Gå till innehåll

MacBook Pro


yooonis

Recommended Posts

Hej, funderar på att införskaffa Macbook pro (den billigaste varianten) och FC express, enbart för redigering av Full-HD, AVCHD- filmer från min Canon HF S100.

 

Räcker deras billigaste variant för att redigera AVCHD utan att det "hackar"?

 

Tacksam för hjälp.

 

//Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj, en iMac kanske vore mer prisvärt. Klarar en iMac på 4 gb RAM o 3.06Ghz Intel Core 2 Duo och Final Cut express - native AVCHD?

 

 

Jag har nya iMac med 21.5", 3.06Ghz Intel Core 2 Duo, 4GB ram, 500GB HD och Geforce 9400M. Den kostar ca 11.500kr.

 

Jag använder Final Cut pro och redigerar AVCHD från en Canon HF100.

 

 

Det fungerar riktigt bra! Jag är faktiskt grymt nöjd, jag tror inte att man kan få en mer prisvärd dator idag. Allting flyter fint, skärmen är riktigt bra.

 

Jag rekommenderar den varmt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har nya iMac med 21.5", 3.06Ghz Intel Core 2 Duo, 4GB ram, 500GB HD och Geforce 9400M. Den kostar ca 11.500kr.

 

Jag använder Final Cut pro och redigerar AVCHD från en Canon HF100.

 

 

Det fungerar riktigt bra! Jag är faktiskt grymt nöjd, jag tror inte att man kan få en mer prisvärd dator idag. Allting flyter fint, skärmen är riktigt bra.

 

Jag rekommenderar den varmt.

Tack för svar - precis vad jag ville höra! =)

 

En fråga till bara, gör du om filerna till nåt annat format innan du redigerar eller kör du "native" AVCHD i FCP?

 

Att de flyter på bra me 4gb RAM innebär ju att jag slipper punga ut me 2000:- extra för 8gb RAM. =)

 

muy bien!

Länk till kommentar
Share on other sites

OK. antar (hoppas) att de inte tar miljoner år för sådan konvertering. Men mig spelar det egentligen inte så stor roll - det viktigaste är att det fungerar!!!

 

Då blire till o spara till en iMac och bli för första gången i livet, en Mac-ägare =)

 

Tack för era svar!

 

//Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

Har sagt det flera gånger, jag redigerar AVCHD från en Panasonic AG-HMC151 på en gammal macbooc pro 2,33Ghz/3Gb. Det fungerar riktigt bra med final cut pro. Om du är van att logga material från DV-kameror kommer du märka att det går MYCKET fortare att logga AVCHD till ProRes. Jag tycker det är ett mycket smidigt arbetsflöde, jämfört med band.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med tycker också mera om minneskort än band - förutsatt att datorn hänger med bara då AVCHD är tungt. Men Mac verkar klara av det bra så jag lägger nog pengarna på en sån redigeringsdator - iMac då jag får mest för pengarna.

 

//Yonis

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...