Bengt Postad 11 mars 2010 Postad 11 mars 2010 Har bytt ut en mer än 9 år gammal Fujitsu-Siemens dator mot en nyare, rekonditionerad HP XW8200. Nu har jag tyvärr fått problem som jag inte hade med den gamla datorn. Datorn är avsedd för videoredigering med Avid Media Composer och Liquid 7. Datorn innehåller det här: HP XW8200, 4GB minne, Win XP Pro SP2. DUAL XENON CPU 3.60GHz - Seagate SCSI 73GB systemdisk, Western Digital SATA-2 500GB mediadisk - 1 IDE 200GB mediadisk - 2 x WD external USB mediadiskar - Quadro FX 3450/4000 SDI 256MB (BIOS 5.41.02.43.05) driver 6.14.10.9185 (91.85) - Media Composer 2.8 - QT v7.3 Nu till problemet, när jag försöker spela upp videofiler från min gamla IDE-disk i MC så hackar bilden hela tiden och jag får felmedelande i MC, ljudet är OK. Provade spela in både på systemdisken och extern USB-disk fungerade helt OK, fungerade även att spela upp videon. Köpte en ny SATA-2 disk men det hjälpte inte alls. Kan spela in 10-20 sekunder video på den sedan stoppar programmet inspelningen. Vid uppspelning av dessa klipp får jag samma fel som med IDE-disken. Var börjar jag leta fel någonstans? :q 0 Citera
Kimster Postad 11 mars 2010 Postad 11 mars 2010 Chansning: koppla bort alla tillbehör du har kopplat till datorn inkl. extra hårddiskar och kör så ren dator som möjligt. 0 Citera
Bengt Postad 11 mars 2010 Författare Postad 11 mars 2010 Har provat att bara köra med SCSI-disken och SATA-disken, och SCSI-disken med IDE-disken och det gör ingen skillnad. Problemet finns bara på IDE- och SATA-diskarna avsett om alla fem diskarna är i gång eller inte. Börjar fundera på om datorn bara vill ha SCSI-diskar när boot-disken är SCSI. 0 Citera
Max_H Postad 12 mars 2010 Postad 12 mars 2010 Kolla om DMA är påslaget för IDE-diskarna. Enhetshanteraren > IDE/ATA/ATAPI Controllers > Primary IDE Channel (dubbelklicka på den) > Avancerade inställningar > Transfer Mode. Står den på DMA if available (eller motsvarande på svenska)? //Max 0 Citera
Bengt Postad 12 mars 2010 Författare Postad 12 mars 2010 Men det står fortfarande "Aktuellt överföringsläge: PIO-läge" trots att jag ändrat i BIOS. 0 Citera
Max_H Postad 12 mars 2010 Postad 12 mars 2010 Ok... PIO läge är SIRAPS-läget. XP kan, om operativet får felrapporter under läsning mer än 5ggr (om jag minns rätt), nedgradera till PIO mode. Är det alla service pack installerade och de senaste drivarna för moderkort och chipset? //Max 0 Citera
Bengt Postad 12 mars 2010 Författare Postad 12 mars 2010 Köpte datorn förra veckan. Det är en rekonditionerad och nyinstallerad burk. Fick den med XP Pro och SP3. Efter att ha installerat MediaComposer 2.8 dök dessa problem upp. Jag fick då rådet att ta bort SP3 vilket jag gjorde. men inte hjälpte det. Har lyckats "trimma" SATA-disken men IDE-disken vägrar. 0 Citera
Max_H Postad 12 mars 2010 Postad 12 mars 2010 Ring HP, om supporten gäller fortfarande. Har man tur kommer man till en kunnig person direkt... //Max 0 Citera
Bengt Postad 12 mars 2010 Författare Postad 12 mars 2010 Har inte köpt den genom HP men det kanske går i alla fall att få hjälp där? Köpt den genom ett "återvinningsföretag" 0 Citera
Kimster Postad 12 mars 2010 Postad 12 mars 2010 ..och att avinstallera SP3 är oftast inte lika med att felet är av hjälpt för Avid. T.ex. Så pallade inte Avid Xpress SP3 heller. Och det hjälpte inte att man avinstallerade SP3, utan det var bara att installera om datorn. Och så fick man hålla sig i schack med att uppdatera Windows om man ville vara säker på att inte få problem. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.