Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Är ny på forumet, men har läst väldigt mycket i detta forumet under en längre tid och tänkte att nu var det dags att slå sig in i gemenskapen.

Ska införskaffa en 550D nu i dagarna. :)

Jo, min fråga är om denna dator duger till Premiere CS5? (Redigering i HD)

(Skriver upp hela uppsättningen inkl. pris)

Chassi: Fractal Design Define R2, Svart 795:-

Nätagg: Corsair TX Series PSU CMPSU-650TXEU 650W 120mm fan ATX 20/24-pin 4/8pin 12V 880:-

Moderkort: Gigabyte GA-P55M-UD2 1195:-

CPU: Intel® Core i7 860, 2.80GHz 8MB 2740:-

GPU: Sparkle Geforce GTX 285 1GB GDDR3, (648Mhz), 2xDVI, HDTV, with Cuda 2940:-

RAM: Corsair 4gb (KIT) DDR3 1600MHz/CL8/1,65V./XMS3 Intel i5/i7 1390:-

HDD: Western Digital 1,5TB Caviar Green WD15EARS 64MB 940:-

Optisk läsare: DVD±RW 24x Svart 205:-

Ljudkort: (Externt tillkommer senare)

Kortläsare: Spire kortläsare SP322CB, svart 205:-

Bildskärm: BenQ 24'' V2410 ecom 1080p,LED, DSUB/HDMI 2480:-

Sammanlagt blir detta 13 770:-

(Allt är taget från Datorbutiken.com)

Sen kommer frågorna, efter att ha läst Max inlägg om CUDA-kort, så undrar jag om detta 285-kortet kommer stödja den nya accelerationsfunktionen(?) i CS5?

Och slutligen, är det värt att köpa till en Western Digital VelociRaptor WD740HLFS 74GB 10000rpm 16MB cache SATA2 för 1370:- att lägga OS samt program på? Gör det enorm skillnad från att ha allt på samma hårddisk?

MVH /Robin S

Postad

Jag skulle definitivt ha en separat disk för videomedia och OS. Och dessutom slänga i minst 6GB eller tom 8GB ram när du ändå är igång. Eller åtminstone se till att det GÅR att ha i det.

285-kortet är (kommer att bli) certifierat för CS5's Mercury Playback Engine med GPU rendering.

//Max

Postad

Yess, kommer nog bli ett inköp längre fram på 4GB RAM extra.

Så GPU'n (285) kommer att ge bättre förhandsvisning och snabbare rendering, med andra ord? Till skillnad mot ett kort som inte har CUDA-stöd..

Tack för svar! :)

Postad

Kolla mina tider i CUDA test-tråden. Dom är gjorda i en betaversion av CS5 och är alltså INGA officiella siffror på ngt sätt. CS5 generellt är 25-30% snabbare än CS4 och i vissa situationer (med GPU rendering) går det kanske mellan (EDIT: reviderar lite) 200 - 1000% snabbare. Detta är mycket beroende på vad man gör. Ex 3-way Color Correctorn är upp till 73x snabbare med GPU (kanske säger mer hur långsam den var i CS4,,, ;) )

/Max

• 1 månad senare...
Postad

Då hakar jag på samma tråd, jag ska precis, också köpa data för samma peng, men undrar lite över hårdisk valet som min lokala data butik gav förslag på.

1st solid state 40gb med os på

och st VelociRaptor 10.000rpm 300Gb disk för program/inspelning (musik)

Är det lämpat för Cs5? Är detta bra eller dåligt (onödigt dyrt?)

Sen undrar jag över gtx 285, hjälper den till på något sätt, vad blir det för skillnad mot ett vanligt grafik kort med cuda, och det verkar finnas flera olika varianter av 285:an vilken ska man välja?

Tacksam för svar

Postad

Läs denna tråd för mina inofficiella testresultat (gjorda med en betaversion av CS5): http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=27695

Det finns ett antal kort med CUDA varav några är officiellt godkända och testade av Adobe. (GFX285 + Quadro3800/4800/5800)

Klipper du gammalt DV-material med lite cross-dissolves är inte skillnaden jättestor. Klipper du AVCHD/HDV/P2/XDCAM EX är skillnaden STOR.

Spontant låter 40GB systemdisk som för liten. Master Collection tar 16GB, Windows 7 runt 13 (om jag minns rätt). Inte mycket kvar sen...

//Max

Postad

Aha ok!

Det blir nog en 80GB ssd isf.

Kan man koppla "crossfire" på 2st gtx 285 och få ut dubbelt så mycktet kraft för videoredigering, eller är det bara spel som kan få nytta av dubbla kort?

Sen undrar jag varför just 285 är bra för cs5? (om vi bortser från quadro)

Det finns ju en uppsjö av Nidia kort, är det ngt speciellt med just 285, till skillnad från de övriga gtx korten, eller är det bara så att just den råkar vara certifierad?

Nu kommer en ny starkare generation, Fermi kort, kommer de att passa för cs5 tro?

Postad

För dom som tittar på Fermi-korten kan 470-kortet vara intressant... Det fungerar inte IDAG (CS5.0 / CS5.01) men det kommer att göra detta i nästa (gratis) uppdatering.

Idag är 285 det enda officiellt supporterade "gamer-kortet".

"Cross-fire" är inte supporterat.

//Max

Postad

Nu har jag byggt ihop en dator (dock ska en monitor in på ca 2000kr också) och den är lite för dyr. Någon ide om hur jag bäst får ner den i pris 1-2000kr? Byta till AMD(phenom II x6)+billigare moderkort eller gå ner till Intels i5 750 processor? Vad tycker ni? Annat i paketet som kanske kan ändras för att spara pengar, eller är det något i paketet som är felaktigt och bör bytas ut? (måste ha med 2x externa diskar för arkivering, och dessa var tyvärr billigast)

http://www.dvdforum.nu/%5Cimages%5Cgalleri%5C9%5C9640%5C00964036HFR8GB0Y7TIQFNMM3S3WH6.jpg

Postad

Kanske kan det räcka med en låda?

Det borde gå att hitta några billigare externa diskar. 2,50kr/GB är bra dyrt.

Det går att få en extern 1TB disk för runt 700:- i dagsläget.

Är det bara för arkivering så kan man ju köpa en extra disk och bara koppla in när det ska arkiveras antingen internt eller via en sån här: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=68261

Borde pressa priset med runt 1000kr.

Övrigt:

GTX 285 är kanske några hundralappar billigare i dagsläget?

Kanske ha ett par likadana diskar i RAID för att få upp hastigheten?

Postad

Och nätdelen tror jag är i klenaste laget, åtminstone för det graffekortet och den CPU:n... Du kan ju, om du ändå ska köra CS3, gå på ett billigare grafikkort just nu. (borde räcka med ett för 7-8 hundra spänn).

/Max

Postad

Kommer gå ner till en "AMD phenom II X6 1055" men hålla kvar grafikkortet. Detta då jag pga av min 550d lär behöva CS5 och CUDA-stöd i framtiden.

Hur ser ni på processorbytet från Intel i7 till AMD Phenom II X6? Inte för farligt för mig?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...