Gå till innehåll

Funderingar kring Canon EOS 550D


Waryah

Recommended Posts

Tjena allihopa!

 

Jooo, ännu en ny tråd om råd till kameraköp.

 

Det är så att jag jag funderar på att köpa en kamera för att spela in kortfilmer och annat under sommarn.

Har mest skrivit och regisserad och kameror har inte varit min starka sida. Så jag undrar om ni kan hjälpa mig i min quest på en skön liten kamera.

 

Har läst mycket på forumet och ser att 550D är väldig populär med bilderna den ger och kan mäta sig med de stora grabbarna som 5D och 7D.

 

Nu till min fråga. Jag är intresserad att sätta ihop en paket (10,000-15,000:-) med:

 

Kamera

Stativ

Optik

mikrofon

Glide/dolly liknande.

 

Jag vet att många före mig har ställt liknande frågor, men det är inte av lathet jag frågar utan blir så vilsen av alla tillbehör och information och allt jag vill ha är en kamera som ger bra bilder och ljud.

 

Har dessutom ett år gammal pc med Windows 7, Adobe premiere 4, Avid Pro, 4 GB minne. Så min fråga är om datan räcker gott o väl. Vill gärna slippa stå med en ny kamera och datorn inte duger till.

 

Som ni kan förstå är jag helt lost och behöver verkligen eran hjälp! Rekommendera gärna annat också.

 

tack för mig, och ha en skön sommar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har samma funderingar. Har hela tiden varit inne på en 7D. Men efter en snabb koll så verkar det ju inte vara någon större skillnad på dessa två.

Dom stora skillnaderna, rent tekniskt verkar vara ISO'n, stillbilder/sekund, slowmotion och sökaren.

 

Är det någon som vet hur chip osv är kamerorna emellan? Dvs, är det samma typ av hårdvara? Blir det samma färgdjup osv?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hittade denna länk och det är "nästan" ingen skillnad på kvaliten o så.

 

http://vimeo.com/11490954

 

Hur funkar det med slowmotion? Det är väl då smartast att lägga pengarna på 550D och resten på en bra glugg, för priset av 7D.

 

Några glugg att rekommendera. Är inte så kunnig med glugg, men vilka borde man ha, en vidvinkel, tele?

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg nu också att det gäller att ha en bra minneskort till den, hur är det med pris o kvalite där? Ska man ta störst och dyrast?

 

ex:

SanDisk Secure Digital 32GB Extreme III HC 30MB/S

som ligger på 2 lax! ungefär.

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg nu också att det gäller att ha en bra minneskort till den, hur är det med pris o kvalite där? Ska man ta störst och dyrast?

 

ex:

SanDisk Secure Digital 32GB Extreme III HC 30MB/S

som ligger på 2 lax! ungefär.

 

Transcend klass 6 är billigare och funkar bra. 2 st 16gb är

fortfarande billigare, du förlorar inte lika mycket om något händer med kortet och kan dessutö tanka ur ett medan du använder det andra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag såg ett test där dom använde minneskort som skrev med 16mb/s, det fungerarde utmärkt.

Jag undrar också vad som rekomenderas i objektiv-väg. Säg att man ska köpa sig tre stycken för att täcka det mesta.

EF 50mm F1.8, verkar ju vara givet. Men tele och wide då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag såg ett test där dom använde minneskort som skrev med 16mb/s, det fungerarde utmärkt.

Jag undrar också vad som rekomenderas i objektiv-väg. Säg att man ska köpa sig tre stycken för att täcka det mesta.

EF 50mm F1.8, verkar ju vara givet. Men tele och wide då?

 

Redan 50mm blir som ett kort tele (motsv 80mm i fullformat) så du behöver något vidare, t ex Sigma 30mm/1,4. En normalzoom typ 17-50/2,8 täcker annars in ett bra område om det inte är för mörkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

trezpasser: Vi kan hjälpas åt med att sätta ihop paket om du är också intresserad. Vi vill ju båda samma sak.

 

StenR: Tack för alla tips, mer är välkomna.

 

Kamera - Canon EOS 550D + 18-55/3,5-5,6 IS

 

Minneskort - Transcend klass 6 2 st á 16GB

 

Stativ -

 

Optik:

allround-objektiv - 18-55/3,5-5,6 IS, Tamron 17-50mm, Canon17-85/4,0-5,6 USM

tele - Canon EF-S 55-250/4,0-5,6 IS ?

wide - ?

 

mikrofon - Röde NTG-2? Vad mer behövs? Ska ljudet köras extern eller i kameran om det är möjligt?

 

Glide/dolly liknande. Jag vill gärna ha nåt som gör kameran tyngre och helst inte får flubbereffekten el va det heter. Nån som kan rekommendera nåt liknande, FLYcam?

Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt tips är att bara köpa kameran och inte kit objektivet 18-55 f3.5-5.6 eftersom du nämner 2 andra all round objektiv kommer du aldrig använda detta kit objektiv.

Vill du ha en vanlig prime lens har jag hört att canons 50mm f1.4 ska vara väldigt bra för pengarna.

 

 

Kan inte mycket om stativ mer än att mitt manfrotto 190xb och 128rc är väldigt bra.

 

Mitt tips är att köpa 550n och objektiv o andra accesories istället för 7d. Lägg också lite pengar på mer ram. Vill du kunna redigera dina h264 filer från kameran direkt behöver du cs5 och mycket ram annars kan du klara dig med 4 (det har jag) och konvertera filerna till tex DNxHD med mpegstream eller likannde program.

 

Slowmotion blir väldigt mjukt och fint genom att filma i 60fps och ha tillräckligt hög shutterspeed

Länk till kommentar
Share on other sites

Efter en hel del filmande med 550D kan jag säga att mot 7D är filmfunktionen ingen skillnad på (eller försumbar)

 

MEN all optik måste ha bildstabilisering och detta är bara ett måste! Ett rejält stativ är också ett måste då även med bildstabilisering i optiken är det ju inte att jämföra ens med de enklaste konsument-videokamerornas bildstabilisering. Sen kan jag även tipsa om att välja optik som har rejäla ringar för fokus/zoom osv för annars kommer det bli så ryckigt att det då inte blir mjuka övergångar iallafall.

 

Skall du filma med en systemkamera är en extern finder mer eller mindre också ett krav då du annars bara kan se bilden i mörkare miljöer och även då är exponering svårt att få till bra.

 

Dollys mm får du nog (tyvärr då jag säljer dessa) se som en senare inköpspunkt.

 

Börja med en 550D med 18-55 kitt optiken + minneskort och ett rejält stativ och en ryggsäck. Redan där har du blåst din budget tyvärr.

 

Steg två i inköp är

 

1. Viewfinder

2. Grip (agronomin att filma med en stillbildskamera är heeelt värdelös!)

3. Dolly (självklart ;)

4. Linser (räkna med att du alltid får kitta de lite dyrare linserna tyvärr.. du vill ju trotts allt kunna filma i skymning så allt över F1.8 är inte att tänka på, samt att du måste som sagt ha stabiliseringen i linserna)

 

Lycka till :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tusen tack för alla råd Chris och Bonne.

 

Ang stativ Bonne, så tyckte jag att manfrotto 190xb och 128rc kanske är väldig bra men lite för dyrt för budgeten just nu.

Hittade Velbon DF-50/F höjd 54,5-152cm, vikt 1,49kg för 465 kr

 

Jag håller med dig Chris att man ska först skaffa en grund kit att jobba med. Jag kommer följa ditt råd men behöver verkligen något slags Glide eller steadycam liknande för att balansera med kameran då mycket av de projekt jag håller på med just nu kräver att jag är flexibel med kameran och mycket dokukänsla med andra ord. Vill sitta med kameran denna månad helst och redan nästa månad måste ut och filma.

 

Det enda som stör mig är om jag ska välja mellan det vanliga 18-55 eller det fasta 50/1,8 II som har fått mycket positiva omdömen.

 

Kimster på Canon 550D billig DSLR för film-tråden:

 

"Generellt är också ett fast objektiv alltid skarpare än ett zoom-objektiv."

 

StenR på Canon 550D billig DSLR för film-tråden:

 

"...och ofta ljusstarkare."

 

 

Är det dumt att köpa en paket med båda gluggen och kameran? Känns som om det finns så många fördelar och nackdelar att det blir svårt att välja. Beslutsångenst när det kommer till sånt här.

 

Nu måste jag bara hitta en sida eller affär som har alla dessa grejer, och billigt helst!

 

Peace & Understanding!

Länk till kommentar
Share on other sites

Så här tänker jag vid köp (även om stativet jag nämde inte är så jätte bra kanske) av

objektiv och stativ ska kunna hålla i flera år och stativet ska klara av alla olika sorters kameror du kommer använda under dessa år. Själva kameran byter du oftare än objektiven därför ska du se till att köpa kvalitets objektiv.

 

Phillip Bloom sa att han byter kamera var 2-3 år medan han byter objektiv efter ungefär 20 år.

Så kort livslängd för en kameran är väll inte normalt för en vanlig consumer men förhållandet mellan kamera och objektiv gäller fortfarande.

 

Det känns dyrt nu men att behöva byta och köpa nyare objektiv av samma sort efter att par år är bara onödigt.

 

ANg ljud så har jag hört att h4n är väldigt bra och hela det systemet, att köra ljudet är externt är lite på den dyra sidan men du får otroligt mycket bättre kvalitet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Köpte kameran igår. Med 18-55 och en 50mm 1.8 gick jag runt i stan och filmade allt o alla.

 

Här kan ni se testet.

 

http://www.youtube.com/watch?v=FuzvQDqfrUY

 

Alltså jag har inte förstått det här riktigt med Fotokameror och film. Är det så att man väljer en fotokamera för att filma pga det korta skärpedjupet? För att filma är ju fotokamerorna väldigt otympliga och inte användas handhållet som med en riktig videokamera. Sen kan man ju också faktiskt återskapa ett skärpedjup i redigeringen om man vill. Har provat 7D och visst ser det riktigt snyggt ut men den kräver alltid stativ så för att den är otymplig...

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså jag har inte förstått det här riktigt med Fotokameror och film. Är det så att man väljer en fotokamera för att filma pga det korta skärpedjupet? För att filma är ju fotokamerorna väldigt otympliga och inte användas handhållet som med en riktig videokamera. Sen kan man ju också faktiskt återskapa ett skärpedjup i redigeringen om man vill. Har provat 7D och visst ser det riktigt snyggt ut men den kräver alltid stativ så för att den är otymplig...

 

man kan ju köpa eller bygga sig någon form av steadicam så blir det rätt stabilt och fint. en fördel med att filma med fotokamera är att de klarar dåligt ljus väldigt bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

man kan ju köpa eller bygga sig någon form av steadicam så blir det rätt stabilt och fint. en fördel med att filma med fotokamera är att de klarar dåligt ljus väldigt bra.

 

Håller med. Steadicam (typ Hague MMC), axelstativ eller stativ krävs, men det gör det ju ändå för nästan all seriös filmning, rörlig kamera betyder inte att man måste hålla kameran i händerna! Att det funkar att göra så med konsumentvideokameror beror på att de ofta har en rätt så avancerad bildstabilisering (men det ser ändå rätt skakigt eller svajigt ut).

Länk till kommentar
Share on other sites

Köpte kameran igår. Med 18-55 och en 50mm 1.8 gick jag runt i stan och filmade allt o alla.

 

Här kan ni se testet.

 

http://www.youtube.com/watch?v=FuzvQDqfrUY

 

Snygg film, för att förbättra kanske ett nd filter är bra investering.

Enligt denna test är "Light craft fader nd" ett bra filter i klass med eller kanske bättre i vissa applikationer än en professionellt filter för matte box.

 

http://media.fxguide.com/fxguidetv/fxguidetv-ep074.mov

Länk till kommentar
Share on other sites

Snygg film, för att förbättra kanske ett nd filter är bra investering.

Enligt denna test är "Light craft fader nd" ett bra filter i klass med eller kanske bättre i vissa applikationer än en professionellt filter för matte box.

 

http://media.fxguide.com/fxguidetv/fxguidetv-ep074.mov

 

Du är min hjälte stefan! Efter att ha filmat med den nu så har jag kommit fram till att jag behöver NDfilter, Glidecam så jag kan gå med kameran då jag gör det ofta nu när jag spelar in en dokumentär. Även intresserad av en lins vid dålig ljus.

 

Hittar inte så många svenska sidor som har light craft fader nd, bara denna:

 

http://www.kaffebrus.com/grafilter-fader-nd-nd2-nd400-1147.html

 

En dum fråga kanske men jag är okunnig inom området, men vilken väljer jag som passar min nuvarande optik: 18-55mm & 50mm 1.8?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Någon som känner till maxhastigheten som 550d skriver till minneskort? Tänkte om det lönar sig att köpa SD-kort snabbare än klass 6 (att det kanske går snabbare för bilderna att dyka upp på displayen efter att man tagit fotot osv) eller om det inte spelar någon roll. Tänker även på om man tar en lång serie med bilder i hög hastighet, att det kanske går bättre med klass 10. Klass 6 kanske segar lite?

 

EDIT: Har nu läst att kameran skriver i 5,5 MB/sek. Vilket väl borde betyda att klass 6 räcker, och att klass 10 egentligen är överflödigt?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
http://www.engadget.com/2010/07/14/sony-issues-nex-vg10-first-interchangeable-lens-hd-camcorder/

 

Kanske kunde vara något om den kommer till Sverige.. verkar inte bli så men ändå värt det. Som en DSLR fast med rätt agronomi och bildstabilisering i huset istället för linserna :)

 

Gillar den också. Är såld på att slippa extern mic och det verkar finnas gott om adaptrar till sonys E-mount. Hade den haft 60p också skulle den vara perfekt för mig! Finns faktiskt som förköp på pixmania redan (om man nu vågar handla därifrån) men det är ju bara 60i då så inget PAL här inte.

 

Men bildstabiliseringen är väl i objektiven?

 

edit: en recension: http://www.luminous-landscape.com/reviews/camcorders/vg10.shtml

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...