Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nu har jag panik! Jag har ett projekt som jag har renderat ett antal gånger tidigare, men nu gjort färgkorrigering på... (ca 4 minuter långt projekt).

Halvvägs in i renderingen till H264 avbryter Media Encoder... I loggen så är felet "okänt".

Någon som har några tips? (Ja, jag har gott om minne och plats på hårddiskarna).

Kunden är på väg hit snart...

LOGG:

- Source File: C:\Users\jocke\AppData\Local\Temp\Cissi_Test20d_color2.prproj

- Output File: I:\cissi_20.mp4

- Preset Used: Custom

- Video: PAL, 1280x720, 25 [fps], Progressive

- Audio: AAC, 192 [kbps], 48 kHz, Stereo

- Bitrate: VBR, 2 Pass, Target 6,86, Max 9,43 [Mbps]

- Encoding Time: 00:26:32

2009-10-28 18:05:44 : Encoding Failed

-----------------------------------------

Error compiling movie.

Unknown error.

-----------------------------------------

Postad

Hmmm... vid nästa försök börjar den inte ens rendera. Avbryter på en gång...

Känns som att det skulle bero på dåligt med disk, men så är inte fallet!

Postad

Slog på aktivitetshanteraren... Vet nu vad som händer:

- I början av renderingen tar processerna upp totalt ca 60% av minnet

- I slutet, innan det avbryts, så var det uppe i 93%

Jag har ju 16GB och det har alltid gått bra förut... VAD HÄNDER?

Postad
Källmaterial?

Komplicerat proj?

//Max

Källmaterial är HDV (m2t-filer) samt fem QT Animerade klipp renderade i AE.

Det jag har gjort i övrigt är färgjustering direkt i PP med Magic Bullet Looks.

En del klipp är istället korrigerade med Luma Curve.

Postad

Testa att ställa om Memory Handling till "Memory" (eller vad det heter - har inte PPro tillgängligt) i Edit > Preferences > General. FInns två val: Memory eller Performance.

//Max

Postad
Testa att ställa om Memory Handling till "Memory" (eller vad det heter - har inte PPro tillgängligt) i Edit > Preferences > General. FInns två val: Memory eller Performance.

Ok... "Optimize rendering for": Memory/Performance... Gjort det nu. Har också lekt lite Tetris med min timeline. Sätter igång en rendering - återkommer med hur det går :)

FOTNOT: Ser nu ut att ta ca 1 tim och 10 minuter att rendera - jämfört med ca 35 minuter tidigare. Så det tar ett tag till innan jag återkommer med hur det går...

Postad

Det är inte så att du renderar ut en fil som ska bli med är 4gb och att måldisken är formaterad med fat32. Har stött på liknande symptom och det var felet.

/KN

Postad

Anledningen att det tar längre tid är att när den står på Memory så kör den endast en CPU-kärna och lägger all RAM på den kärnan (begränsning i operativet).

//Max

Postad
Det är inte så att du renderar ut en fil som ska bli med är 4gb och att måldisken är formaterad med fat32. Har stött på liknande symptom och det var felet.

Nix... filen är beräknad till 222 MB, vilken den blev tidigare också innan färgkorrigering.

Alla mina diskar är NTSF...

Postad

Till slut lyckades jag få igenom renderingen. Vet dock inte än om det lyckades genom att först spela Tetris ett tag med min tidslinje (hade klipp på 13 videospår som jag tog ned till sex spår) - eller om det var genom ändring "Optimize rendering" till memory...

Postad

Troligen Optimize Memory eftersom du körde HDV och Looks. HDV är minneskrävande och Looks är även den VÄLDIGT beräkningsintensiv och samarbetar inte alltid 100% med vår multicore CPU kod.

//Max

Postad

Mitt tipps: rendera alltid ut i Tiffs, Targa, eller nått okomprimerat "bild-format".

1. Om det krashar så är det då bara att börja vid den krashade bilden så man slipper köra om hela projektet.

2. Datorn behöver inte ha lika mycket aktivt i minnet, efter varje frame/bild så dumpas den information istället för att den som med h264 och andra video codecs måste lagra i minnet under hela renderingen.

3. Efter man har sina Tiffs så kan man rendera ut i valfri storlek och videoformat och datorn behöver inte beräkna om alla effekter igen.

4. Man kan se exakt vilken bild/sekvens som orsakar krashen. Sitter man i FCP/AE/Premiere så kan man då se om det är en effekt man precis startat som får den att krasha eller om det är ett nytt klipp, eller vad som helst.

5. Om man hittar ett litet fel så kan man ibland åtgärda det utan att behöva rendera om hela grejen.

Postad
Mitt tips: rendera alltid ut i Tiffs, Targa, eller nått okomprimerat "bild-format".

Kan vara en tanke... På vilket sätt får man bäst ihop det till film sen igen (PC)?

Gissar att man importerar tillbaka den in i Premiere som sekvens och sedan renderar ut den? :)

(Hmmm... och jag som har problem med renderingen).

Hur som helst försöker jag nu faktiskt att rendera till Targa...

Postad

Hmmm... inte beror det på minnet heller... Nu avbröts renderingen efter 30 minuter. Fysiskt minne var då 50%.

Aktuell disk som den renderar till har 200 GB ledigt...

Vad faaaan?

Postad

Renderingen verkar fungera nu igen... trots att jag ändrat tillbaka "Optimize rendering" till performance istället för memory.

Problemet låg nog i att projektet var komplext, för många videospår... dessutom fanns två länkningar till AE-projekt.

Jag minskade antalet videospår, tog bort onödiga överlappningar i spåren samt renderade ut AE-projekten till videofiler och stoppade in dem istället för länkningarna.

Dock vore det ju tacksamt om Media Encoder i sin logg kunde säga var problemet ligger...

Postad

Jag måste bara flika att jag håller med High1ander, att rendera ut till bildsekvenser som näst sista steg är mycket smart om man har projekt med blandat källmaterial och effekter etc, även om jag ofta ger rådet att rendera ut till JPEG-sekvenser vilka ju är något komprimerade (om man väljer en hög kvalité, vilket man bör) så att man sparar lite plats och den kvalité man förlorar är mer eller mindre obefintlig om man gör renderingen som ett av de absolut sista leden.

Bildsekvenser är mycket smart hur som helst, just eftersom man kan fortsätta varifrån renderingen sket sig. Testa, det är mycket trevligt att gardera sig med en rendering som man kan starta om utan att ha förlorat mycket tid. Speciellt om kunden är på ingående. Kanske därför det är mer eller mindre obligatoriskt sätt att jobba på många post-hus och framför allt 3D-företag.

M.v.h. /Pontus W

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...