atemo Posted November 2, 2009 Share Posted November 2, 2009 Hej! Jag har skaffat en HV40 och en röde mic. Men då ja kopplar mikrofonen till kameran blir ljudkvaliten sämre än de inbyggda. Det knastrar och brusar så de överröstar ljudet. Har försökt ändra inställningar mm men de hjälper int. Någon som kan hjälpa mej? Är mikrofonen sönder eller något annat? Tacksam för svar! MVH Daniel 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Najka Posted November 2, 2009 Share Posted November 2, 2009 hade samma problem. Kolla detta: 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
atemo Posted November 2, 2009 Author Share Posted November 2, 2009 Tackar! Där lärde ja mej något nytt. Men ja tror int de e exakt mitt problem. De e ett brusande/knastrande ljud som hörs fast de int e nå ljud att spela in. Då jag la på "Mic att" tycktes de försvinna. Men ljudnivån blev så låg att de int hördes något. Fast ja sjusterade volymen manuellt. Ja fick höja volymen avsevärt då ja spelade opp materialet men då hördes de allmänt brus och väldit svagt från inspelningen. Vad kan de bero på? MVH Daniel 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_holst Posted November 2, 2009 Share Posted November 2, 2009 Jag vill inte vara dum men har du sätt i batteri och slagit på micken? Det har du väl, den kan ju också vara trasig? Har du möjlighet att prova den i ex en datoringång och se om den beter sig lika dåligt vid ljudinspelning? Felsöka en källa i taget är aldrig fel. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davido Posted November 2, 2009 Share Posted November 2, 2009 Hej! Jag har skaffat en HV40 och en röde mic. Men då ja kopplar mikrofonen till kameran blir ljudkvaliten sämre än de inbyggda. Det knastrar och brusar så de överröstar ljudet. Har försökt ändra inställningar mm men de hjälper int. Någon som kan hjälpa mej? Är mikrofonen sönder eller något annat? Tacksam för svar! MVH Daniel Jag har hört mycket delade meningar om Röde videomic, som att den är alldeles för stor för HV40, att den glappar väldigt lätt osv. Jag skulle rekommendera dig Audio Technica pro 24 som fungerar utmärkt! Den är dessutom mindre och ljudet håller riktigt bra kvalite. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted November 2, 2009 Share Posted November 2, 2009 Vad Holst sa tycker jag låter som nåt inte helt otänktbart, kondensatormickar tenderar ha skumma ljud för sig när man inte har nån matning till dom, men i så fall borde du knappt haft nåt riktigt ljud alls. Själv tycker jag det låter som ett möjligt glapp. Kan antingen sitta direkt i kamera-ingången, men kan åsså vara kajko kabel. Händer det nåt när du vickar på kontakten när den är ikopplad? Kan även mycket väl vara vara trasig mick, inte ovanligt på den prisklassen, men börja med att vicka på kabeln & kontakten under drift för att se om något händer! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
atemo Posted November 3, 2009 Author Share Posted November 3, 2009 Tack för svaren! Ja har lagt i batterie å knäppt på micken. Ja ska försöka vicka på kontakten å pröva i datorn. Men funkar den med en dator? Men då undrar ja hur knastre försvinner då ja kopplar på "mic att"? H Daniel 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dario Posted November 3, 2009 Share Posted November 3, 2009 Jag har också råkat ut för samma problem - på två röde mickar i rad. Bytte på garantin, men samma problem fanns kvar. Har också testat olika inspelningskällor samt kollat glapp. Skumt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Men då undrar ja hur knastre försvinner då ja kopplar på "mic att"? Det låter mer som distortion än glapp. Det är en "het" mikrofon, så distortion uppstår lätt och minskar/försvinner med Mic Att på. Ladda upp ett klipp som man kan lyssna på. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted November 4, 2009 Share Posted November 4, 2009 Atemo, jag tolkade "Men då undrar ja hur knastre försvinner då ja kopplar på "mic att"?" som en allmän fråga om varför "mic att" skulle göra det bättre men att du inte lyckats själv, eller menade du att du faktiskt fick bort knastret med den knappen? *nyf* 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Najka Posted November 5, 2009 Share Posted November 5, 2009 Hade jag varit du skulle jag försökt få pengarna tillbaka för röde videomic är så jäkla mystisk och känslig. Köp en bättre i högre prisklass för det är värt pengarna. Efter att jag gjorde min film med röde videomic är mitt förtroende för den micken inte speciellt stort. Köp en annan för den suger. När man gör film stöter man på hundra olika problem. Så köper du en bättre mick har du iallafall ett problem mindre. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted November 5, 2009 Share Posted November 5, 2009 Känns som att många sätter lite för stort förtroende på miken, som ändå är anpassad till att sitta PÅ kameran. Och enligt mig kan man inte räkna med ett toppenljud även om du har en 20 000 kronors mik som är på fel ställe. Kör man med videomik så ska man givetvis räkna med ett bättre ljud än vad den interna miken på kameran ger (i allafall om det är en billigare konsumentkamera, vet inte hur bra kvalite det är på mikarna på de dyrare semipro kamerorna), men inte mycker mer. Edit: Men givetvis ska inte miken knastra, kommer du fram till att det inte är glapp någon annanstans så ska du givetvis ha en ny mik! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
atemo Posted November 6, 2009 Author Share Posted November 6, 2009 Tack för alla som svarat! Christian van Caine, ja uppfatta att ljudet försvann. Men de kan också ha vari så lågt ljud så de int hördes. Nu har jag testat och sjusterat. Här en da verka de som om knastret försvunnit, tills vidare. Ja tror att den funkat tidigare å, alltså utan knaster. Men sen kommit tillbaks. De kanske nog är kontaktfel, eller nå annat av de ni nämnt. Om de fortsätter föra ljud tänker jag nog byta till en ny. Skulle nog gärna köpa en dyrare modell om pengarna sku räcka :). MVH Daniel 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
atemo Posted November 27, 2009 Author Share Posted November 27, 2009 Hej! Nu har ja kommit fram till att kontakten faktist e "lös". Då man vickar på den byter ljudet från vänster hörlur till båda osv. Men om bruset kommer därifrån vet ja inte. Bruset är nog kvar. De e bara att om man har väldigt låg volym hör man de int. Vet någon om man kan göra något åt en lös kontakt. Eller e de bara att byta till en ny? MVH Daniel 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts