Gå till innehåll

Mitt första filmmanus...


Creature

Recommended Posts

Jag tänkte kanske skriva ett filmmanus som handlar om uppväxten av två tvillingar, båda av manligt kön. De växer upp på landet. Vid 8-års åldern upptäcker de att de är gay, och blir ihop med varandra. Större delar av filmen handlar om deras galna sex lekar. När de är vuxna flyttar de till en förort. De lyckas lura åt sig ett barn från adoptionsbyrån efter att den ene tvillingen flyttar in med en medelålders-steril-kvinna... De dödar kvinnan och uppfostrar barnet helt vanligt, ända tills barnet fyllt 8, då börjar de våldta barnet nästan varje natt. Det här kan jag självklart inte filma, men jag kan antyda det på olika sätt.

 

När barnet är 17 har han/hon redan flyttat hemifrån, då medger han/hon för en kompis vad som hänt och denna kompisen för ordet vidare till polisen. Tvillingarna blir fasttagna men lyckas rymma. De återvänder till sitt barndomshem och lyckas leva oupptäckta tillräkligt länge för att vänja sig med livet på landet. Till sist hittar polisen dock med adoptionsbarnets hjälp dem. Det blir fängelsestraff. De blir dock aldrig fast för mordet på kvinnan.

 

De här tvillingarna är spinkiga skinheads, hårdrockare. Det är frågan om en psykedelisk, möjligen aningen surrealistisk komedi (tänk Taxidermia). Vad tycks?

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha låter intressant :D

 

Men det är många saker som ska hända och över lång tid, hur lång ska filmen vara? Om den är 90 min kan det bli ett väldigt högt tempo.

 

fast måste de vara spinkiga skinheads? har inget emot att de är skinheads egentligen, tycker inte att det skulle vara ett minus. Men om de var ett attraktivt, gulligt/trevligt och nästan "oskyldigt" par (ett par som åskådaren skulle kunna tycka om) skulle det kanske vara lite mer oväntat och skruvat.

 

Men det är din story, om du själv tycker om den så tycker jag att du borde börja skriva.

 

:D

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha låter intressant :D

 

Men det är många saker som ska hända och över lång tid, hur lång ska filmen vara? Om den är 90 min kan det bli ett väldigt högt tempo.

 

fast måste de vara spinkiga skinheads? har inget emot att de är skinheads egentligen, tycker inte att det skulle vara ett minus. Men om de var ett attraktivt, gulligt/trevligt och nästan "oskyldigt" par (ett par som åskådaren skulle kunna tycka om) skulle det kanske vara lite mer oväntat och skruvat.

 

Men det är din story, om du själv tycker om den så tycker jag att du borde börja skriva.

 

:D

 

Haha, bra att du kommer med ideér men jag tror faktiskt att det skulle vara mera skruvat om de typ avgudade Marilyn Manson (inte för att jag har något emot honom). Hur menar du "oväntat"? De skulle bli ihop när de var ganska små och jag förstår inte hur ett sådant par skulle kunna verka "oskyldigt"? Dessutom ser jag dem i huvudet som typ emos eller punkare, som ett par homos man ser på en festival och tänker "fan vad min mormor skulle hata dom där", men när man lär känna dem märker man att de är riktigt trevliga människor, även om de haft en skruvad uppväxt.

 

Men inte de här, inte. :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, bra att du kommer med ideér men jag tror faktiskt att det skulle vara mera skruvat om de typ avgudade Marilyn Manson (inte för att jag har något emot honom). Hur menar du "oväntat"? De skulle bli ihop när de var ganska små och jag förstår inte hur ett sådant par skulle kunna verka "oskyldigt"? Dessutom ser jag dem i huvudet som typ emos eller punkare, som ett par homos man ser på en festival och tänker "fan vad min mormor skulle hata dom där", men när man lär känna dem märker man att de är riktigt trevliga människor, även om de haft en skruvad uppväxt.

 

Men inte de här, inte. :P

 

Du är den som känner din idé bäst :D när jag menar "oväntat" menar jag att det skulle vara kunna vara sina trevliga grannar som råkar vara ett incest-pedo-mördandepar, men det kanske skulle vara klichéaktigt om en "psykopat" som utåt är trevlig, charmig och stilig.

 

en fråga om sexlekarna. Om det ska vara en stor del av filmen ska det vara erotik? typ sexploitation? Bara nyfiken inget dömande :D skulle tycka att det vore kul om det kom ut en svensk exploitationfilm speciellt om det är sex man utnyttjar :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är frågan om en psykedelisk, möjligen aningen surrealistisk komedi (tänk Taxidermia). Vad tycks?

 

Varför vill du berätta historien? Vad är det du vill ha sagt?

 

Är det en självupplevd barndom? Hat mot homosexuella? Bitterhet över samhället?

 

Du måste veta varför den här historien är viktig för dig och vad du vill säga till oss åskådare innan du börjar skriva, om det ska falla väl ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför vill du berätta historien? Vad är det du vill ha sagt?

 

Är det en självupplevd barndom? Hat mot homosexuella? Bitterhet över samhället?

 

Du måste veta varför den här historien är viktig för dig och vad du vill säga till oss åskådare innan du börjar skriva, om det ska falla väl ut.

 

Jag vet precis vad du menar, men jag har inte kommit på vad budskapet i filmen skulle kunna vara ännu. Kanske ni kan hjälpa mig? Jag kommer nog på det snart, det är en historia som inte har berättats ännu, därför gillar jag den. Däremot tycker jag att det är dumt att försöka vara 100% originell, så jag vill hitta likheter i andra filmer/berättelser, typ romantiska komedier.

 

Det här e förresten bara en "draft" av storyn. Idén kom från att jag försökte tänka på nånting sjukt och äckligt, nånting ingen kan tycka om. Men jag vill inte att filmen ska ta det äckliga och sorgliga på allvar.

Länk till kommentar
Share on other sites

en fråga om sexlekarna. Om det ska vara en stor del av filmen ska det vara erotik? typ sexploitation? Bara nyfiken inget dömande :D skulle tycka att det vore kul om det kom ut en svensk exploitationfilm speciellt om det är sex man utnyttjar :D

 

Ja haha det skulle vara tufft!

Länk till kommentar
Share on other sites

låter som en todd solondz/john waters-bastard, men varför inte? förstår dock inte vad det är som driver huvudkaraktärerna, är de bara helt galna? tycker man kunde ta bort mordet och våldtäkterna.

 

det man skulle kunna utforska är just det förbjudna med incest, osv, sånt tycker jag är intressant. kanske karaktärerna separeras när de är små, möts igen när de är vuxna och så blir de förälskade. lite skruvad romantisk komedi.

 

sedan kanske de vill adoptera ett barn, för de vill starta en "riktig" familj. när barnet växter upp blir det förälskat i en av föräldrarna och så blir det ännu mer komplicerat. lite annorlunda från din historia blev det nu. men det var mina spontana idéer iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

låter som en todd solondz/john waters-bastard, men varför inte? förstår dock inte vad det är som driver huvudkaraktärerna, är de bara helt galna? tycker man kunde ta bort mordet och våldtäkterna.

 

det man skulle kunna utforska är just det förbjudna med incest, osv, sånt tycker jag är intressant. kanske karaktärerna separeras när de är små, möts igen när de är vuxna och så blir de förälskade. lite skruvad romantisk komedi.

 

sedan kanske de vill adoptera ett barn, för de vill starta en "riktig" familj. när barnet växter upp blir det förälskat i en av föräldrarna och så blir det ännu mer komplicerat. lite annorlunda från din historia blev det nu. men det var mina spontana idéer iaf.

 

Låter som Kung Oidipus ^^

Länk till kommentar
Share on other sites

Det som intresserar mig är just att de är tvillingar, och att de är ihop. Resten av storyn var ganska spontant påhittad, jag vill få med nåt sorts djup i filmen, kanske temat kan vara var går gränsen mellan att gå emot normen och att vara galen?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Jag tänkte kanske skriva ett filmmanus som handlar om uppväxten av två tvillingar, båda av manligt kön. De växer upp på landet. Vid 8-års åldern upptäcker de att de är gay, och blir ihop med varandra. Större delar av filmen handlar om deras galna sex lekar. När de är vuxna flyttar de till en förort. De lyckas lura åt sig ett barn från adoptionsbyrån efter att den ene tvillingen flyttar in med en medelålders-steril-kvinna... De dödar kvinnan och uppfostrar barnet helt vanligt, ända tills barnet fyllt 8, då börjar de våldta barnet nästan varje natt. Det här kan jag självklart inte filma, men jag kan antyda det på olika sätt.

 

När barnet är 17 har han/hon redan flyttat hemifrån, då medger han/hon för en kompis vad som hänt och denna kompisen för ordet vidare till polisen. Tvillingarna blir fasttagna men lyckas rymma. De återvänder till sitt barndomshem och lyckas leva oupptäckta tillräkligt länge för att vänja sig med livet på landet. Till sist hittar polisen dock med adoptionsbarnets hjälp dem. Det blir fängelsestraff. De blir dock aldrig fast för mordet på kvinnan.

 

De här tvillingarna är spinkiga skinheads, hårdrockare. Det är frågan om en psykedelisk, möjligen aningen surrealistisk komedi (tänk Taxidermia). Vad tycks?

 

Fantastisk idé. Filmen kommer att nödgas ha ett uppskruvat tempo, men den kommer definitivt att bli annorlunda och provocerande. Slutet behöver dock omarbetas för att få en sista kraftfull peritpeti.

Länk till kommentar
Share on other sites

:D Tack FFF men jag börjar tvivla på hur fantastisk den egentligen är, kommer inte på hur jag skulle kunna få in någon sorts punchline i slutet eller så.

 

Jag tror att jag ska använda den här iden som en sidestory i en annan film jag har börjat planera ut. Den handlar om en ungdom som försöker hitta till det ställe där hans/hennes kompisar hänger, men han hittar det inte. Det hela är väldigt surrealistiskt, hans kompisar hänger någonstans innuti en tunnel, eller möjligtvis på andra sidan tunneln. Varje dag i skolan tvingas han förklara för sina kompisar att han inte hittar stället, att han blev uppehållen eller utkastad från tunneln. I tunneln finns det både bostäder och nattklubbar. Alla i tunneln beter sig konstigt.

 

somethingsomethingsomething

 

Jag vet att den här storyn för tillfället inte heller har varken huvud eller fötter men vad tycks?

 

Förresten borde den här tråden flyttas till det där andra manusforumet, eller hur admins?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det känns lite Trainspotting/Lilja4Ever över det hela!

 

Åtmistone lyckades Trainspotting få folk att skratta åt misshandel och plötslig spädbarnsdöd!

Ganska nyfiken på hur du skulle få detta att funka, men på ett bra sätt : )

Länk till kommentar
Share on other sites

Det känns lite Trainspotting/Lilja4Ever över det hela!

 

Åtmistone lyckades Trainspotting få folk att skratta åt misshandel och plötslig spädbarnsdöd!

Ganska nyfiken på hur du skulle få detta att funka, men på ett bra sätt : )

 

Äsch, vet inte om det där jag sa om komedi som dens genre riktigt kommer att hänga kvar, jag menade mera att nya filmer med bra ideér ofta skrattas åt, bara för att det är nytt, och jag vill ju såklart vara nyskapande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyvärr, om du inte vet varför du vill berätta historien, så vet inte jag det heller.

 

Det där var väl lite radikalt, det finns ju många olika orsaker till varför jag vill berätta den, jag tycker att dens originalitet är lovande. Jag har helt enkelt inte kommit på hur jag ska avsluta historien eller få grundidén tillräckligt tankeväckande för att det ska löna sig att skriva ett manus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där var väl lite radikalt, det finns ju många olika orsaker till varför jag vill berätta den, jag tycker att dens originalitet är lovande. Jag har helt enkelt inte kommit på hur jag ska avsluta historien eller få grundidén tillräckligt tankeväckande för att det ska löna sig att skriva ett manus.

 

Det är ju en sak att göra en film som provocerar men samtidigt har ett starkt budskap - Här provocerar du bara utan att riktigt ha någon tanke bakom det. Varför ska två homosexuella ungar båda bli psykopatiska pedofiler/mördare/våldtäcksmän? Låter mer som om du drar ut på fördomar.

 

Om jag får komma med litet storyförslag så-

Ena ungen skulle kunna vara psykiskt störd, och när den andre inser sin partners våldstendenser och "barnintresse" (fortfarande i ung ålder) mördar den psykiskt störda ungen sin barndomskärlek helt kallt (Och kommer undan med det). Det är efter detta som han råkar på sin nästa "Partner", tillsammans med vilken han utför allt vad det nu är med adoptivungen. Så då blir det bara en av ungarna vi följer, och det handlar mindre om sexuell indentitet och fördomar och mer om hur vissa människor föds helt skruvade på alla sätt o vis.

 

Genom detta skulle du ju också sitta säker mot anklagelser om homofobi och fördomar då ena ungen faktiskt var helt normal tills han mördades. Hmm, jag kommer med bra ideer känner jag ;) Synd att detta är utanför min genre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ju en sak att göra en film som provocerar men samtidigt har ett starkt budskap - Här provocerar du bara utan att riktigt ha någon tanke bakom det. Varför ska två homosexuella ungar båda bli psykopatiska pedofiler/mördare/våldtäcksmän? Låter mer som om du drar ut på fördomar.

 

Om jag får komma med litet storyförslag så-

Ena ungen skulle kunna vara psykiskt störd, och när den andre inser sin partners våldstendenser och "barnintresse" (fortfarande i ung ålder) mördar den psykiskt störda ungen sin barndomskärlek helt kallt (Och kommer undan med det). Det är efter detta som han råkar på sin nästa "Partner", tillsammans med vilken han utför allt vad det nu är med adoptivungen. Så då blir det bara en av ungarna vi följer, och det handlar mindre om sexuell indentitet och fördomar och mer om hur vissa människor föds helt skruvade på alla sätt o vis.

 

Genom detta skulle du ju också sitta säker mot anklagelser om homofobi och fördomar då ena ungen faktiskt var helt normal tills han mördades. Hmm, jag kommer med bra ideer känner jag ;) Synd att detta är utanför min genre.

 

Tror inte du har läst alla mina inlägg på den här tråden men tack för dina förslag :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där var väl lite radikalt, det finns ju många olika orsaker till varför jag vill berätta den, jag tycker att dens originalitet är lovande. Jag har helt enkelt inte kommit på hur jag ska avsluta historien eller få grundidén tillräckligt tankeväckande för att det ska löna sig att skriva ett manus.

 

Få hjälp med storyn, det är en sak; det kan man lätt få hjälp med och bolla med andra.

 

Få hjälp med att hitta i sin själ varför en viss historia vill bli berättad, det är en helt annan, och det min vän handlar inte om att vara radikal eller tyken, det är bara så att det är bara du som har tillgång till ditt innersta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag måste säga att jag inte fattar vad det hela går ut på. Känns lite som om du vill få en American Psycho känsla (boken) fast att den här helt saknar mening eller djup.

Jag läste den Engelska versionen av American Psycho men jag antar att den är lika äcklig på Svenska, så du kan ju låna den och snappa upp idéer. Men finns det på något sätt ingen mening/budskap blir hela filmen bara äcklig; och vill man se/läsa sånt kan man väl bara gå in på Flashback.

 

"större delen handlar om deras galna sex lekar" Är du säker på att det inte är en fetish/gore porrfilm du ska spela in?

Rent dramaturgiskt sett så känns det här fel. Att det under hela mellan akten inte byggs upp någonting utan fortsätter på samma ställe. Varför vill du så gärna att de galna sex lekarna ska ha så stor del i berättelsen? Vad berättar det om de olika? Att de är sexberoende och/eller sadister eller w/e borde kunna framgå utan att man bygger historian runt att de är galna i sängen.

Hade det varit två tjejer det handlat om hade det känts lite som en porrfilm. "Tvillingar som har galet sex med varandra" känns som en ganska vanlig plot.

Är det en komedi så kan det såklart va kul (ex. Bröderna McPoyle), men känns inte som att det här ska bli en komedi.

 

 

EDIT: Jag tycker att någonstans i filmen så ska det framgå varför dom blev som dom blev. Sen så kom jag på att istället för att dom rymde så kanske de kunde få ett lindrit straff. Eller ett lågt straff - som kritiserar de låga straff vi har i Sverige; och att de i slutet blir mördad som av offrens nära som hämnd.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...