Gå till innehåll

Nya iMac till HD-redigering?


Niclas35

Recommended Posts

Det finns ju närmare 10 000 liknande trådar men jag lyckades inte hitta svar på min fråga i någon av dem.

 

Jag har en Panasonic Ag-HMC41E som filmar i Full HD och nu behöver jag en nya dator att redigera materialet på, tror ni att denna ny iMac räcker till? Jag redigerar i Adobe Premiere CS4.

 

iMac 21.5"

3.06 GHz Core 2 Duo

ATI Radeon HD 4670

 

http://www.macoteket.se/ProductSheet.aspx?prd=16826406&ppk=pg3738

 

Tacksam för snabbt svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag använder följande dator för att redigera AVCHD från Canon HF100.

 

iMac 21.5"

3.06 GHz Core 2 Duo

4GB Ram

NVIDIA GeForce 9400M

 

Jag kan säga att det är mycket bättre än min Windows som har "bättre" hårdvara. Jag redigerar i Final Cut Pro och iMovie 09.

 

Den du funderar på har lite vassare grafikkort och 500GB större HD. Men jag vet helt ärligt inte om det är värt 3.000:- mer, men det kanske är det. Om du ska spela spel så är det garanterat värt det.

 

Det är klart AVCHD tar mer tid/kraft men jag tycker det fungerar utmärkt, sällan att det hänger sig och om det gör det är det förlorar man ingenting utan det är ju sparat per automatik, hela tiden.

 

Jag tycker att nya iMac ger mest prestanda för pengarna än någon annan dator.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag skulle vilja ha mer krut i de där paketet. dualcore är ju inte mycket att hoppa i granen med om man ska redigera AVCHD. Sedan är ju grafikkortet rätt gammalt.

 

Men ändå fungerar det mycket bättre i verkligheten än på pappret?

 

AVCHD har ju fått mycket skit för att kräva så mycket ändå går det hur bra och smidigt som helst att redigera på en "simpel" iMac för 11.500kr.

 

Det är klart att det går ännu bättre och snabbare om du kör en mac pro för 30.000:- men frågan är om det är värt det.

 

Är pengar inget bekymmer så är det väl bara köra på det bästa som finns där ute.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men ändå fungerar det mycket bättre i verkligheten än på pappret?

 

AVCHD har ju fått mycket skit för att kräva så mycket ändå går det hur bra och smidigt som helst att redigera på en "simpel" iMac för 11.500kr.

 

Det är klart att det går ännu bättre och snabbare om du kör en mac pro för 30.000:- men frågan är om det är värt det.

 

Är pengar inget bekymmer så är det väl bara köra på det bästa som finns där ute.

 

Jag har ju inte hur mycket pengar som helst så jag vill bara ha en dator som det fungerar bra på. Behöver inte en dator för att kunna skryta med att den är så bra. Samtidigt vill jag inte att det ska ta 2 timmar att rendera en minut film.

 

Men tycker du den duger till att redigera FullHD på eller borde jag spara ihop mer pengar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Att det går bra att redigera AVCHD på Mac beror väl på att det flesta där använder Final Cut som konverteras klippen till AIC eller liknande. Med Premiere på Mac så kanske man ska fundera på att skaffa Cineform NeoScene eller motsvarande för konvertering vid capture.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag redigerar AVCHD från en HMC151 på en MacBook Pro 2,33Ghz/3Gb ram. Premiere är som sirap med AVCHD så länge du inte sitter på ett kärnkraftverk. Jobbar du bara i Final Cut (se upp för 720p på Final Cut Express) så fungerar det fint!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag redigerar AVCHD från en HMC151 på en MacBook Pro 2,33Ghz/3Gb ram. Premiere är som sirap med AVCHD så länge du inte sitter på ett kärnkraftverk. Jobbar du bara i Final Cut (se upp för 720p på Final Cut Express) så fungerar det fint!

 

Då får jag kanske överväga att gå över till Final Cut.

 

Hur är det med After Effects, har du testat det? Det är lite svårare att ersätta.

Länk till kommentar
Share on other sites

After Effects visar ju ändå aldrig upp materialet i realtid så där är det ingenting man behöver oroa sig för.

Om du sedan går över till Final Cut också så kommer ju som sagt allt AVCHD-material att konverteras till något annat format (t.ex. Apple ProRes) vid import från kameran, och då blir det även lite mer lättjobbat i AE.

Länk till kommentar
Share on other sites

En fundering, är det någon som hört något om hur det går för Apple med alla problem med de nya Imacarna?

Har tre kollegor som alla köpt 21-tummarn och alla har haft skärmproblem, även på de utbytesdatorer de fått, totalt 2 st. 5/5 har alltså haft problem med skärmen... Jättetråkigt på så fina datorer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...