Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Startade ett nytt projekt i Premiere, valde DV PAL Widescreen då materialet är filmat med en DVX i 25p läge.

Vad jag inte tänkte på var att den filmar ju egentligen i 4:3, men lägger på svarta "bars" i över och underkant. Han sitta och klippa en hel dag innan jag insåg mitt misstag. Finns det något sätt att konvertera projektinställningarna från 16:9 till 4:3 utan att förlora det jag gjort tro?

Postad
Startade ett nytt projekt i Premiere, valde DV PAL Widescreen då materialet är filmat med en DVX i 25p läge.

Vad jag inte tänkte på var att den filmar ju egentligen i 4:3, men lägger på svarta "bars" i över och underkant. Han sitta och klippa en hel dag innan jag insåg mitt misstag. Finns det något sätt att konvertera projektinställningarna från 16:9 till 4:3 utan att förlora det jag gjort tro?

Jag skulle bara ta och skapa en ny timeline och göra "copy & paste" in i den.

Postad

Svarar på min egen fråga då jag lyckades ordna upp det igår.

Starta ett nytt projekt med rätt inställningar den här gången, sedan kan man importera det gamla projektet till det nya och voilá. Klart!

Edit: Copy/paste enl. ovan fungerade även det utmärkt. Tackar för det tipset.

Postad
Ett varningens ord om ctrl + c/v = alla övergångar (transitions) försvinner på både bild och ljud

Det händer bara om du kopierar ett klipp mitt i en Timeline. Att tex kopiera en hel Timeline eller grupper av klipp fungerar utmärkt.

Om det inte fungerar hos dig så är det nog dags för en ominstallation. :)

Postad
Ett varningens ord om ctrl + c/v = alla övergångar (transitions) försvinner på både bild och ljud

Om man kopierar mellan projekt eller från en sekvens till en annan?

Kopiering mellan projekt är mer eller mindre en bugg att det fungerar och det kan generera en massa konstigheter med ljud som försvinner och annat... Från en sekvens till en annan ska fungera.

//Max

• 1 år senare...
Postad

Blir galen på det här! programmet är nyligen installerat men när jag kopierar delar av en timeline till en ny fräsch försvinner ljudet. Redigeringspunkterna i ljudfilerna syns men ljudvågorna är borta. Blir tokig, snälla hjälp!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...