Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hallå!

Detta är en första version av ett manus som handlar om en flicka som säljer äpplen, och en dag träffar sin kärlek i form av ett rött äpple. Detta möte blev en början på något sorgligt, magiskt och romantiskt.

Själv tycker jag berättarrösten ibland känns aningen stel, detta är något jag ska kolla på. Var ett tag sedan jag skrev manus nu. Men ja, skjut på med åsikter!

MVH

Adam

EDIT: Rättat till stavfel i manus

Äppelflickan - version 2.pdf

Postad

Historien är väl inte så dum även om slutet kommer rätt plötsligt (sista scenen alltså). Dock tycker jag verkligen att du skall stryka all berättarröst. Den tillför absolut ingenting. Lita på bilderna.

/Jakob

Postad

Jag vet inte om det är en fråga om smak men jag gillade inte…

Att hon först försökte kurera äpplet utan jag ville att hon skulle begrava det direkt samt att det skulle komma ett träd med massa röda äpplen som hon skulle sälja på torget nu då hon hade trädet.

Vet inte om det är värt att nämna det då det förmodligen bara är en smakfråga och inget ”fel”. Har svårt att skilja på vad som är ”dåligt” och vad jag bara inte gillar.

I början står det ”till synes gammal stad” vilket får mig att tro att det faktiskt är en ny stad bara att den ser gammal ut men så verkar inte vara fallet så kanske stryka ”till synes”?

Lite samma sak här, ” Det var en gång en flicka, som sålde äpplen i en annan del av staden” detta får mig att tro att vi ska någon annanstans än vart vi är just nu, vips så är vi i norra delen av stan men så verkar det inte heller vara.

Berättarrösten stör jag mig inte på men däremot om du vill ha kvar den så måste dialogen slipas ordentligt. Tycker att dialogen låter lite barnslig, att detta är ett inslag på bolibompa eller så men jag tror att du vill ha mera? Jag tänker mig i stil med ”Moulin Rouge” och ”Amelie”. Vilken känsla/ton eller man nu kallar det är du ute efter?

Idé/historian är charmig och söt, kan se denna kortfilm på teve. Känns höstig.

Postad

Tack för synpunkterna, alltid kul.

Berättarrösten håller jag med om, den är riktigt oslipad. Som du skriver Shelly, lite mindre bolibompa och lite mer vuxet. Annars ska jag fila på det ni tog upp.

• 1 månad senare...
Postad

Tycker att det är söt, vad ska du göra med det? Känns mycket mindre barnprogram nu :) Det får mig att längta till hösten.

Såg den här bilden av en slump, tvärtom men i alla fall.

http://whi.s3.prod.lg1x8.simplecdn.net/images/2801227/1196249552_f_large.jpg?1277882263

Postad

Kul att du gillar det, tyckte du att dialogen förbättrades eller bara att den ändrade ton?

Jadu jag kan inte filma själv så jag vet inte riktigt. Man kanske skulle testa att skicka runt och se om någon annan är intresserad?

Postad

Jag har bara läst den nya versionen, så jag vet inte hur det förändrats.

Det är en gullig historia. Jag skulle kunna tänka mig den som animerad film.

Berättarrösten har en del bra delar, men jag skulle hellre stryka den helt och hållet och göra filmen helt utan tal. Testa hur det blir om du tar bort den.

Det är lite onödigt långt med att flickan först gräver ner äpplet, för att sedan gräva upp det igen och sen gräva ner det en gång till. Begrav äpplet bara en gång!

Sen tycker jag att det är bra att slutet inte är det man förväntar sig. Jag antar att det man ska tro är ett träd egentligen är äppelpojken? Det skulle kunna vara lite tydligare. Skriv gärna att det ser ut som ett träd, men att det visar sig vara något annat.

Jag håller dock med jbergman om att slutet är lite abrupt. Lite väl snabb förälskelse kanske?

Postad

tyckte det var en gullig historia, såg framför mig en blanding av mary&max och pippi långstrump. tror det kan funka som animation.

berättarrösten tycker jag lixom några andra här, att man kanske helt borde ta bort? en annan idé är om man skulle skriva det på vers istället.

en idé jag fick, om man vill ha en till vinkling på historien, är att hela "världen" ska gå i grönt, alla människor, hus, allting, och att man aldrig sett ett rött äpple förut. andra människor tror det är nåt fel på äpplet, men flickan blir fascinerad av det. och sen i slutet när pojken kommer fram är han oxå helt röd.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...