Gå till innehåll

Dator en förbrukningsvara


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

En något märklig fråga kanske..

 

Hur länge håller en dator???

 

Jag är kanske lite gammalmodig av mig, så jag blev lite förvånad över ett uttalande på tv igår

där man sa typ "förbrukningsvaror såsom mobiltelefoner och datorer"

 

Jag tänker mer på tvättmedel och glödlampor när jag hör det ordet.

 

Det är kanske mest en fråga om prestanda som gör att många tycker att dax att byta hela tiden. Men nu har ju, enligt min mening, dom flesta hempc både prestanda och lagringsmöjlighet så det räcker och blir över.

 

Om jag nu tycker att min halvår gamla dator och nyköpta redigeringsprogram är riktiga guldklimpar, hur länge är det då rimligt att tro sig kunna ha kvar dessa med "normal" användning ett par timmar om dagen?

 

Jag vet att bilar räknas ha en genomsnittlig livslängd på 20 år! Kan en pc ha hälften?

Eller kanske lite mindre än det typ 6-7 år?

 

God Jul

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag vet så tycker inte Skatteverket att datorer är en förbrukningsvara, de blir jättearga om man försöker direktavskriva en dator (i alla fall för ett par år sedan) :)

Om jag inte missminner mig fick man direktavskriva datorer om företaget kunde sägas tillhöra en bransch där kravet på nya datorer var högt (ja, det var en vag beskrivning). För alla andra var det tre år som gällde. Jag hade i alla fall inget problem att direktavskriva en dator, men så tvivlar jag också på att någon brydde sig om att faktiskt kolla vilka avdrag jag gjorde; det var en ganska liten verksamhet.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter bara som ett efterblivet uttalande. Själv har jag en Atari MEGA 4STe som är nånstans runt 20 år gammal, vill jag minnas, som fortfarande i allra högsta grad används flitigt till sequensing. En bra dator ska inte ha nån direkt tidsbestämd livstid alls, däremot så slits exempelvis hårddiskar & övriga lagringsmedia med tiden. Min Commodore 64 är från första generationen som släpptes i Sverige våren ´83, &, efter en moddning till synth, används dagligen :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Då är det illa om burken inte håller mer än ett år! Beta 75 du kanske använder den dygnet runt och lagrar och tömmer dagligen? Hemska tanke..Det känns extremt upptrissat att en två år gammal dator måste bytas ut för att "det kostar för mycket i arbetstid" och vänta på den slöa datorn!! Nej, det kan inte vara sant helt enkelt. Men jag tror att många dras med i köpeorgien när det gäller teknikprylar. Det måste vara splitternya värstingrejor hela tiden, annars funkar det inte...!

 

Tack Christian för ditt svar! Man blir lugn och fin när man läser sånt.

 

Men tack ändå för era svar.

 

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag inte missminner mig fick man direktavskriva datorer om företaget kunde sägas tillhöra en bransch där kravet på nya datorer var högt (ja, det var en vag beskrivning). För alla andra var det tre år som gällde. Jag hade i alla fall inget problem att direktavskriva en dator, men så tvivlar jag också på att någon brydde sig om att faktiskt kolla vilka avdrag jag gjorde; det var en ganska liten verksamhet.

 

/Jakob

 

Jo det stämmer. Jag hade i slutet av 90-talet en datakonsultfirma och det gick inte att direktavskriva en dator då jag inte jobbade med reklam/design utan med systemutveckling (!).

 

Och det klart att 64an hänger med fortfarande - kopplad till projektor med TAC2 i högsta hugg kan man spela "riktiga" spel ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Då är det illa om burken inte håller mer än ett år! Beta 75 du kanske använder den dygnet runt och lagrar och tömmer dagligen? Hemska tanke..Det känns extremt upptrissat att en två år gammal dator måste bytas ut för att "det kostar för mycket i arbetstid" och vänta på den slöa datorn!! Nej, det kan inte vara sant helt enkelt. Men jag tror att många dras med i köpeorgien när det gäller teknikprylar. Det måste vara splitternya värstingrejor hela tiden, annars funkar det inte...!

 

Tack Christian för ditt svar! Man blir lugn och fin när man läser sånt.

 

Men tack ändå för era svar.

 

Anders

 

Det är en enkel ekvation.

T.ex. det finns en nyare produkt för 10000 kr som halverar din arbetstid i ett visst moment.

Ta antal timmar du utför det momentet på ett år och typ 2 timmar i veckan = 104 timmar.

10000 kr / 104 timmar = 96 kr.

Din arbetstid kostar förmodligen bra mycket mer än är 96 kr / timmen men alla sociala avgifter, försäkringar osv. Och detta är bar ett av arbetsmomenten!

 

Sen finns det ingen anledning att värdera din fritid lägre än den tid du berär av din arbetsgivare.

 

Snålhet är i mitt tycke en av de mest bromsande faktorerna i dagens samhälle.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller på och öppnar en enskild firma nu och hade därför tillfälle och behov av att träffa en från Skatteverket. Vi kom in i datoranvändningen och enligt henne så finns det skäl att byta ut en dator efter tre år om den används som redigeringsmaskin, men inte en dator som t.ex. fungerade som kontorsdator eller liknande. Jag måste nog hålla med Beta 75 helt då jag själv har en processor som inte är "rätt" just nu. Jag kan nämligen inte installera den senaste versionen av FCP då den kräver Intel- baserade processorer. Kan inte heller installera någon Adobe- program. Så, trotts att min dator presterar helt ok, så är jag i behov av vissa program som jag nu inte kan installera, inte heller kan jag byta processor. Jag kan tänka mig att dagens G5:a presterar tre-fyra gånger bättre än min från slutet av 2006. Så, ska jag driva ett videoproduktionsbolag så måste jag ha hjälp av tekniken som presterar bra också.

 

Så med andra ord, tyvärr, så sker det förändringar i tekniken så pass mycket att man är tvungen att hänga med om man ska överleva på den här branschen.

 

Neo

Länk till kommentar
Share on other sites

hur länge en sak håller rent fysiskt har inte med den ekonomiska livslängden. Vissa blandar ihop det.

 

Har du grejer nu, kamera, dator, arbetsflöde osv som du är nöjd med, det går tillräckligt fort, och du har inga krav på att det ska se bättre ut osv. Så kommer dina prylar ha en ekonomisk livslängd som är bra mycket mer än 3 år.

 

Men är det så att du känner att du måste hänga med, att köpa en ny kamera (tex byta från SD till HD) så kommer du troligen även behöva byta dator och redigeringsprogram.

 

Sen även om man kan köpa en dator som snabbar upp renderingar osv är det inte säkert att det blir ekonomisk försvarbart att köpa en ny dator för det, du kan ju starta renderingar när du ska göra andra saker osv, tex äta lunch.

 

 

Men som sagt, du måste hålla isär den fysiska hållbarheten och den ekonomiska. Det finns ju gamla T-fordar som fortfarande rullar tex, men inte så seriöst om en transportfirma skulle leverera varor med en sådan.

Länk till kommentar
Share on other sites

hur länge en sak håller rent fysiskt har inte med den ekonomiska livslängden. Vissa blandar ihop det.

 

Har du grejer nu, kamera, dator, arbetsflöde osv som du är nöjd med, det går tillräckligt fort, och du har inga krav på att det ska se bättre ut osv. Så kommer dina prylar ha en ekonomisk livslängd som är bra mycket mer än 3 år.

 

Men är det så att du känner att du måste hänga med, att köpa en ny kamera (tex byta från SD till HD) så kommer du troligen även behöva byta dator och redigeringsprogram.

 

Sen även om man kan köpa en dator som snabbar upp renderingar osv är det inte säkert att det blir ekonomisk försvarbart att köpa en ny dator för det, du kan ju starta renderingar när du ska göra andra saker osv, tex äta lunch.

 

 

Men som sagt, du måste hålla isär den fysiska hållbarheten och den ekonomiska. Det finns ju gamla T-fordar som fortfarande rullar tex, men inte så seriöst om en transportfirma skulle leverera varor med en sådan.

 

Tyvärr missar du poängen. Även om datorn funkar enligt "dina krav" så fortsätter omvärldens krav att öka. Det du lägger dubbelt så mycket tid på som du skulle kunna är ekonomiskt slöseri. Om det finns en mer kostnadseffektiv lösning så är det kapitalförstöring att inte använda den.

 

Om du lägger 3 timmar på att åka t-ford till arbetet istället för 1 timme i en volvo 740 så innebär det på ett år med 200 arbetsdagar 600 timman. det motsvarar 600 timmar du skulle kunna tjäna pengar istället för att sitta i en antikvitet och vänta. Ca 3,5 månadslöner. Helt plötsligt har du kanske inte råd att INTE köpa en bättre bil.

Samma princip gäller alla verktyg, datorer, kameror, arbetsflöden, restid, osv.

Sen behöver man inte att det är så.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyvärr missar du poängen. Även om datorn funkar enligt "dina krav" så fortsätter omvärldens krav att öka. Det du lägger dubbelt så mycket tid på som du skulle kunna är ekonomiskt slöseri. Om det finns en mer kostnadseffektiv lösning så är det kapitalförstöring att inte använda den.

 

Om du lägger 3 timmar på att åka t-ford till arbetet istället för 1 timme i en volvo 740 så innebär det på ett år med 200 arbetsdagar 600 timman. det motsvarar 600 timmar du skulle kunna tjäna pengar istället för att sitta i en antikvitet och vänta. Ca 3,5 månadslöner. Helt plötsligt har du kanske inte råd att INTE köpa en bättre bil.

Samma princip gäller alla verktyg, datorer, kameror, arbetsflöden, restid, osv.

Sen behöver man inte att det är så.

 

/KN

 

Jo, precis det va ju det jag sa också. Dvs det är skillnad på den ekonomiska livslängden och den fysiska livslängden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Beta 75.

 

Så konstiga svar du kommer med hela tiden. Enkla ekvationer. Börja med att lära dig stava till en ekvation.

Du blandar ju in saker i din uträkning som inte har där att göra.

Var får du tid och pengar och sociala avgifter ifrån? Möjligtvis utifrån din egen situation?

Men det var inte din situation frågan gällde. Utan min. Jag arbetar med något helt annat.

Detta är bara min hobby. INGET ANNAT.

 

Läs en gång till vad Octvianus skriver i sin andra och tredje rad och begrunda det.

 

Och sen: "Omvärldens krav" Du snurrar till det mer och mer ju!

 

Vad har omvärldens krav med dina göra? Om du väger 100 kg och tycker att det är perfekt för dig, då bryr du väl inte dig om vad resten av världen tycker om det?

 

Eller är du kanske så lättpåverkad så att du rättar dig efter vad alla andra tycker?

Dom tycker kanske att du skall väga 75. Kastar du dig över telefonen och ringer Vikt Väktarna då? Eller lugnar du ner dig lite och tänker efter först...

 

Mycket märkligt sätt att resonera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Beta 75.

 

Så konstiga svar du kommer med hela tiden. Enkla ekvationer. Börja med att lära dig stava till en ekvation.

Du blandar ju in saker i din uträkning som inte har där att göra.

Var får du tid och pengar och sociala avgifter ifrån? Möjligtvis utifrån din egen situation?

Men det var inte din situation frågan gällde. Utan min. Jag arbetar med något helt annat.

Detta är bara min hobby. INGET ANNAT.

 

Läs en gång till vad Octvianus skriver i sin andra och tredje rad och begrunda det.

 

Och sen: "Omvärldens krav" Du snurrar till det mer och mer ju!

 

Vad har omvärldens krav med dina göra? Om du väger 100 kg och tycker att det är perfekt för dig, då bryr du väl inte dig om vad resten av världen tycker om det?

 

Eller är du kanske så lättpåverkad så att du rättar dig efter vad alla andra tycker?

Dom tycker kanske att du skall väga 75. Kastar du dig över telefonen och ringer Vikt Väktarna då? Eller lugnar du ner dig lite och tänker efter först...

 

Mycket märkligt sätt att resonera.

 

Ok.

Det jag ville säga är bara det att du kanske, om du ifrågasatte lite mer, skulle kunna frigöra tid att spendera med familjen, vänner, sova, jobba etc. Istället för att sitta och vänta på en dator som jobbar. I de fallen kanske även du kommer fram till att uppgraderingen är billig.

 

För övrigt, formulera inte frågor på så sätt att du kan få svar du inte vill ha.

 

Jag förstår nu att ett bättre svar på din fråga hade varit:

 

Fråga: Hur länge håller en dator?

Svar: Antingen: 100 år om du använder ögonbindel, hörselskydd och sitter inlåst i en källare utan omvärldskontakt.

Men oftast: 1-3 år IRL

 

/KN

 

p.s. namnet är beta75 och inte Beta 75 d.s

Länk till kommentar
Share on other sites

Allt är ju relativt i denna frågan.

Jag tycker vi ska skilja på fysisk hållbarhet och ekonomisk hållbarhet (vinning). Kan du tjäna tid på att investera i ny utrustning kommer du i flera fall att även kunna tjäna pengar. Detta är inget givet, men det är fullt rimligt och logiskt.

Lever man inte på sitt skapande i videovärlden så kan en dator hålla i 10 år, om du inte har några krav på att kunna använda de senaste verktygen och följa med resten av teknikvärlden, och givetvis om man sköter den rätt. Rörliga delar går alltid sönder.

En dator är ju sen normalt inte en enhet utan den består av flera komponenter varav de flesta går att byta ut och/eller uppgradera.

Men som några säger de har kvar sina gamla järnhästar, även jag har kvar min Amiga500. Den funkar. Är den användbar mot dagens vardag? nä inte speciellt.

 

Sen håller jag med Beta75, omvärlden är om jag får tolka, väldigt viktig. Lite naivt Anders10 att påstå något annat. tyvärr måste jag säga. Omvärlden har på tok för mycket att säga till om.

Det är oftast den som talar om för dig om din dator är för gammal eller inte. Den talar om vad man ska kunna prestera och hur snabbt det ska gå. Den talar om i vilka format du ska leverera i och hur snyggt det måste se ut. Den talar även om om jag behöver bevisa min förträfflighet pga. konkurrens. För vem vill kunden gå till? Det finns flera faktorer, men EN av dem är den som kan göra jobbet snabbast. Kan du då vara den som (bl.a.) är snabbast genom att hålla din effektivitet upp med modern utrustning och bra utbildning så bör du ju investera i de nämnda. Lite beroende på målgrupp givetvis. Det finns olika krav hos olika målgrupper.

 

Kommer man då tjäna socialt umgänge med en snabbare dator? njaa jag är skeptisk. Snarare kommer man bara göra mer saker istället. Jag själv är ett fördömligt exempel på det. :)

 

anyway.. vad jag bara ville säga egentligen... en dator är färskvara idag.

Länk till kommentar
Share on other sites

beta75

 

Frigöra mer tid..........

 

Om du har en hobby så tänker du väl inte på vilken tid den tar upp??????????????

En hobby är en hobby, något jag gör för att jag VILL göra det och inte för att det på något sätt stjäler tid som jag hade kunnat lägga på min familj eller mina vänner.

 

Dina argument blir allt märkligare. Hur kan man resonera så? Jag förstår inte dina åsikter i detta ämnet.

Du argumenterar vilt för att försvara din egen köplust och tänker föga på förnuftet.

 

Vänd på kakan istället och fråga dig: Blir dina filmer bättre för att din dator byts en gång om året?

- Betvivlar det starkt!! Känner du en märkbar skillnad på hur lång tid du får sova eller spendera med dina vänner om din dator är sprillans ny eller fem år gammal..!!!

Öhh..märkligt resonemang va?

 

Du är en produkt av ett hysteriskt konsumtionssamhälle. Det är inte ditt fel. Det har bara blivit så. Bara köp hela tiden, så stillar du din ångest. Och så kan du motivera det med all världens påstående och förklaringar. Om behov och det ena med det andra.

Om bilen får ett par år på nacken, så köp en ny! Om köket du satte in, inte blev riktigt som du tänkte. - Släng ut skitet och köp ett nytt !! Om din gamla kamera bara har 10 megapixla - satsa på en ny direkt med minst 15 mp. Du kommer att bli en mycket bättre fotograf med den nya kameran...

Om mobiltelefonen är över ett år - Byt genast ut den !!

Om datorn hackar till ett par sekunder - Byt ut den omedelbart!

Länk till kommentar
Share on other sites

beta75

 

Frigöra mer tid..........

 

Om du har en hobby så tänker du väl inte på vilken tid den tar upp??????????????

En hobby är en hobby, något jag gör för att jag VILL göra det och inte för att det på något sätt stjäler tid som jag hade kunnat lägga på min familj eller mina vänner.

 

Dina argument blir allt märkligare. Hur kan man resonera så? Jag förstår inte dina åsikter i detta ämnet.

Du argumenterar vilt för att försvara din egen köplust och tänker föga på förnuftet.

 

Vänd på kakan istället och fråga dig: Blir dina filmer bättre för att din dator byts en gång om året?

- Betvivlar det starkt!! Känner du en märkbar skillnad på hur lång tid du får sova eller spendera med dina vänner om din dator är sprillans ny eller fem år gammal..!!!

Öhh..märkligt resonemang va?

 

Du är en produkt av ett hysteriskt konsumtionssamhälle. Det är inte ditt fel. Det har bara blivit så. Bara köp hela tiden, så stillar du din ångest. Och så kan du motivera det med all världens påstående och förklaringar. Om behov och det ena med det andra.

Om bilen får ett par år på nacken, så köp en ny! Om köket du satte in, inte blev riktigt som du tänkte. - Släng ut skitet och köp ett nytt !! Om din gamla kamera bara har 10 megapixla - satsa på en ny direkt med minst 15 mp. Du kommer att bli en mycket bättre fotograf med den nya kameran...

Om mobiltelefonen är över ett år - Byt genast ut den !!

Om datorn hackar till ett par sekunder - Byt ut den omedelbart!

 

Det verkar som då är väldigt trött på samhället runt omkring dig. Kan det vara dina egna tillkortakommanden som ligger till grund för dina påståenden?

Det du skriver om "mitt liv" har du faktiskt inte har en aning om. Men om du gör den tolkningen utifrån de svar du fått på din fråga så säger det väl mest om hur du uppfattar dina medmänniskor. Lite tragiskt.

 

Jag fattar mina ekonomiska beslut på stabil budgeterad grund. Om du har någon som helst insikt i hur en avskrivning fungerar så förstår du att det inte behöver vara dyrare att byta utr. oftare. 12000 kr i investering, beräknad livslängd, 3 år. restvärde 8000 efter ett år, inbytesvärde efter ett år (eftersom vissa övervärderar gammal teknik) 9000 kr. Hade jag skrivit av det på 5 år hade jag torskat 600 kr på den affären.

I det läget är det billigare att byta upp sig. Eftersom jag inte ljuger för mig själv om teknikens värde!

 

Det stod ingenting i din fråga om hurvida det gäller en dator i ett företag eller i ett lekrum. Inte för att det har någon betydelse ur ekonomisk synvinkel.

 

Om jag filmar på fritiden eller på arbetstid, om jag lever i överflöd eller spartanskt, om jag spenderar eller investerar mina tillgångar har heller INGEN som helst betydelse för resonemanget.

 

Datorer ÄR färskvara och när mjölken är sur så får man köpa ny. Trots att förpackningen är oöppnad. Det är därför man bara köper det man behöver.

Men eftersom de flesta köper mer än de har användning av när det gäller IT och sen byter för sällan så spenderar de största tiden av ägandet i fel fas.

 

Och ja, mina filmer blir bättre eftersom jag byter dator i takt med utvecklingen. Framför allt kan jag leverera enligt mina kunders krav och på så sätt ta ordentligt betalt, vilket gör att jag kan köpa mer avancerad utrustning, lägga mer resurser på produktionen, kanske till och med hyra in mer personal, och så så sätt öka omsättningen och min inkomst vilket resulterar i att jag kan ägna mer av min tid till det jag brinner för och dela med mig av mina rikedomar till andra som behöver dem. Som i sin tur kan starta egna verksamheter vilket lyfter dem ur fattigdom osv.

Vid det här lager borde även du förstå.

 

Lycka till med dina filmer.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad heter den där relativt kända dokumentären som är redigerad med iMovie? Kanske spelar mindre roll men förmodligen blir filmerna bättre ju mer man sysselsätter sig med filmskapande istället för att diskutera om sin filmutrustning =).

 

Skämt och sido, båda har väll sina poänger.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man behöver inte blanda in kunder och kostnader för att inse att datorer har kort praktisk livslängd. Det räcker med att försöka spela upp vilken hemvideo som helst från någon av nuvarande generations kameror (1920x1080-upplösning) på en 2 år gammal Core2 duo 1.83 GHz så upptäcker man att det funkar dåligt. För 1280x720-video däremot duger den utmärkt...

 

Som enveten Atari-användare vet jag att datorer har en livslängd på åtminstone 15-20 år om man har lite tur. Vill dock inte rekommendera någon att redigera video på en sådan... Min Atari TT (32 MHz 68030 med 36 MB RAM och 1 MB grafikkort) från 1991 (en riktig värstingdator som ny kostade massor!) kan faktiskt spela upp 720 mp4-video från min Sanyo HD1a kamera men det blir ca en frame var 15: e sekund och utan ljud (AAC-avkodare saknas). Spelaren heter Aniplayer och klarar alltså h263-video! För typiska göromål för sin tid är den däremot snabb som ett troll...

 

Min redigeringsdator har en snabb i7-processor och inköptes för att det alls skulle vara rimligt roligt att redigera i 1080. Lite mer avancerade filter (Neatvideo t ex) på Core2-maskinen och det tar plötsligen dagar att rendera ut en färdig video i hög kvalitet...

 

Mitt tips till urspungspostaren är att helt enkelt löpa linan ut och sluta med datorer! Skaffa super8 (kamera, viewer, klippapparat och projektor) och gör dina filmer analogt istället. Du får en kvalitet som står sig väl mot vanlig DV och kan koncentrera dej på det konstnärliga istället för att grämas över att din dator redan blivit omodern igen... Behöver du ordbehandla så finns alltid penna och papper...

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu haglar beskyllningarna!

 

Är jag inte snål så är jag samhällstrött! Ge dig nu! Du vet inget alls om hur mycket pengar jag lägger på saker och ting. Ibland köper jag billiga saker och ibland köper jag riktigt dyra.

 

 

Nu börjar du med dina löjliga kalkyleringar igen. Frågan har inget, absolut inget att göra med bolag. Det är du som liksom har fastnat i det. Du återkommer gång efter gång till dina uträkningar och snack om avskrivningar.

 

Jag hade förstått dig, om jag i den första frågan, hade yppat ett enda litet ord om att jag driver ett företag. Då hade jag möjligtvis kunnat köpa dina försök till ekonomisk rådgivning.

 

Du skriver ju själv: "Det stod ingenting i din fråga"

 

Varför utgår du då ifrån att det gäller företag?

 

Och nästa: "Om jag filmar på fritiden"

 

Det har det väl. Det är ju det hela denna diskutionen bygger på. Huruvida jag anser att det är slöseri och du tycker att det är väl befogat.

 

Och det är helt klart:

 

Att datorer fort blir gamla eftersom att tekniken flyger fram i ilfart.

Det är helt klart. Frågan är bara om man som hobbyfilmare måste byta i den takt som du påstår.

 

Och det sista: STÖRTLÖJLIGT !! Saknar ord. Patetiskt ligger nära till hands. Men det känns inte som det räcker. "Lyfter dom ur fattigdom" Grattis!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle vilja tillägga intressanta frågor som:

 

Hur länge räcker en julskinka?

 

Hur många idioter finns det i världen?

 

Och hur u h-vete orkar jag bemöta denna typen av dumheter?

 

/KN

 

p.s. bemöt gärna detta med fler spydigheter och hänvisningar till stavfel så får du sista ordet, precis som i fikarummet på jobbet med de andra mazarinätande kärringarna. d.s.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen kompis !

 

Jag tyckte faktiskt att det blev en riktigt småtrevlig pajkastning... Det blev kanske inte så mycket vettigt sagt, men dock!

Och jag fick ju svar på min fråga: Vissa byter dator efter ett år och andra efter tjugo.

Så då har jag lärt mig det!

 

Jag tycker väl i så fall att dom spydigheter som varit har kommit från båda håll. Hoppas att du inte tar väldigt illa vid dig. I så fall ber jag om ursäkt för det. Och jag har väl inte klagat på din stavning?

Mazarinätande kärringar !!! - Den var bra!

 

Sitt nu inte och sura allt för mycket i Jul över din dyrabara tid som du spenderat på denna, till synes naiva diskution!

 

Jag måste få tacka dig för dina fantastiska uttalanden. Dom är i särklass det roligaste jag läst på detta forumet.

Att bara skriva en sån sak som: " Dela med mig av mina rikedomar till andra" tycker jag är helt enastående. Jag har gått runt och småflinat hela dagen åt det. Jag kan inte låta bli att gapskratta nu när jag skriver detta! Det är nästan så jag får ont i magen. Tårarna rinner utöver mina kinder och droppar ner över tangentbordet av allt skratt. Det är inte ofta man skrattar så att man får ont. Men visst är det härligt när det händer. Man liksom chippar efter luft mellan skratt-attackerna. Underbart!

 

Och så lyfter du ju andra ur fattigdom med... Du är verkligen en helyllekille. Vilken grabb!

Årets medmänniska kanske? Det låter helt fantastiskt. Jag är klart imponerad. Önskar att jag hade en vän som dig.

 

Och dessutom bjöd du mig på sista ordet! Ja, vad säger man?

 

Ha nu en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen kompis !

 

Jag tyckte faktiskt att det blev en riktigt småtrevlig pajkastning... Det blev kanske inte så mycket vettigt sagt, men dock!

Och jag fick ju svar på min fråga: Vissa byter dator efter ett år och andra efter tjugo.

Så då har jag lärt mig det!

 

Jag tycker väl i så fall att dom spydigheter som varit har kommit från båda håll. Hoppas att du inte tar väldigt illa vid dig. I så fall ber jag om ursäkt för det. Och jag har väl inte klagat på din stavning?

Mazarinätande kärringar !!! - Den var bra!

 

Sitt nu inte och sura allt för mycket i Jul över din dyrabara tid som du spenderat på denna, till synes naiva diskution!

 

Jag måste få tacka dig för dina fantastiska uttalanden. Dom är i särklass det roligaste jag läst på detta forumet.

Att bara skriva en sån sak som: " Dela med mig av mina rikedomar till andra" tycker jag är helt enastående. Jag har gått runt och småflinat hela dagen åt det. Jag kan inte låta bli att gapskratta nu när jag skriver detta! Det är nästan så jag får ont i magen. Tårarna rinner utöver mina kinder och droppar ner över tangentbordet av allt skratt. Det är inte ofta man skrattar så att man får ont. Men visst är det härligt när det händer. Man liksom chippar efter luft mellan skratt-attackerna. Underbart!

 

Och så lyfter du ju andra ur fattigdom med... Du är verkligen en helyllekille. Vilken grabb!

Årets medmänniska kanske? Det låter helt fantastiskt. Jag är klart imponerad. Önskar att jag hade en vän som dig.

 

Och dessutom bjöd du mig på sista ordet! Ja, vad säger man?

 

Ha nu en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År

 

Ja så är det, vissa sitter och skrattar åt människors lidande och gnäller trots överflöd, andra skiter i att köpa platt-tv och ger sina pengar till hjälpande. Vi gör helt enkelt olika prioriteringar i livet. Baserat på olika människosyn.

 

Hoppas du får en God Jul du också.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen!

 

Trodde ett tag att jag var lite väl sarkastisk i mina uttalanden. Men du tog det på ett bra sätt och det är jag glad för. Det är härligt med människor som bjuder på sig själv och inte får taggarna ut så fort man driver lite med dom. Men jag skall hålla mig ifrån sarkasm i skriven form i framtiden. Den är lätt att missförstå om man inte får minspel och kroppsspråk

på köpet.

JAG vet ju att delar av mitt sista inlägg till dig var skämt och irroni, men många kan nog uppfatta det som störigt och taskigt. Jag är glad att du inte är en av dom.

 

 

Ha det så bra

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...