Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tycker inte att det är ett stort problem. Det gör säkert mer nytta än skada. Så länge man inte gör något olagligt behöver man ju inte oroa sig.

Posted

Kanske kommer det någon ny sökmotor nu? Tror nog att google kommer att tappa. Själv så ska jag satsa på en googlefri dag idag. Önska mig lycka till.

Posted

Vi kan ju börja med att klargöra vad det handlar om. EU-parlamentet har antagit en skriven åsiktsförklaring som innebär att datalagringsdirektivet skall utökas till att omfatta sökord på söktjänster. Datalagringsdirektivet, som redan har implementerats av flera EU-länder men än så länge inte av Sverige, är till stor del Thomas Bodströms skapelse och innebär att information skall sparas om vem du ringer till, var du befinner dig när du ringer, vilka du skickar sms till samt information om e-post och internetanslutningar. Den borgerliga regeringen vill implementera direktivet men väntar till efter valet för att inte göra det till en valfråga, vilket enbart skulle gynna Piratpartiet, då de är de enda som på ett trovärdigt sätt protesterar mot det.

Men för att återgå till vad den aktuella åsiktsförklaringen innebär: det rör sig inte om ett konkret lagförslag utan är helt enkelt en uppmaning till kommissionen att (via ministerrådet antar jag) komma fram till ett konkret förslag till lagstiftning. Än finns det följaktligen möjlighet att bekämpa idiotin.

Eftersom det inte rör sig om ett konkret lagförslag går det inte heller att säga så mycket om innehållet, men som det är skrivet handlar det alltså inte specifikt om Google utan om söktjänster i allmänhet. Samtidigt hävdar initiativtagaren till deklarationen att det inte alls handlar om söktjänster, utan att han vill förbjuda anonymitet på internet!

Tycker inte att det är ett stort problem. Det gör säkert mer nytta än skada. Så länge man inte gör något olagligt behöver man ju inte oroa sig.

Ständigt detta prat om att den som har rent mjöl i påsen inte har något att oroa sig för! Det finns för många principiella invändningar mot det argumentet för att jag skall orka lista dem nu, så vi nöjer oss för stunden med en mer konkret invändning. Om du använder forumets sökfunktion och söker på ordet "barnporr" så hittar du sju trådar. Naturligtvis innehåller dessa trådar ingen barnporr, utan endast diskussioner kopplade till ämnet. Anser du att den som söker på ordet är suspekt och förtjänar att få sin dator beslagtagen och genomsökt? Anser du över huvud taget att sökningen säger något om den som gjorde den? Hur mycket "nytta" tror du verkligen att övervakning av sökord skulle göra?

/Jakob

Posted

Håller med jbergman, sluta kör rent mjöl i påsen skiten. Detta är jävligt allvarligt måste jag säga! ett annat scenarion vore ju om dina dumma polare söker på barnporr på google för att jävlas med dig. Det vore ju inte så kul ifall du fastnade i nätet då eller hur?

Posted
Verkar som om vi har en film på gång. En naiv person som är helt med på "rent mjöl i påsen" och sedan själv hamnar i problem...

Det låter som en början på en filmtävling. :i