Raw Postad 17 november 2009 Postad 17 november 2009 Tjenare Just nu redigerar jag i Adobe Premiere CS3 med .m2t filer! Trögt som fruset smör!!! :l Jag har gjort lite research och fått lite blandade svar men inget jag förstått mig på helt logiskt! Det mesta beskrivs ganska komplicerat på internet. Så jag har ltie frågor till er: Just nu när jag ska göra ett nytt projekt i premiere så kan jag bara välja HDV och alla settings där. Men när praoade hos en kille förut som också jobbade med Premiere CS3 så kunde han välja massa andra instälningar som DVCPRO HD (100) t.ex. Jag har även sett att det finns DVCPRO HD-kasetter (band) att köpa till kameran som denna! De bandet längst till vänster ser ut att passa i en DV-kamera som HV30 eller? :l Å och man ska se på det hela, Vad ÄR DVCPRO HD för nått igentligen? Och jo jag har sökt och hitta detta men vad används det till och kan jag dra nytta av det? :) /Mvh Patrik 0 Citera
Max_H Postad 17 november 2009 Postad 17 november 2009 Simpelt beskrivet: m2t, som är ett sk intra-frame format, är trögt för att Premiere måste läsa flera rutor för att visa en ruta. Det är helt enkelt komprimerat "över tid" - Ruta 1 finns och nästföljande 11 rutor är matematik. (HDV m2t är sk Long GOP = GOP = Group of pictures = Lång grupp av bilder). DVCPro HD är ett helt annat format (skapat av Panasonic), ett sk interframe-format, som i princip är inspelat som en serie stillbilder. (I stort sett samma som DV fast med högre upplösning och bättre färger) Du kan inte spela in DVCPro med en HV30 eftersom det är kameran och inte bandet som styr inspelningsformatet. PPro CS3.1 eller högre stöder Panasonic P2 som alltså är DVCPro / DVCPro HD inspelat på minneskort (som kallas P2). Men det går inte snabbare eller bättre för att du skapar ett projekt för DVCPro HD och importerar dina HDV-filer. //Max 1 Citera
Raw Postad 17 november 2009 Författare Postad 17 november 2009 ok, så för alla som har Konsument HD kameror så finns det inget å göra, utan man måste leva med att det går trögt :( ? Men på mässan prata du om nått som hette DeckLink, förstod inte till hundra vad det gjorde för nånting? :) Jag har kollas runt på deras hemsida men jag förstår inte riktigt vad det gör,hittar bara massa grafikkort, finns det nån simpel förklaring för vad DeckLink gör? :) 0 Citera
Kimster Postad 17 november 2009 Postad 17 november 2009 Blackmagic's Decklink-sortiment kan göra lite olika saker. Men i huvudsak möjliggör de import av okomprimerad video, alltså en videoström med väldigt låg/ingen komprimering. Det gör att videon får otroligt hög kvalité och väldigt mycket färger, (och filstorlek) Det krävs ofta stora och mycket snabba diskar för att klara ta emot den stora mängd information. Om du ser siffrorna 4:4:4 någon gång i en diskussion innebär det väldigt mycket färginformation och väldigt teknisk hög kvalité. Väldigt lämplig för t.ex. greenscreen-jobb. T.ex. kan man ta en HD-SDI signal direkt från en kamera (med HD-SDI ut) och den signalen kommer inte passera kamerans t.ex. HDV/DVCPRO/AVCHD-komprimerin etc. På vissa kameror kan man använda HDMI-utgången för detta jobb, och på vissa komponent-utgången. typ... 0 Citera
beta75 Postad 18 november 2009 Postad 18 november 2009 Så jag har ltie frågor till er: Just nu när jag ska göra ett nytt projekt i premiere så kan jag bara välja HDV och alla settings där. Men när praoade hos en kille förut som också jobbade med Premiere CS3 så kunde han välja massa andra instälningar som DVCPRO HD (100) t.ex. Har för mig att det beror på att du har en Trial-version av CS3. Alla codec följer inte med. /KN 0 Citera
Raw Postad 18 november 2009 Författare Postad 18 november 2009 Blackmagic's Decklink-sortiment kan göra lite olika saker. Men i huvudsak möjliggör de import av okomprimerad video, alltså en videoström med väldigt låg/ingen komprimering. Det gör att videon får otroligt hög kvalité och väldigt mycket färger, (och filstorlek) Det krävs ofta stora och mycket snabba diskar för att klara ta emot den stora mängd information. Om du ser siffrorna 4:4:4 någon gång i en diskussion innebär det väldigt mycket färginformation och väldigt teknisk hög kvalité. Väldigt lämplig för t.ex. greenscreen-jobb. T.ex. kan man ta en HD-SDI signal direkt från en kamera (med HD-SDI ut) och den signalen kommer inte passera kamerans t.ex. HDV/DVCPRO/AVCHD-komprimerin etc. På vissa kameror kan man använda HDMI-utgången för detta jobb, och på vissa komponent-utgången. typ... Hmm ...när den laddas in med nästan ingen komprimering ..vilket format laddas den in som då? På min Canon HV30 finns det Firewire-utgång, HDMI-utgång och Component Out :i Jag tror inte minnet är nått jätteproblem i min dator. Om det skulle behövas kan jag köpa en till och installera för just nu sitter bara en i datorn och den är på 1 Terrabyte. Men vad gör det här med komprimeringen och kvalitén för nått? Kommer det underlätta min redigering i Adobe Premiere CS3 ? :OO Men hur kan "kvalitén" bli sämre när man laddar in via Firewire till datorn som .mt2? ...det är ju fortfarande samma upplösning :q (Ursäkta att jag har så många frågor men om man inte frågar får man inget veta och jag antar att det är det vi har dessa forum till ;) ) 0 Citera
Max_H Postad 18 november 2009 Postad 18 november 2009 Din kamera "tar in" en relativt ren signal, men komprimerar den med MPEG2-kompression (kolla på wikipedia) och skriver all info som ettor & nollor på bandet. Den komprimerade signalen skickas ut via firewire och är ca 3.2Megabyte / sek. Din kamera kan också skicka ut signalen INNAN den sabbas av MPEG2 komprimeringen - detta via HDMI (digitalt) eller komponent (analogt). Den kan du sen "spela in" via ex. en HDMI kabel direkt ansluten till ett HDMI-kort i datorn (ex då ett Blackmagic Design Decklink Intensity). Filmen lagras som AVI (PC) eller Quicktime (Mac). Filen blir i sk okomprimerad video och mellan 100 - 125 Megabyte / sek. Din hårddisk är med STOR sannolikhet alldeles för långsam plus att det krävs en massa ramminne och snabb dator i största allmänhet för att klippa materialet. Du kan också spara filmen från HDMI-porten > Decklink kortet i datorn som sk. Motion JPEG - det är i alla fall klart bättre än MPEG2 från HDV bandet. Men det är knappast praktiskt möjligt att ha en dator med skärm med sig överallt. //Max 0 Citera
Raw Postad 19 november 2009 Författare Postad 19 november 2009 Ok, ja man får väl ta och uppgradera datorn för 20 000kr då ;) Man kanske ska ta sig en titt på detta kort :) Men samtidigt får man med 4:4:4: Kvalité med Extreme Fast det kanske är lite överdrivet :OO Men eftersom film är mit liv så kanske det blir dags snart å göra om datorn helt (64-bit system, brutalt med ram minne, snabba hårddiskar osv) 0 Citera
Raw Postad 20 november 2009 Författare Postad 20 november 2009 Den kan du sen "spela in" via ex. en HDMI kabel direkt ansluten till ett HDMI-kort i datorn (ex då ett Blackmagic Design Decklink Intensity). Filmen lagras som AVI (PC) eller Quicktime (Mac). Men med dagens teknologi måste del väl finnas nån portabel box som har HDMI-ingång och som man kan ta med sig på inspelningsplatsen? För annars är det ju hyffsat drygt att gå runt med en stationär dator med tillbehör på 10-20 kilo :birp 0 Citera
Max_H Postad 21 november 2009 Postad 21 november 2009 Bara att börja spara: http://www.convergent-design.com/CD_Products_nanoFlash.htm //Max 0 Citera
camarade Postad 22 november 2009 Postad 22 november 2009 Nu snackar vi inte om film, men en tankeställare till trådskaparen (?) "If you are seriously planning to do that, then you won't be using a small camera like the HV20 to shoot your movie, you'll be using a 'real' hd camera. If you can afford to blow up your footage to 35mm then you can also afford to rent a pro kit to shoot your movie. A better plan is to simply go out and make your film, with the camera you have. The HV is a fantastic camera, and superb value for it's price range, but it simply can't compete with the cameras that cost tens of thousands of dollars and are used for hollywood shoots. Worrying about hypothetical 35mm blowups are simply going to add to the list of excuses not to go out and shoot something. If you're aiming for the home dvd and market (which would probably be a more realistic target than cinema release) then you won't need anything more than what you have. Concentrate on getting good actors and a great script ahead of a 35mm blow up" http://hv20.com/showthread.php?t=7228 ...eller så gör du som jag, väntar på den här fulingen. http://www.derylgroup.com/downloads/REDONE/REDUSER09/RED_Scarlet_S35_01.jpg Men visst. Det vore kul att prova HDMI capture. Eller åtminstone se några sekunder okomp. testmaterial. 0 Citera
Raw Postad 28 november 2009 Författare Postad 28 november 2009 ...eller så gör du som jag, väntar på den här fulingen. http://www.derylgroup.com/downloads/REDONE/REDUSER09/RED_Scarlet_S35_01.jpg OK ja jag får väl ge mig då:p Vart bara såå sjukt intresserad :birp Vad är det där för "fuling" då? :P 0 Citera
Nyaz Postad 29 november 2009 Postad 29 november 2009 Det är en RED-kamera. Det är i stort sett en digital filmkamera, eller för att citera Wikipedia: "The Red Digital Cinema Camera Company manufactures digital cinematography cameras and accessories for professional and cinematic use. The company's main product is the Red One, capable of recording at resolutions up to 4096 horizontal by 2304 vertical pixels, directly to flash or hard disk storage. It features a single Super 35-sized CMOS sensor and a cinematography industry standard PL mount. The price of $17,500 for the basic body[1] is substantially cheaper than many other cameras with this resolution. This does not include lenses, batteries/chargers and other essential accessories. Basic cinematography-grade lenses alone range from $5,000 to $10,000.[2] Most productions will also require storage and other components." Jag har för mig att man kan se RED One kameror om man tittar på filmsnutten om "Leverage" som finns på Apples "köp mig, köp mig"-Final Cut sida. http://www.apple.com/finalcutstudio/in-action/ 0 Citera
Raw Postad 29 november 2009 Författare Postad 29 november 2009 jag vet vad RED-kamera är men den där versionen har jag aldrig sett :q Trode det var nån Kinakopiering pga. att den var silverfärgad osv. Men är det där inte samma kamera som denna? Jag hittade inte den där silvriga kameran på deras hemsida. ...eller så gör du som jag, väntar på den här fulingen. http://www.derylgroup.com/downloads/REDONE/REDUSER09/RED_Scarlet_S35_01.jpg Vad menar du med "väntar"? :) Kameran har väl redan släppts? 0 Citera
Kimster Postad 29 november 2009 Postad 29 november 2009 Det är (troligen) en "mockup" du ser och har förmodligen inte blivit målad än, därav metallfärgen. Om du vill veta mer om den ska du läsa om RED Scarlet, då det inte är en RED One du ser. http://www.red.com/epic_scarlet/ Och nej, Scarlet har inte släppts än.. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.