Gå till innehåll

Funderingar kring Canon EOS 550D


Waryah

Recommended Posts

Är väldigt nära att köpa denna kamera nu, funderar på följande paket:

 

Canon EOS 550D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS + 8GB minne + UV-filter + microfiberduk + väska - 8499kr

 

Samma paket finns med ett EF-S 18-135/3,5-5,6 IS och kostar då 2000kr mer. Vad gör dessa 135 i objektivet för skillnad exakt?

 

Köper nog även med ett stativ.

 

Jag är ute efter en cinematisk look och ska alltså spela in filmmaterial, är det något jag borde köpa med direkt med tanke på det? Finns det förresten plats för ytterligare ett minneskort så man inte behöver kasta bort 8gb-aren om man köper ett större? Vad sägs om paketet och priset annars?

Länk till kommentar
Share on other sites

18-55 och 18-135 är brännvidden på objektivet. Alltså hur nära du kan komma. Så 135 innebär att du kan zooma in mer mot ett som bara har 55. Ju högre siffra desto mer "zoom" om vi ska uttrycka oss så. Optiken blir normalt lite större också.

3,5-5,6 är bländarvärden, dvs hur mycket ljus det kan släppa in. Ju mindre värde desto mer ljusstarkare är optiken. IS är Stabilisering.

 

Sen vet jag inte varför du ska "kasta" bort ditt minneskort. Det finns förvisso inte två platser i kameran, men att ha två eller fler är ju mer brukligt än bara köra ett kort av många skäl.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Jag tycker om bildkvaliteén på 550d men om man lägger ut typ 10 lax på den hur mycket skulle man behöve lägga ut för en filmkamera med samma bildkvalitee tro? Jag är inte intresserad av använda 550d för fotot bara film...

 

Samma videokvalitet i grunden kan du säkert få med en videokamera som kostar 6-12 tusen (med AVCHD), t ex en Panasonic TM300/700 eller HV20/30/40 men om du vill ha samma sorts skärpedjup för en billig peng så får du nog hänga på någon typ av 35mm-adapter också så att du kan använda samma objektiv som med en 550D, finns gör-det-själv från ett par tusen upp till riktigt dyra, det vettigaste är nog någon billig men bra begagnad adapter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker om bildkvaliteén på 550d men om man lägger ut typ 10 lax på den hur mycket skulle man behöve lägga ut för en filmkamera med samma bildkvalitee tro? Jag är inte intresserad av använda 550d för fotot bara film...

 

Beror på vad du menar med "bildkvalité"

Ur ett rent tekniskt perspektiv så kan en videokamera i 20.000kr klassen har bättre bildkvalité.

Pratar vi istället skärpedjup och kanske känslighet är 550 väldigt konkurrensmässig beroende på vad man lagt ut för optiken. För tänk på att en 550 är normalt sett bara en del av ett system. Optiken har lika stor roll i detta som själva huset.

 

Oavsett video-DSLR-kameror är i många fall väldigt intressant för rätt användare i förhållande till pris och hur slutresultatet blir. Bara, som sagt man har med i beräkningarna att t.ex. en Canon EOS 550 är bara ett kamerahus och behöver flera andra tillbehör för att kunna göra det en videokamera kan.

 

 

edit: pucktvå igen.. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja det verkar finnas många sidor av det här myntet. Har läst åtskilligt både på forummet och på nätet.. Men verkar hänga mycket på användaren och vad man ska ha den till...

 

Har inte sett så många kameror som får den filmiska "looken" för samma pris så lutar starkt mot 550 ...

Länk till kommentar
Share on other sites

Är väldigt nära att köpa denna kamera nu, funderar på följande paket:

 

Canon EOS 550D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS + 8GB minne + UV-filter + microfiberduk + väska - 8499kr

 

Samma paket finns med ett EF-S 18-135/3,5-5,6 IS och kostar då 2000kr mer. Vad gör dessa 135 i objektivet för skillnad exakt?

 

Köper nog även med ett stativ.

 

Jag är ute efter en cinematisk look och ska alltså spela in filmmaterial, är det något jag borde köpa med direkt med tanke på det? Finns det förresten plats för ytterligare ett minneskort så man inte behöver kasta bort 8gb-aren om man köper ett större? Vad sägs om paketet och priset annars?

 

OBS ska du filma så köp INTE objektiv med en rörlig bländare, dvs 3.5-5.6F utan alltid fast bländare.. annars kommer du förändra bländaren när du zoomar.

 

Om jag ska tipsa alla som funderar på 550D / 7D när det gäller vilka objektiv man skall köpa.

 

Jag skulle om jag fick spola tillbaka bandet ha köpt följande.

 

Samyang 14mm 2.8F

Samyang 85mm 1.4F

Samyang 35mm 1.4F

 

Varför? Ja för att Samyang objektivet jag just fick är fan cp bra! Helt sjukt skarpt, bra ljusstyrka relativt till priset och för film är fasta objektiv att föredra. Man flyttar ändå kameran och inte zoomen om man filmar.

Har tyvärr inte 85:an och 35:an men de ligger högst upp på min köplista och att dömma av bildkvaliten på 85:an så är det så ruggigt mycket objektiv för pengarna att man blir rädd!

 

Jag har provat lite snabbt men även på de tester man läser online så står sig 14mm mot Canons 14mm F2.8L som kostar ca 20k mer. Även 85:an står sig mot Canons motsvarighet som även den ligger på ca detsamma över.

 

Sen är nästa steg i investeringen att köpa ett rejält stativ, tänk vad en lins kostar och sikta strax ovanför det i pris för stativ är fan 85% av bilden (okej lite överdrivet kanske men you get my drift)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag köpte ett Sigma 18-50/2,8 istället för kit-objektivet, bra och ljusstarkt för allround-foto/filmning och mycket billigare än Canons 17-55. Men jag håller med Chris@SFP om att ännu ljusstarkare fasta gluggar behövs. Dessutom ska man fota mycket så vill man ha en vidvinkelzoom och en telezoom också. Så det är bara att göra en önskelista beroende på hur behoven ser ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker om bildkvaliteén på 550d men om man lägger ut typ 10 lax på den hur mycket skulle man behöve lägga ut för en filmkamera med samma bildkvalitee tro?

 

Om du menar videokamera och inte filmkamera så ja, det finns ett fetare alternativ som heter Panasonic GH1 och som du fiskar hem på ebay för 4-5k skr. Förutsatt att du filmar för big screen, 35mm print osv. är det en faux produkt som heter duga, finns inget som kommer i närheten i prisklassen. Däremot måste du ha stenkoll på cinematografin, minsta underexp. och GH1 är värdelös, där vinner Canon stort (precis därför jag säger att såvida du inte siktar på biovisning, print till film, bluray tryckning osv spelar det ingen roll, normalt folk ser ingen skillnad). Canon "does the job" för havla reklambranshen verkar det som just nu, du får liksom sätta i perspektiv vad de är du sysslar med/ambitionsnivån.

 

Det sägs vara upptäckt att "card speed error" ligger i en firmware begränsning, förhoppningsvis stämmer det, hur som helst kan du köra stabilt +50mbit avchd i dagsläget.

 

edit: asså, GH1 är foto/video hybrid, du har autofokus osv., fast formfaktorn är ju DSLR. Men mycket skönare än Canon, hade 550D förut, känns som en tegelsten jämfört med GH1

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...