Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan! Nu har jag skrivit på minst 5 forum om mitt problem men ingen verkar fatta. Jag har en Canon HF 100 Videokamera, som spelar in i AVCHD, MTS. format. Nu spelar jag in i AVCHD 50i

( 50 halvbilder/sekund ) och shutter speed 250, fast det spelar ju ingen roll. När jag lägger upp den oredigerade MTS. filen på min dator, spelas filmen upp hur fint som helst. Inget lagg, ingen frameskip. Med andra ord, det ser ut som 50fps!

Mitt redigerings program är Sony Vegas pro 9c och stödjer många format. Jag lägger upp filen hur bra som helst i Sony Vegas och den spelas hur fint som helst. Nu när jag har redigerat klart, ska jag rendra ut den. Jag har provat ALLA med följande codecar, men Sony AVC fungerar bäst.

Som ni kanske förstår vill jag behålla EXAKT samma flöde i filmen som det oredigerade klippet, med andra ord 50fps. När jag renderar ut filen blir den laggig, dålig och ful. Jag har provat allt från 12p - 60p. Inget fungerar. Renderar jag däremot ut filen som 25i, 50i etc, spelar den upp sig hur fint som helst på datorn, men när jag lägger upp den på youtube blir den inte alls lika bra. Känns som den blir till 25fps. Fast jag vill ha 50fps på youtube också!!

Kan ni snälla ge mig förslag på hur jag ska lösa detta problem???

Sen vad är skillnaden på 50i som man deinterlacar till 25p och om man spelar in i vanlig 25p? vad är bäst?

Jag har kollat ÖVERALLT inte hittat något! Nog inte bara jag som har problem med detta?

Postad

Behåll formatet 50i och skicka upp den till youtube i det formatet. Som du säger heter filen xxx.mts och Youtube konverterar den automatiskt till det format som passar bäst. Det tar en evighet att ladda upp den och sedan kan det ta någon timme innan de olika uppspelningsversionerna är klara.

Postad

Okey, det visste jag faktist ( även om det inte framgick i inlägget, sorry ) Tack för tipsen hittills!! Men det jag behöver är konkreta tips på Render/ properties inställningar och EXAKT vilken codec OSV. Gärna screenshots ifall någon orkar. Skulle uppskattas en milljon.

MVH, Henric

Postad

Man måste fråga VARFÖR du vill ha 50i?

Märk väl att 50i INTE är 50fps utan 25fps i halvbilder.

För att få 50 fps måste du spela in i 50p.

Om ditt problem är att rörelserna "hackar" så kan du prova att spela in med längre slutartid. 1/50s ger mjuka rörelser. 1/250 som du använder ger bildrutor som är utan röreleoskärpa och uppfattas som hackig.

Skillnaden mellan 50i som man deinterlacar till 25p och nativ 25p är att det kan skilja lite mellan första och andra halvan i en 50i bildruta och när man sammanfogar den till progressiv så blir kvaliteten lidande.

Om du vill ha bästa möjliga resultat på youtube så exportera till .mp4 med h264 codec deinterlace (25p) och bitrate på runt 5-6000 kbit. DÅ blir inte filen allt för stor.

/KN

Postad

TACK! Äntligen ett j**vla forum som fattar något!

Mycket tacksam!

Tack!

Btw, kan någon bara skriva en länk där man laddaer hem codecen h264??

TACK!

Postad
....

Btw, kan någon bara skriva en länk där man laddaer hem codecen h264??

TACK!

Que? Du har väl redan h264 i Vegas, eller ska du ha nån speciell variant av det? Är det inte h264 som ligger under Template Sony AVC när man ska rendera ut?

Jag vet att det delvis är en motfråga, men jag har inte sysslat så mycket med h264/mp4 än i Vegas.

Sen apropå första inlägget:

- Stöder Youtube 50p idag (dvs samma som skrivs som 50 fps i första inlägget)?

Postad

Jag har en HF s10 (samma kamera typ)

och jag kör 25p eller 60i och render inställningar kör jag detta:

http://i347.photobucket.com/albums/p476/tiermaster/Renderinginstllning.jpg?t=1280761754

Funkar skit bra för mig :)

inte 1920 x 1080 men blir väldigt bra kvalite ändå, skulle du hitta bättre så säg gärna till :)

Postad

Najs! Roligt o se hur ni/du gör!! Kom gärna med mer förslag!!

@Tier Tack för tipset! Hur blir det när man lägger ut på web ( youtube, vimeo ?) Då blir det ju ändå hackigt för youtube konverterar om 60i filen till progresivt?

Postad
Najs! Roligt o se hur ni/du gör!! Kom gärna med mer förslag!!

@Tier Tack för tipset! Hur blir det när man lägger ut på web ( youtube, vimeo ?) Då blir det ju ändå hackigt för youtube konverterar om 60i filen till progresivt?

Varför filma i 50i ? (ärligt, jag vet inte) xD

Jag filmar i 60i så render i 60i ;)

För mig funkar YT uppladdning fint, allt funkar perfa med det :) (men jag filmar 60i som sagt)

Den där "inställningen" finns för 50i också, står under den lr nåt :D

Postad

Aright, men hackar inte filmen på youtube? eller är den samma " lena, bra fps känsla " som på datorn? Kan du skicka screenshots med properties settings o allt? Skulle underlätta saker och ting så jag får iordning på det här!

TACK!

/Henric

Postad
Varför filma i 50i ? (ärligt, jag vet inte) xD

Jag filmar i 60i så render i 60i ;)

För mig funkar YT uppladdning fint, allt funkar perfa med det :) (men jag filmar 60i som sagt)

Den där "inställningen" finns för 50i också, står under den lr nåt :D

Hur filmar du med 60i med en HF100? Vart ändrar du till det? Jag har bara sett 25p och 50i.

Det verkade inte finnas så mycket inställningsmöjligheter eller så var jag blind :D

Postad

Jag är också undrande till kombinationen 25p eller 60i.

Logiskt sett borde det vara 24p och 60i på den amerikanska modellen och 25p och 50i på den europeiska. Kombinationen 25p och 60i är verkligen lite udda.

Postad
Hur filmar du med 60i med en HF100? Vart ändrar du till det? Jag har bara sett 25p och 50i.

Det verkade inte finnas så mycket inställningsmöjligheter eller så var jag blind :D

Sorry 25p / 50i my bad :)

Har en fråga kring 25p och 50i dock, vilken ska man använda? Står typ i manualen att det all foto blir typ converted to 50i ändå :P

Säg gärna också om du hittat bättre vegas inställningar än mina (fast 50i då :P )

Postad
Har exakt samma fråga! Måste veta ifall jag ska använda 50i eller 25p för youtube!

Har använt 50i och 25p på YT, funkar bra med båda.

Undrar fortfarande över 25p eller 50i "användings frågan" :P

Bild på min rendering inställning finns above i tråden (dock står det 60i fast använder 50i)

Postad
Har använt 50i och 25p på YT, funkar bra med båda.

Undrar fortfarande över 25p eller 50i "användings frågan" :P

Bild på min rendering inställning finns above i tråden (dock står det 60i fast använder 50i)

Håller just nu på att göra en test, fungerar det här som jag provar nu kommer jag göra en officiel tutorial här på voodoofilm, så ingen annan behöver gå igenom samma skit som jag =)

Postad
Håller just nu på att göra en test, fungerar det här som jag provar nu kommer jag göra en officiel tutorial här på voodoofilm, så ingen annan behöver gå igenom samma skit som jag =)

Funkar? :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...