Gå till innehåll

Årets film 2009


Rymdkraft

Recommended Posts

Min röst på "bästa film" blir nog Watchmen. Eftersom storyn var ny så funka den bäst för mig.

 

Bästa upplevelsen är Avatar, vilket sätter den på andraplats.

 

Trea kommer Inglorious Besterds, som är grym på sina håll men QT har så mycket distraherande moment bara för att han kan...

Länk till kommentar
Share on other sites

Åh, skulle verkligen villa se Law Abiding Citizen.. har hört mycket gott om den.. personligen ligger avatar med på årets lista med bästa filmer, tillsammans med Moon, Up in the air och 500 days of summer. Flera filmer följer kort därefter som nämnts i tråden. Dock hyser jag, som tidigare sagt inte Antichrist sådär jätte högt, och Tarantinos nazist-skildring är ett verk av fantasiska repliker, skådespelarinsatser och filmiskt ämbete, men andra brister som det emellertid konstiga slutet med Hitlers död som strider mot historiska händelser tillfaller mig mycket underligt. En bra film, dock så är filmer såsom District 9, Watchmen och just antichrist bättre. Och detta kommer från ett ÄKTA tarantino fan. Fast jag kanske inte är fanatiskt instabil i mina åsikter till den grad att allt Tarantino gör är ett mästerverk. Jag vet inte riktigt, sådan beundrare är jag inte. Men Pulp Fiction är film när den är som bäst. Inglourious har ett berg att bestiga innan den ska få samma stämpel enligt mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte tycker jag det här filmåret varit så farligt... Jag kommer ihåg 1998, hua... men, men...

 

1. the road (kommer till Sverige 22:a, skådesspelarinsattserna är fantastiska)

2. Good (väldigt intressant, men faller på en del platser)

3. The reader (välgjort drama)

4. Defiance (något överskattad och klyshig, men, men...)

5. Outlander (grym fantasy/sci-fi)

6. Taken

7. Knowing

Star trek, Terminator, public enemies, district 9, without, pandorum, zombieland, law abiding citizen, christmas carol, the fourth kind, ninja assassin, defendor.

 

Avatar är för mig som smurfarna och ett läskigt exempel hur vi lever i en värld a la kejsarens nya kläder... Om det är visuellt snyggt räcker inte det för mig.

Antichrist var som en blandning mellan en parfymreklam, saw och exorsisten, fast helt utan röd tråd. Om det är konst, så ställ ut den på ett galleri och använd inte ett medim som är till för underhållning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker avatar var mer än bara visuellt snygg.. men det verkar bara vara jag.

 

Nej det är verkligen inte bara du!

 

Avatar var ingen bra film förutom att den var vacker och välgjord till utsidan. Filmen saknar djup, saknar bra manus, saknar sköna karaktärer och jag tycker inte musiken var något man kommer minnas heller.

 

Jag tycker Avatar var en mäktig bioupplevelse, det var lite som att vara på cosmonova. Det var ingen film som kändes i hjärtat/själen, mer i ögonen....

 

 

Jag hoppas att den inte blir nominerad i bästa film kategorin, men om den skulle vinna vore det nästan sorgligt.

 

Smaken är som baken men Avatar saknar mycket som en "årets bästa film" ska ha.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, det är inte bara du, det är det som är grejen. alla verkar tycka den är bra och jag förstår inte varför. Motiveringen jag har läst är "den är så snygg" och för mig räcker inte det.

 

Kan bara säga om musiken, eftersom jag är väldigt intresserad av musik, att den var totalt kass. James Horner är en av de bästa kompositörerna, men har börjat upprepa sig väldigt på den senaste tiden. särskilt nu i avatar som har teman från "the new world" "all the kings men" "troy" och "enemy at the gates". Om man lyssnar hör man att det är exakt samma noter och sound. Så om musiken blir nominerad då flyttar jag ut i skogen...

Länk till kommentar
Share on other sites

Antingen flyttar du redan nu eller så får du ta det som det kommer för den är redan nominerad för 2 Golden Globes (Best Original Song och Best Original Score)+ att den vann ett filmpris i Chicago för den. Dock så är det, citerat från en vän: "Inget bevis på att filmen är bra!"

 

Jag tycker musiken inte var så speciellt. Det var inte dåligt för jag kände hela tiden att den var en del av filmen på sitt lilla vis men den sköljde inte över en som i He's a Pirate. Men Leona Lewis insats i I see You fick mig nästan och gråta (Ja, jag är känslosam ibland!).

Länk till kommentar
Share on other sites

Antingen flyttar du redan nu eller så får du ta det som det kommer för den är redan nominerad för 2 Golden Globes (Best Original Song och Best Original Score)+ att den vann ett filmpris i Chicago för den. Dock så är det, citerat från en vän: "Inget bevis på att filmen är bra!"

 

Jag tycker musiken inte var så speciellt. Det var inte dåligt för jag kände hela tiden att den var en del av filmen på sitt lilla vis men den sköljde inte över en som i He's a Pirate. Men Leona Lewis insats i I see You fick mig nästan och gråta (Ja, jag är känslosam ibland!).

 

Vafan är det som händer här! Världen störtar samman! Snart börjar väl elefanter flyga! Jag sticker med en gång...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker avatar var mer än bara visuellt snygg.. men det verkar bara vara jag.

 

Jag tror ni missuppfattade Headman. Han tycker att Avatar hade mer kvalitéer än yta, vilket många här inte tycker. Vilket är naturligt när det är en dunderhit. Var lika med Titanic, vilken många hatade(hatar). För att inte tala om Twilight, men där riktar sig filmen till yngre tjejer vilket får ännu fler att se rött. För ärligt talat, så jävla dålig är inte Twilight.

 

Hur som helst, jag håller med dig Headman. Avatar var underbar och James Cameron visade ännu en gång att han är en mästare att spela på publikens känslor.

 

Filmen saknar djup, saknar bra manus, saknar sköna karaktärer
Nu är det där väldigt subjektiva åsikter. Jag tycker Avatar har alla de där egenskaperna. Manuset är toktight, det finns många bottnar och jag förälskade mig i karaktärerna. Se, olika åsikter. Vi får se om fler än jag tycker så när nomineringarna kommer. Man nominerar inte en film för att den har snygga effekter, då skulle t ex 2012 vara nominerad till bästa film. Vilket jag har svårt att tro den kommer bli.
Länk till kommentar
Share on other sites

Gjorde en lista för någon dag sedan. Kommentera den gärna :)

 

1. Where the Wild Things Are

2. District 9

3. Up in the Air

4. (500) Days of Summer

5. Avatar

6. Inglourious Bastards

7. The Hangover

8. In the Loop

9. The Hurt Locker

10. Män som hatar kvinnor

Länk till kommentar
Share on other sites

Personligen säger jag Inglorious Basterds helt klart. Och sen håller jag med jakethesnake och ni andra som ratar Avatar. Visst var den bra animerad, men en riktigt kass film i övrigt. Musiken var ingenting jag överhuvudtaget tänkte på eller reflekterade över så jag antar att den var rätt kass den med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror ni missuppfattade Headman. Han tycker att Avatar hade mer kvalitéer än yta, vilket många här inte tycker. Vilket är naturligt när det är en dunderhit. Var lika med Titanic, vilken många hatade(hatar). För att inte tala om Twilight, men där riktar sig filmen till yngre tjejer vilket får ännu fler att se rött. För ärligt talat, så jävla dålig är inte Twilight.

 

Njaa inte mer kvalitéer än yta, men FLERA kvalitéer än bara det visuella. Personligen tycker jag skådespelarinsatserna och musiken är bra i filmen. Förstås så var det inget Pirates of Carribean musik som sitter i minnet för evigt men det var bra timat i scenerna och förstärkte upplevelsen. Finns ju filmer där musiken inte alls funkar, och dessutom är det ju ett gott tecken att ni inte har tänkt på musiken.

Men givetvis finns det många nackdelar med avatar, storyn i sig är klyschig, hela filmen är klyschig. Dock så tycker jag Camerons tillvägagångsätt att använda klyscharna är väldigt bra. Så för mig gör det inte så jätte mycket. Sedan kommer jag minnas Sam worthingtons insats - tyckte han var riktigt bra, inget märkvärdigt men bra (skådespelar nominering kan filmen fetglömma). Tuffingen, militärchefssnubben: Kommer jag att minnas iaf. Så jag ser en hel del + sidor. Men självklart så finns det en hel del - sidor.

Skulle egentligen vilja sitta och skriva upp alla, men det orkar man inte. Dessutom är det alltid mycket enklare att vara negativ än positiv. För är man positiv, då måste man alltid bevisa varför den är bra.

Hursomhelst, tror jag filmen kommer bli nominerad i bästa musik och bästa special effekter. Den vinner special effekterna. Så tror jag. Ser även en möjlighet på bästa films nomineringen, trots allt så gillar folk visuell 3d porr.

 

edit: ser en post ovanför där en kille rankade Outlander högre? herregud, vilken dynga.

 

Varför var inglourious Basterds så mycket bättre än avatar? Jag blev grymt besviken på den filmen, sämsta Tarantino hittills. Vill nämna några nackdelar: långa scener, dålig omskrivning av verkligheten, Eli Roth (GAAAH), klyschigt att det alltid handlar om hämnd i tarantinos filmer (på senare år då), Brad Pitts gäng har dessutom väldigt lite kamera tid vilket är konstigt med tanke på film titeln. Å andra sidan var Brad Pitt klockren, dialogerna till mesta dels perfekta och klippningen var najz. Tror filmen kan bli nominerad i manuskript, men den vinner inte.

Iofs så är det väl lite intressant att han skrev om historien, men man anade ju det för att det var en tarantino film. Filmen är bra, tolka mig inte fel. Men tycker inte den är bättre än Avatar. Likvärdig i sin helhet, men med helt andra kvalitéer. Särskilt kvalitéer som Avatar saknade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej allihopa!

 

Har försökt summera filmåret i min årskrönika:

 

http://www.voodoofilm.org/artikel/filmaret-2009.aspx

 

Kommentera mycket gärna.

 

Puss & Kram!

 

Bra skrivet! Är dock förvånad över att varken Up in the Air, Where the wild things are eller Avatar skrivs om.

Visst, jag kan hålla med om att manuset inte är ett oscarvinnande manus, men det är ju inte dåligt :P elleR?

 

Edit: Stör mig extremt mycket på raden "Cameron kan köra upp sina blåa apor någonstans". Prettovarning? :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Dessutom är det alltid mycket enklare att vara negativ än positiv.

 

edit: ser en post ovanför där en kille rankade Outlander högre? herregud, vilken dynga.

 

 

Jaså, det fick man inte tycka. Förlåt att min filmsmak stör dig. Outlander är en b-film. Jag gillar b-filmer. I princip meningslös action. Dessutom var den snygg och orginell till skillnad från Avatar, vars manus är en direkt kopia på Pocahontas http://www.huffingtonpost.com/2010/01/04/avatar-pocahontas-in-spac_n_410538.html

och scenografin är tagen direkt ur Fern Gally. Tycker karaktärerna är otroligt platta. Försök beskriva dem liksom och filmen i helhet gav mig ingenting jag inte redan sett. 3d animeringen var inte häftigare än beowolf som kom två år innan. Musik har jag redan kommenterat på. Allt det här är helt ok i en b-film. Problemet är bara att Avatar utger sig för att vara mer än det, det är det jag stör mig på och där faller den för mig. Däremot tycker jag den är helt klart sevärd. Jag förstår bara inte hur den blivit rankad så högt på IMDB och dragit in så mycket pengar och jag tycker det är synd för det betyder större sattsningar i denna sortens film och det finns så mycket bättre som kan bli gjort. Det är allt jag tycker. Jag har inget emot om man tycker Avatar är bra, men att tycka den är bäst...

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du inte kan skilja på Influenser och Kopia så bör du tänka om. Det är en viss skillnad om man ser det ur ett djupare, mer eftertänksamt och filosofiskt perspektiv. Kopia vore att bokstavligen göra en ny Pocahontas och inte göra en ny film som liknar Pocahontas om man tänker till lite.

Headman, det är dock inte sjysst att kritisera folks filmsmak eftersom den är personlig och även termen "bra film" är en illusion.

Det är ingen idé att klaga längre på Avatar. Folks åsikter kring denna film är antingen svarta eller vita så det finns inget och bevisa. Att bättre film kan göras är ett svårförklarat begrepp och du får gärna vidareutveckla det för även det är personlig smak.

 

Nu har vi alla hamnat alldeles för Off Topic. Säg vilka filmer ni gillade Bäst istället för det vill jag gärna höra. Det är kul!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaså, det fick man inte tycka. Förlåt att min filmsmak stör dig. Outlander är en b-film. Jag gillar b-filmer. I princip meningslös action. Dessutom var den snygg och orginell till skillnad från Avatar, vars manus är en direkt kopia på Pocahontas

 

Oj, ville verkligen inte att du skulle ta åt dig det så hårt. det är bara min åsikt. Tycker filmen var dålig (och inte snygg), har trots allt gett den två försök. Men du har helt rätt, storyn var originell, till skillnad från Avatar. Och Jag håller med, Avatar snor från pocahontas och fern gully. Men tycker inte riktigt argumentet håller, ungefär såsom inom musiken, snart snor alla av varandra, eftersom allt redan har gjorts (inte så dramatiskt i filmvärlden dock, men det blir allt svårare att göra något nyskapande).

Dessutom så gör ju Cameron en egen story av det hela, det är ingen direkt rip-off, det är det inte. Men mycket likheter "ja".

 

Mm, ska hålla oss till topic nu istället, vill bara be om ursäkt, ville verkligen inte att du skulle ta illa upp. Jag gillar exempelvis "fear and loathing in vegas" väldigt mycket, och har blivit kristiserad av en annan som hatade den filmen. Tråkigt att jag ska bete mig på ett liknande vis. Ursäkta återigen. Men du vet, smaken är som b*** etc.

 

Till topic: Har någon sett "Where the Wild Things Are", undrar om den är tillräckligt bra för en oscars statyett? Är den värd att se? En av de få filmer jag inte hunnit sett som "skall" vara bra som har release innan oscars galan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, jag mår mycket bättre nu, tack. Även om jag grät mig till söms och skar mig i handlederna. Det är klart man ska få sno, men man måste göra det på ett smidigt sett enligt mig. "Where wild things are" Är sevärd. Dock, som sagt är "the road" och "good" otroligt bra filmer, som inte ges någon chans här i sverige. Det kan vara så att avatar tar all plats.

 

Någon som sett dem?

Länk till kommentar
Share on other sites

haha.. okey.. tur att du överlevde då ;)..

 

personligen tycker jag att Avatar gör det smidigt, och klyscherna också. Ta Emmerlich Godzilla. Den är också visuellt vacker. Men den har många brister.

 

mm vill se både the road och good... Har hört gott om dem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, jag mår mycket bättre nu, tack. Även om jag grät mig till söms och skar mig i handlederna. Det är klart man ska få sno, men man måste göra det på ett smidigt sett enligt mig. "Where wild things are" Är sevärd. Dock, som sagt är "the road" och "good" otroligt bra filmer, som inte ges någon chans här i sverige. Det kan vara så att avatar tar all plats.

 

Någon som sett dem?

 

The Road var dåligt regisserad och klippt. Manus efter en McCarthy-bok (andra är No Country For Old Men), så jag hade förväntat mig mer. Skådespelarinsatserna är väldigt bra. Problemet med den filmen är att den bara är så "blek" och intetsägande, den tillför inget nytt i "apocalypse genre". Den borde varit längre om mer utveckling.

 

Att the road inte får någon plats har nog mer att göra med att den gick dåligt i USA, eftersom den inte förtjäna bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

The Road var dåligt regisserad och klippt. Manus efter en McCarthy-bok (andra är No Country For Old Men), så jag hade förväntat mig mer. Skådespelarinsatserna är väldigt bra. Problemet med den filmen är att den bara är så "blek" och intetsägande, den tillför inget nytt i "apocalypse genre". Den borde varit längre om mer utveckling.

 

Att the road inte får någon plats har nog mer att göra med att den gick dåligt i USA, eftersom den inte förtjäna bättre.

 

Nu blir det off topic igen. Det är mitt sista, jag lovar. Karaktärsutvecklingen, handlingen o.s.v. är enligt min mening inte bleka, men inte lika tydliga som till exempel Avatar. Den slänger inget i ansiktet på en, utan öppnar för dina egna reflektioner och tolkningar. Tycker en man som lär upp sin son att klara sig själv i ett samlar/jägar samhälle, samtidigt som han måste sluta tänka på sin fru, som tog livet av sig för hon tyckte inte det fanns något att leva/hoppas på, är väldigt stark. Tycker den tillför en ny råhet till genren som jag verkligen uppskattar och ger enligt mig en korrekt bild av hur vi kommer bete oss och vilken mardröm det kan bli. Att den gick dåligt i USA ser jag nästan som possitivt. Det brukar filmer som inte följer mallen/har ett lyckligt slut göra. Sen handlar ju filmen inte om när, hur och varför, utan en kamp om överlevnad. Den öppnar för tolkningar, återigen till skillnad från Avatar. Nu är detta inget påhopp på dig Highlander, utan bara mina egna tankar till filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...