler mot honom.

 

Detta är från pojkens perspektiv, och hela scenen igenom tittar han på Elisabeth medans hon pratar med mamman, som inte ens är i bild.

 

Har du läst Jalla Jalla av Josef Fares? Det ser ut som nånting som en 9-åring skulle kunnat skriva. Har även sett andra exempel på etablerade som skrivit manus, som i mina ögon, sett helt förskräckliga ut.

 

Min poäng är att självklart är det viktigt att formatera manuset så korrekt som möjligt, men samtidigt, om det dyker upp några småfel här och var, är det verkligen något att hänga upp sig på?

 

Jag tycker inte det & jag tror inte att de flesta producenter bryr sig värst mycket om det heller. Det borde de iaf inte, inte så länge historien fungerar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så länge läsaren förstår vad skrivaren menar, så är det korrekt.

 

Dessutom så antar (jag hatar att anta) jag att 99% av alla vi här på VooddoFilm är amatörer.

Så att bete sig som om att manuset ska till Hollywood är lite utanför ramen så att säga.

 

Men samtidigt så förstår jag att man kan säga " du får göra som du vill, men så här brukar det se ut".

Jag personligen skiter fullständigt hur manuset ser ut, jag letar bra storys : )

Länk till kommentar
Share on other sites

Detta är från pojkens perspektiv, och hela scenen igenom tittar han på Elisabeth medans hon pratar med mamman, som inte ens är i bild.

 

Jag skulle tolka din scen som att Elisabeth tittar in i kameran, eftersom det är hans POV, dvs vad han ser. Om det var ditt syfte och det finns en direkt vits med att styra det så i manus, så är ju allt som du vill ha det.

 

Har du läst Jalla Jalla av Josef Fares? Det ser ut som nånting som en 9-åring skulle kunnat skriva. Har även sett andra exempel på etablerade som skrivit manus, som i mina ögon, sett helt förskräckliga ut.

 

Att regisera sina egna manus innebär att man inte behöver imponera på lika många :-)

 

Sen får man inte glömma att det är skillnad på att vara etablerad och att vara okänd när man visar sitt manus för en tänkbar producent.

 

Min poäng är att självklart är det viktigt att formatera manuset så korrekt som möjligt, men samtidigt, om det dyker upp några småfel här och var, är det verkligen något att hänga upp sig på?

 

Jag tycker inte det & jag tror inte att de flesta producenter bryr sig värst mycket om det heller. Det borde de iaf inte, inte så länge historien fungerar.

 

Det beror väl på vilken marknad du vänder dig till. I USA florerar så många manus från okända, oetablerade författare att illa formaterade manus med stavfel inte blir lästa, för du blir inte betraktad som seriös.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så länge läsaren förstår vad skrivaren menar, så är det korrekt.

 

Ja, och det är en konst att förmedla en bild.

 

Dessutom så antar (jag hatar att anta) jag att 99% av alla vi här på VooddoFilm är amatörer.

Så att bete sig som om att manuset ska till Hollywood är lite utanför ramen så att säga.

 

Personligen har jag alltid siktad på Hollywood :-)

 

Sen förstår jag inte varför man ska skriva slaffsigt bara för att man är amatör. Ett snyggt och välskrivet manus ger alltid ett bättre intryck.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan ju ligga nånstans i mitten av slaffsig och Hollywood : )

 

Tycker också att det finns en del intressanta saker i VoodooFilms Manusskola. Många sidor om hur man skriver korrekt, för att sen ha intervjuer med manusförfattare som berättar hur viktigt det är att skriva som man själv vill!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...