Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har idag en Canon XL1s. Den har ju ett par år på nacken (minst sagt) och levererar

ju knappast någon "über-kvalitet". Nu har jag kollat lite på en Canon XL H1a. Det är inte

den värsta av dom bästa, men det är ju i alla fall en HD-cam som är rätt så rejält mycket

"up to date".

Frågan är helt enkelt den om ni tycker att det är värt att uppgradera från min XL1s till

en XL H1a? XL H1a går loss på ca 66.000 kr hos min lokala fotohandlare... det är ju rätt

så saftigt med pengar, så man måste ju veta om det är värt det.

Själv är jag ju såld på högupplösta format och alla filmer jag köper idag är Blu Ray, mer

eller mindre. Så att kunna producera högupplöst material själv är ju något som jag absolut

längtar efter.

Själv upplever jag att XL1s:en som jag har idag har den här gamla "budget-DV-kamera"

känslan över sig. Förutom att det finns en massa inställningar och skärpe/zoom möjligheter.

Det är snarare som att jämföra en Canon EOS 1000D med en Canon IXUS 100 IS istället

för att jämföra en 5D MkII med en IXUS.

Så ja... är det värt det?

Jag välkomnar gärna tips på kameror från andra tillverkare. Man har ju hört mycket om

Sony, samt att vi alltid kört Sony när jag varit ute "på fältet" och filmat med bolag. Dock

är jag på tok för dåligt insatt i deras utbud för att kunna bilda mig en uppfattning om

hur väl de matchar Canons.

Tack på förhand.

Postad

Om du gillar Canon så tycker jag att du kanske borde få tag på en begagnad XHA1. Borde du kunna hitta för kring 20 000 kr och är i stort sett samma kamera som XLH1. Ger mycket bra resultat och det kommer att ta lång tid innan jag gör mig av med min!

Postad

Canon är ju på G med en ny Solid State-kamera också, i samma storlek som XH-A1. Den kommer att ha full raster XDCAM 422-codec så den kommer rimligen kvalitetsmässigt att bli riktigt grym.

Kan man tänka sig NAB?

//Max

Postad
Canon är ju på G med en ny Solid State-kamera också, i samma storlek som XH-A1. Den kommer att ha full raster XDCAM 422-codec så den kommer rimligen kvalitetsmässigt att bli riktigt grym.

Kan man tänka sig NAB?

//Max

spännande! Canon borde verkligen vara nästa på tur med ett bra kamerasläpp! Max, har du någon länk?

Postad
Om du gillar kortbaserade kameror så titta på nya Sony NX5:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10345292

Canon har ju bara gamla A1 (nu A1s) i den prisklassen men det är ju en kortbaserad ersättare på gång där med.

Hm. Nja. Är rent generellt "sådär" till kortbaserade kameror. Har varit med om det där att

minnet inte räcker till allt för många gånger. Kör man med DV-band så vet man hur mycket

tid man har. Det är lite så jag känner. XL H1a (och s också för den delen) har väl både

tillgång till att köra på DV-band så väl som minneskort?

Postad

XL-H1 har lixom inga minneskortsuttag, så vill man spela in på hårddisk eller minneskort krävs en extern anordning.

Annars måste väl XL-H1 anses som en av de bäst HD/HDV-kamerorna med CCD-chip. Ska man hålla fast vid ccd och vill ha en bättre kamera så är det ju mångdubbelt dyrare kameror det handlar om.

Det har väl inte sålts rysligt många XL-H1, men i vilket fall som helst tycker jag sällan man hör om nackdelar från de kamerorna utan ser man nått så är det bra bildresultat. En del får ju rysningar och tycker HDV är skit, men de flesta systemen behöver en bra kamera för att komma till full rätt.

Postad
XL-H1 har lixom inga minneskortsuttag, så vill man spela in på hårddisk eller minneskort krävs en extern anordning.

Annars måste väl XL-H1 anses som en av de bäst HD/HDV-kamerorna med CCD-chip. Ska man hålla fast vid ccd och vill ha en bättre kamera så är det ju mångdubbelt dyrare kameror det handlar om.

Det har väl inte sålts rysligt många XL-H1, men i vilket fall som helst tycker jag sällan man hör om nackdelar från de kamerorna utan ser man nått så är det bra bildresultat. En del får ju rysningar och tycker HDV är skit, men de flesta systemen behöver en bra kamera för att komma till full rätt.

Vad jag kan se så har XL H1a minneskortplatser...

Ja, det är ju en rätt rejäl summa, om man säger så. Och kvaliten som blir med min XL1s är

ju egentligen inget mer än en gammal SD-hobbykamera med annan optik, känns det som.

Postad

Kan du få det verifierat?

Kan man spela in HDV på minneskort med XL-H1 ska jag köpa två stycken direkt i eftermiddag, eftersom jag gärna vill ha CCD och HDV (det passar mina behov).

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...