Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, jag har länge redigerat film men aldrig fått kläm på hur man renderar bäst, jag tror inte jag är ensam om det problemet heller. Just nu håller jag på med mitt hittills största projekt och vill få det så bra som möjlgt, så jag undrar om någon vill hjälpa mig med det? :)

Jag har filmfiler som samtliga är av filtypen AVI och i 720*576 bildpunkter och har beskärt detta till 16:9, frågan är alltså hur jag renderar för bästa effekt?

Jag har svårt att förstå bitrate och allt vad det heter men vill gärna lära mig, tacksam för svar :)

Postad
Hej, jag har länge redigerat film men aldrig fått kläm på hur man renderar bäst, jag tror inte jag är ensam om det problemet heller. Just nu håller jag på med mitt hittills största projekt och vill få det så bra som möjlgt, så jag undrar om någon vill hjälpa mig med det? :)

Jag har filmfiler som samtliga är av filtypen AVI och i 720*576 bildpunkter och har beskärt detta till 16:9, frågan är alltså hur jag renderar för bästa effekt?

Jag har svårt att förstå bitrate och allt vad det heter men vill gärna lära mig, tacksam för svar :)

Ja, en bra uppgift är ju vad du ska ha din rendering till.

"Bästa" får du ju om du kör tillbaka tilll DV PAL Widesceen som AVI-fil. Då får du ju samma som du matade in, fast en sammanhängande film.

Vegas har man inte så många problem med, så du är nästan ensam. :-) Skämt åsido, det mesta går att rendera ut från Vegas, det gäller bara att veta syftet.

Postad
Ja, en bra uppgift är ju vad du ska ha din rendering till.

"Bästa" får du ju om du kör tillbaka tilll DV PAL Widesceen som AVI-fil. Då får du ju samma som du matade in, fast en sammanhängande film.

Vegas har man inte så många problem med, så du är nästan ensam. :-) Skämt åsido, det mesta går att rendera ut från Vegas, det gäller bara att veta syftet.

Haha, jo möjligtvis är jag väl nästan ensam då ;) När jag renderar i AVI blir det som streckade smalade ränder speciellt då det rör på sig i bilden, vet inte varför.

MPEG-2 fungerar någorlunda. Vad är nackdelarna med detta format?

Postad

Blir det streckade linjer innebär det att du renderar ut det som "Interlaced". Intelaced är gjort för PAL och TV-sändning

Allt som ska visas på en dator ska vara "Progressivt"

Spelar du in i Interlaced måste du alltså köra en rendering/export som har "Deinterlance"-funktion i sig, ibland heter det att man vill spara det som Progressivt.

Står förmodligen i Vegas-manualen hur man gör.

..och som plf66 säger sist, vad är syftet, eller målet kanske man också ska säga; vem ska se det och på vilket medium.

Postad

Nej, interlaced är inte gjort för PAL, det skapades av ryssen Léon Theremin (som även gjort en helt fantastisk förfäder till syntharna!) på 20-talet & är gjort för att fördubbla frameraten för tv så att det över huvud taget var drägligt att se på tv utan att offra bandbredd. PAL är bara ett av alla system som använder metoden.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...