Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vilken typ av vapen söker du? Om du är någorlunda händig kanske du kan snickra ihop ett par själv. Annars har jag 5st m/45 som jag själv byggt inför ett filmprojekt som tyvärr aldrig blev av. Hör av dig om du är intresserad!

Posted

det absolut viktigaste med vapnen är att om du ska skildra en scen ur ett verkligt krig så måste du ta reda på vilka vapen som användes just på... t.ex. inga M16 i andra världskriget, och inga tommyguns i vietnam... och vilken sida som hade vilka vapen, men de kanske du har koll på redan.

annars är nog repliker det bästa alternativet, men det kostar, det finns även billiga soft air guns som ser verkliga ut.

• 2 weeks later...
Posted

[citat=Karras]det absolut viktigaste med vapnen är att om du ska skildra en scen ur ett verkligt krig så måste du ta reda på vilka vapen som användes just på... t.ex. inga M16 i andra världskriget, och inga tommyguns i vietnam... och vilken sida som hade vilka vapen, men de kanske du har koll på redan.

annars är nog repliker det bästa alternativet, men det kostar, det finns även billiga soft air guns som ser verkliga ut.[/citat]

Om jag inte har helt fel så användes Thompson under Vietnamkriget. ;)

Posted

Jag har faktiskt inte tänkt på det så noga. Alla vapen är inte riktigt klara, några få finjusteringar kvar, men jag ska lägga upp bilder på de som är det så fort min förbannade digitalkamera är lagad.

Priset kan vi diskutera när ni fått se bilderna. :)

(Kul att så många är intresserade!)

• 2 weeks later...
Posted

"Jag har faktiskt inte tänkt på det så noga. Alla vapen är inte riktigt klara, några få finjusteringar kvar, men jag ska lägga upp bilder på de som är det så fort min förbannade digitalkamera är lagad."

skynda!!! :):)

skulle nämligen behöva fyra ;)

((hur quotar man?))

Posted

Jag letar efter en handgranat men en fungerande sprint. Har letat lite i sthlm men inte hittat. Ska göra en scen där jag behöver en med fungerande sprint för bästa effekt. Någon som vet vart det finns att köpa gärna i sthlms-trakten.

Posted

[citat=Twizz]Jag letar efter en handgranat men en fungerande sprint. Har letat lite i sthlm men inte hittat. Ska göra en scen där jag behöver en med fungerande sprint för bästa effekt. Någon som vet vart det finns att köpa gärna i sthlms-trakten.[/citat]

Inte för jag har någon aning om var man kan få tag i den, bara undrar vad det ska va för handgranat? Det skiljer sig väldigt mycket men jag antar att du tänker på den vanliga, gröna, ovala?

Posted

Om det ar den dar chablonmassiga runda "gringo-vietnam"-handgranaten; Kan man inte ta godtycklig plasthandgranat, borra ett hal i den dar sprinte skall sitta och tra in en bockad staltrad formad som en sprint?

A andra sidan, jag har haft en kompis som samlade konstiga saker och han kopte handgranater (o-apterade) pa loppis, vapenaffarer och diverse stallen dar man kan kopa medaljer, hjalmar och diverse skrap. I bland kopte han enbart handtaget med sprint, utan sjalva kulan. Da kostade de 10 kronor.

Posted

Just nu spelar det ingen roll om det är den runda eller ovala. Den jag kna få tag på just nu är helgjuten med sprint och allting. Det blir ju inte en lika bra effekt av det. Jag har varit runt i några affärer som säljer gamla medaljer och sånt. Men om någon kan tipsa om fler affärer så får jag leta lite i dem. Det finns en i gamla stan det är han som säöjer den hel´gjutna. Sen finns det en i närheten av Götgatan.

Posted

Tyvärr blev mina m/45 sålda igår. :(

Köparen, en samlare av militäruniformer. Han skulle tydligen ha dem till sin lilla "miniarmè" som han har ståendes i sitt vardagsrum!?

sorry.....!!!

/Leviant

• 4 weeks later...
Posted

Om det får kosta några hundralappar så finns det alla slags replikor att få tag på i form av airsoft vapen. I Sverige är dessa förhållandevis dyra, men det går att få tag på mycket billigare utomlands. Till en film vi gjort så skaffade vi en flashbang replika och en handgranat replika av modernare variant. (burkgranaten)

Men jag har sett alla typer av replikor till salu i airsoftshoppar, t o m de som vissa arméer använder för att öva säker hantering av granater.

Jag håller på i denna stund att författa en hyfsat seriös artikel om just vapenrekvisita i film. Kanske något att slanga upp här när den är klar. Den täcker förvisso bara pistoler, men kanske är intressant ändå?

Vi köpte för övrigt soft air pistoler för runt 70 spänn stycket från Danmark. Ser inte 100% verkliga ut i close ups, men på mediumshots och avstånd går de knappt att skilja från äkta pistoler. Har åtminstone en (ev. två) Smith and Wesson replika över om någon är intresserad.

Posted

[citat=Knodel]Aaaaaawh :(.. Kan du inte göra ett par nya till oss längtande mänskor? :D[/citat]

Tja, kanske det. Fast just nu så har jag fullkt upp med att knåpa ihop timmar i mitt "vanliga" jobb, så det lär nog dröja ett tag innan jag kan börja med det.

När behöver ni dem? Hur många??

/Daniel

• 1 year later...
Posted

Någon som har attrapper för handeldvapen till salu? Var inne på Bobbex men fan heller att jag pröjsar 600 spänn för en replika, eller en Soft air gun med för den delen, det är bara för mycket och jag är itne rik. Någon som har itll salu? I första hand sökerjag Luger pistoler samt revolvrar.

Är det någon som kan lagarna för innehav av startpistoler? Vilka tillstånd osm krävs etc. Lite lättare som det smäller på riktigt på duken så slipper man redigera å mycekt...

Posted

[citat=Danyx]Är det någon som kan lagarna för innehav av startpistoler? Vilka tillstånd osm krävs etc. Lite lättare som det smäller på riktigt på duken så slipper man redigera å mycekt...[/citat]

"För att få ha ett startvapen krävs att man har vapenlicens utfärdad av polismyndighet. Undantag för vissa idrotts- och hundorganisationer.

Ett av de grundläggande kraven för att få tillstånd att ha ett startvapen är att man har behov av vapnet. Det vanligaste behovet är för användning i samband med hundträning eller vid idrottstävlingar eller dylikt."

Källa: http://www.polisen.se

Posted

[citat=Wayne][citat=Danyx]Är det någon som kan lagarna för innehav av startpistoler? Vilka tillstånd osm krävs etc. Lite lättare som det smäller på riktigt på duken så slipper man redigera å mycekt...[/citat]

"För att få ha ett startvapen krävs att man har vapenlicens utfärdad av polismyndighet. Undantag för vissa idrotts- och hundorganisationer.

Ett av de grundläggande kraven för att få tillstånd att ha ett startvapen är att man har behov av vapnet. Det vanligaste behovet är för användning i samband med hundträning eller vid idrottstävlingar eller dylikt."

Källa: http://www.polisen.se[/citat]

Då återstår at thoppas att någon här har några replikor eller softisar för en billig peng.