Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej igen!

Nu har jag äntligen blivit klar med filmen och behöver få över den på VHS. (grundskolor har tyvärr en DVDspelare antar jag).

Jag har dock ingen som helst aning vilken sladd som ska från videon till datorn? För det är väl så jag måste koppla det?

Stoppa in kasett i videon, koppla videon till datorn med någon sladd och sedan trycka på "make tape" i pinnacle va? och sedan record knappen.

Jag har dock ingen aning vilken sladd! :( Jag har överfört från kameran med moviebox usb.

Kan någon snälla pastea en bild eller säga vad kabeln heter som jag behöver? Och behöver jag fortfarande banden som jag har originalfilmen på? Läste någonstans att de kanske behövs.

Postad

Vad ska du göra egentligen?

1) Har du filmen på dvd idag? I så fall koppla ihop dvd:n och bandspelaren och spela av från dvd:n utan att ha datorn inblandad. Du har garanterat inget kopieringsskydd på den om det är en hemmagjord film.

2) Har du färdiga filmen på dv-band? Gör som ovan och kopiera från dv till vhs. Kan ge snäppet bättre bildkvalitet i teorin, beroende på hur din dvd är kodad.

3) Loopa genom kameran från datorn. Som punkt 2 men utan band i kameran. Fördelen är att du inte har några problem med bilden, grafikkort, tv-out etc kan vara knepiga att spela in.

4) Använda din usb-sak... Lär manualen till den, det måste stå där.

Lycka till!

Postad

Annars, om du har en TV-Out från bildkortet & DVD-Uppspelning från densamma, så kan du koppla videon dit!

Då behöver du bara starta inspelningen, vänta en säg 10 sekunder så du är säker på att du är förbi blind-tapen & sen trycka på Play från ditt filmvisarprogram!

Postad

Det jag ska göra är:

Överföra det jag redigerat i pinnacle studio 9 (projektet) till vhs kasett (make tape). Jag har materialet (ej i ordning) på 3 stycken DV kasetter och det har jag överfört till datorn (capture) som jag sedan redigerat. Detta vill jag nu ha på vhs.

Jag får nämligen låna kameran + dv banden av en kompis när jag behöver.. Nu måste jag alltså ha någon sladd från videon till datorn väl om jag vill överföra det jag redigerat till kasett? vilken då? någon tv out sladd? hur ser den ut?

Postad

Du har inte funderat på att titta i manualen till datorn och videobandspelaren?

När jag gör i som i ditt fall har jag en s-videosladd mellan grafikkort och videobandspelare och en ljudsladd mellan ljudkort och videobandspelare. S-videosladden har mini-din i bägge ändar. Ljudsladden har 3,5 mm spereopropp i ena änden och en vit och röd rca i andra änden.

Men detta borde variera beroende på hårdvara man har.

• 2 veckor senare...
Postad

Har ingen manual till datorn och manualen till videobandspelaren har jag tyvärr inte heller.

De sladdarna, var följde de med? Videokameran, videobandspelaren eller fick du köpa dem själv? :)

Postad

gör så här: för över filmen från datorn tillbaka till miniDV bandet. sedan kopplar du ihop kameran med vhs spelaren.

sladdarna du behöver: S-video sladd(gull propp) ljudsladd( 3,5 mm i ena änden, 2 stycken rca i andra vit-röd) och en scart adapter.

om du inte har någon av sladdarna kan du köpa de på vilken tv-radio affär som helst, finns på Clas Ohlson också.

fråga personalen så tar dom fram sladdarna du behöver=)

• 3 veckor senare...
Postad

Men snälla nån! Du måste väl för fanken kunna SE vilka anslutningar du har till videon! Det är ju bara att göra som Santafantasma har skrivit. Om du inte har S-video-anslutning i videon (den tidigare nämnda mini-DIN-kontakten) så går det ju alltid att koppla in till scart-uttaget via en adapter. Såna finns t.ex. hos Clas Ohlson. I den adaptern kan du koppla in S-video-kontakten och dom båda audiokontakterna (röd och vit).

Kör hårt. Detta är ju ändå inget större problem.

• 1 månad senare...
Postad

Har du en DV-kamera kan du ansluta en firewirekabel fr. dator´n till den och låta kameran vara "passiv" gm. att ställa den i avspelningsläge utan att ha´ någon DV-kassett i kameran. Seda ansluter du en s-vhs-kabel + ljudkablar i dv-kameran och vidare till din videobandspelare och på så sätt få över din film på videoband.

Postad

[citat=mmjau]Det jag ska göra är:

Överföra det jag redigerat i pinnacle studio 9 (projektet) till vhs kasett (make tape). Jag har materialet (ej i ordning) på 3 stycken DV kasetter och det har jag överfört till datorn (capture) som jag sedan redigerat. Detta vill jag nu ha på vhs.

Jag får nämligen låna kameran + dv banden av en kompis när jag behöver.. Nu måste jag alltså ha någon sladd från videon till datorn väl om jag vill överföra det jag redigerat till kasett? vilken då? någon tv out sladd? hur ser den ut?[/citat]

HEJ!

Det är exakt vad jag gjort idag :-)

Det framgår inte i ditt inlägg om du redan fört över allt tillbaks till KAMERAN?

Det är det Pinnacle menar med "make tape"_ alltså avi-filen från datorn ska tillbaks in i kameran. Du måste ha dv-in i videokameran.

Om du redan gjort det så gör du följande för att fixa till en VHS kasette:

Koppla kameran(med den överförda mini dv filmen) till videobandspelaren. Röd,gul och (vit) in i videon och röd gul och (vit) in i kameran. Videon sätts på inspelning och kameran ställs in som när man tittar på en film. Funkar jättebra. Sen får man fixa kanalerna på videon så den inte spelar in tv-kanalerna, men det står i bruxen för videobandspelaren.

Lycka till!

/chris

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...