Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det är så att jag klipper i FCP6, jag har filmat med en 35mm adapter, vilket gör att matrialet blir upp och ner. Om jag nu tar och vänder på bilden (motion 180°) sen så tar jag den filen och väljer batch export, -> quicktime movie, self contained -> Export. Sen importerar filerna igen. Har jag då precis en lika dan fil som orginalfilen (dvs inga kvalitetsförluster) bara det att den är rättvänd?

För om så är fallet är tanken att jag gör så med alla filer, sen kastar orginalfilerna och har bara rättvända filer.

Postad

Förutsatt att du exporterar med samma codec osv. som originalfilerna så borde det inte bli mer än möjligtvis en oerhört liten (som i "du ser det förmodligen inte om du inte har perfekt syn och verkligen tittar efter") skillnad.

Annars kan du ju pröva att göra det med ett klipp, jämföra med originalet och om du ser att det blir bra, göra det med resten.

Postad

Varför inte göra det i fc? Är ju bara att dubbelklicka på ett klipp i timelinen, välja motion och rotera 180*, kopiera "properties" och klistra in på restrerande klippsen och trycka ut och sen stoppa in igen.

Postad
Varför inte göra det i fc? Är ju bara att dubbelklicka på ett klipp i timelinen, välja motion och rotera 180*, kopiera "properties" och klistra in på restrerande klippsen och trycka ut och sen stoppa in igen.

Jo, det e ju så jag har gjort också. Men bara trycka ut och trycka in, det är den biten frågan gäller, dvs hur gör jag det enklast på varje klipp, för att sedan ta in dem igen.

Btw, behöver man inte göra det i time line, bara dubbelklicka, så gör du det i wiever fönstret

Postad

jahaa... då är jag med... trodde du använde programmet "motion"

Det jag gör i min version är exportera "quicktime movie" och anväder current audio and video settings. Då fölorar du ingenting.

Postad

Jag hade använt t.ex. MPEG streamclip och "Batch List" [CMD] + B och rotate 180grader. Exportera till deinterlace PRO RES och 1080p redan från början.

Ett annat alternativ är samma sak med JES deinterlacer för lite mer inställningmöjligheter.

Om du ändå ska förlora en genartion så kan du lika gärna göra något vettigt av det.

/KN

Postad
Jag hade använt t.ex. MPEG streamclip och "Batch List" [CMD] + B och rotate 180grader. Exportera till deinterlace PRO RES och 1080p redan från början.

Ett annat alternativ är samma sak med JES deinterlacer för lite mer inställningmöjligheter.

Om du ändå ska förlora en genartion så kan du lika gärna göra något vettigt av det.

/KN

Men nu snackar du om externa program va?

Jag hade faktiskt tänkt att göra lite mer med klippen än att bära vända dem. Dels deInterlaca dem, men även göra en viss färgkorrigering. Tips på andra saker man bör göra på samma gång innan man exporterar och importerar klippen?

Jag vill helst göra allt i FCP6, dvs inte hålla på med massa externa program osv.

Postad
Men nu snackar du om externa program va?

Jag hade faktiskt tänkt att göra lite mer med klippen än att bära vända dem. Dels deInterlaca dem, men även göra en viss färgkorrigering. Tips på andra saker man bör göra på samma gång innan man exporterar och importerar klippen?

Jag vill helst göra allt i FCP6, dvs inte hålla på med massa externa program osv.

Men då blir din frågeställning helt felaktig. Om du gör färgkorrigering och deinterlace då kan du inte köra ut till samma format som filen är. Orginalet är ju interlaced. HDV som orginalet är e hårt komprimerat.

Varför du inte vill använda gratisprogram är för mig en gåta men, vill du endast hålla dig i FCP så skit i att exportera.

Gör följande:

Lägg alla klippen i timeline, rotera det första klippet 180 grader i basic motion. Markera det klippet och kopiera (CMD+C).

Markera alla de andra klippen och högerklicka på dem tillsammans och välj paste attributes, välj basic motion.

Nu är alla klippen vända 180 grader.

Gör en ny BIN och dra alla klippen från timeline dit så kommer du ha alla rättvända i den utan exportförlust.

/KN

Postad
Men då blir din frågeställning helt felaktig. Om du gör färgkorrigering och deinterlace då kan du inte köra ut till samma format som filen är. Orginalet är ju interlaced. HDV som orginalet är e hårt komprimerat.

Varför du inte vill använda gratisprogram är för mig en gåta men, vill du endast hålla dig i FCP så skit i att exportera.

Gör följande:

Lägg alla klippen i timeline, rotera det första klippet 180 grader i basic motion. Markera det klippet och kopiera (CMD+C).

Markera alla de andra klippen och högerklicka på dem tillsammans och välj paste attributes, välj basic motion.

Nu är alla klippen vända 180 grader.

Gör en ny BIN och dra alla klippen från timeline dit så kommer du ha alla rättvända i den utan exportförlust.

/KN

Fast du missar hela poängen, att jag vill exportera och ta in filerna igen, beror på att jag inte har en super vass dator, dvs jag måste rendera alla klippen hela tiden, dvs det går ju inte att klippa då. Så därför vänder jag på matrialet, och får ny filer, som itne behöver renderas.

Postad

Gör en bin för varje klipp och lägg in en rättvänd kopia i (använd ett snabbare format eller lågupplösning på dessa). Gör all klippning och korrigering och ersätt sedan kopiorna med originalfilerna och vänd dem rätt. Gör en sista koll och rendera ut det.

Postad
Gör en bin för varje klipp och lägg in en rättvänd kopia i (använd ett snabbare format eller lågupplösning på dessa). Gör all klippning och korrigering och ersätt sedan kopiorna med originalfilerna och vänd dem rätt. Gör en sista koll och rendera ut det.

Hmm, okej, kan du eller ngn annan förklara lite närmare hur jag ska göra, hängde inte med där helt enkelt. Låter dock intressant.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...