Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har redigerat lite HD material och tänkte spara den som mpeg2 file och i widescreen.

Men den spara i 4:3, kvittar om jag har bockat i eller av "stretch video to fill output frame size"

eftersom jag har valt mpeg2 så låter den inte mig ställa in egna inställningar.

Postad

Vegas är mig främmande men jag tror du bör beskriva problemet lite mer ingående kanske. Beskriv alltid ditt problem så ingående som möjligt för att underlätta hjälp. D.v.s. version, vad det är för källmaterial du försöker exportera, HDV eller vad etc etc

För övrigt, varför vill du ha det ut till mpeg2 format?

Jag skulle rekommendera mpeg4 i de absolut flesta fall.

Postad

Jag har gjort en lösning att konventera om MP4 filen mpeg2 med ffmpeg.

Källmaterialet är från en HDV kamera, kört in den via Firewire på datorn. redigerat den lite i Sony Vegas studio 9.0b och ska ha ut den till mpeg2 för kunna köra det på interntv eftersom det kortet bara har stöd för mpeg2 filer.

När jag ska rendera så väljer jag mpeg2 i listan och sedan "DVD PAL" men bilden blir endå 4:3. I properties av projektet så har jag valt HDV 1080-i50 (1440x1080) och valt progressiv scan.

Ska erkänna detta är det första jag har jobbat med när det gäller HDV, har bara jobbat innan med DV utan några problem.

Postad

Jag har redigerat HDV1080i med Vegas, och det är inga problem att exportera tillbaka i samma format (dvs MPEG2).

Annars kan man ställa in de flesta upplösningar i bildformat/frekvens genom att välja en renderingsmall och justera den.

MPEG4 heter AVC om jag minns rätt. Ska testa det mera ingående inom kort eftersom min senaste film år så lång att den inte går in på enlagers BR i MPEG2. :-)

Postad

Japp AVC använder man för att skapa en MPEG4 fil.

Har gjort egen mall där jag körde i 4 500 000 bitrate för att få en bra kvalite.

Postad
Jag har gjort en lösning att konventera om MP4 filen mpeg2 med ffmpeg.

Källmaterialet är från en HDV kamera, kört in den via Firewire på datorn. redigerat den lite i Sony Vegas studio 9.0b och ska ha ut den till mpeg2 för kunna köra det på interntv eftersom det kortet bara har stöd för mpeg2 filer.

När jag ska rendera så väljer jag mpeg2 i listan och sedan "DVD PAL" men bilden blir endå 4:3. I properties av projektet så har jag valt HDV 1080-i50 (1440x1080) och valt progressiv scan.

Ska erkänna detta är det första jag har jobbat med när det gäller HDV, har bara jobbat innan med DV utan några problem.

DVD PAL är iofs också MPEG2, men varför inte exportera med HDV-mallarna som också är MPEG2?

Senaste jag gjorde är också HDV, exporterat som PAL DVD för att få det på just DVD, och det var inget 16:9-problem.

Hur är det? Har du lagt in filmmaterialet i 16:9 eller är det så att du råkat lägga in det i 4:3?

Postad

Kortet klarar inte av HDV MPEG2.

Den har några år på nacken nu

Filmaterialet är 16:9, när jag skapar en mp4 file så blir det en widescreen.

När jag ska göra en DVD skiva så exportera den ljudfilen och bildfilen för sig för att sedan sättas ihop i DVD Architect Studio 4.5 och den blir widescreen.

Jag minns någonstans att jag hade liknade problem med DV och hittade lösningen någonstans men kommer inte ihåg var.

Ska kolla runt lite, kan vara så att det var i Vegas forumet jag skrev en sådan fråga men jag har för mig att jag har testat det också men kan göra ett nytt försök.

Just nu löste jag det med att konventera om en mp4 fil men i framtiden så vore det bra att veta det rätta sättet :)

• 2 veckor senare...
Postad

Ska bara svara lite snabbt hur jag löst mitt lilla problem.

Jag fick helt enkelt göra en fuling.

Jag gjorde så Vegas spara bildfilmen för sig (mpg) och ljudfilen för sig (ac3)

Precis så gör den när man ska importera filmen i DVD Architect Studio

Dock så öppnar jag avidemux, öppna mpg filen, och sedan i track väljer en extern ljudfil och sedan spara jag den bara som MPEG-TS (välj copy för både ljud och video inställningar)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...