casino83 Postad 28 juli 2009 Postad 28 juli 2009 Tänkte starta en tråd för för dels få svar/tips på egna frågor, men inte minst för att skapa lite debatt kring vad man bör satsa på... Jag har idag en semipro HDV-kamera (Canon XHA1) och är rätt nöjd med den. Mina mål och ambitioner är att filma musikvideos, reklamfilmer, kortfilmer och dokumentärer. Huvudsaklig målsättning är produktioner som kan visas på tv (ev även dvd). En vän till mig har en pro-HDV utrustning (Canon XLH1) med utbytbara gluggar till salu (flera gluggar medföljer). Det är samma fabrikat som min egen utrustning ("storebror" helt enkelt. Jag har tidigare funderat på att köpa en HV30 som B-kamera, men är nu sugen på att köpa denna av min vän och istället ha min som B-kamera. Det rör sig ändå om en hel del pengar! FRÅGESTÄLLNING: Är HDV-formatet passé? Nackdelar finns helt klart med band, kompressionen är hög osv. Nya äkta HD-format med XDCAM, DVCPRO mfl samt inspelning på kort/hårddisk känns mer framtid. Hur ser ni på saken? Om jag skulle köpa av min vän så får jag mycket för pengarna (kvalitetsobjektiv, flera batterier mm-även kompatibla med min nuvarande) - ska jag satsa på lite nyare teknik, ja då hamnar jag nog en bit över 100 000 kr (vilket innebär att investeringen får vänta ett tag till). 0 Citera
Pehrbau Postad 28 juli 2009 Postad 28 juli 2009 Utvecklingen är klart på gång mot chip-baserade minnen. Det finns ju olika HD-kodningar och utvecklingen mot bättre kvalitet och effektivare kodning fortsätter. HDV kommer säkert att leva ett bra tag till i huvudsak därför att mediet är vanliga miniDV band som är billiga och att det finns ett stort antal kameror för HDV/DV ute. Du nämner TV och DVD som båda i huvudsak baseras på vanlig PAL. HD kommer snabbt men bara på kabel och satellit. Det dröjer ett tag innan marknätet är utbyggt till att klara HD med stor täckning. Det dröjer också flera år innan innehavet av spelare som klarar HD (BluRay) är spritt bland "vanligt folk". Jag spelade in och redigerade en film som blev klar i december 2008 men som jag av ovanstående skäl lade på DVD. BlueRay skivorna är alltför dyra för närvarande och kompatibliteten är tveksam. Det skulle bli väldigt få som köpte filmen i HD och därför kom den ut på DVD. Men den färdiga filmen finns kvar i HDV form på band om efterfrågan skulle komma innan dess attraktion blir för låg. Jag är väsentligt äldre än de flesta här på forumet med ett annorlunda framtidsperspektiv och det gör att jag nu spelar in allt med få undantag i DV 16:9. Undantagen är när det är något som kan vara av intresse på sikt och där man också kan plocka ut något bättre stillbilder än vad som går från SD. 0 Citera
casino83 Postad 28 juli 2009 Författare Postad 28 juli 2009 Jag lägger till några ytterligare punkter i frågeställningen: -Nackdelen med 1440x1080 och inte äkta 1920x1080 -Den begränsade färgrymden I just fallet ovan nämnda Canon-kameror finns dessutom att diskutera: -Avsaknad av äkta progressiv bild (Canon kör ju med 25F) -Åtminstone XHA1 har ju dessutom tendens till brus i svagt ljus (Och den stora frågan för mig: är detta trots allt en bra investering eller råder ni mig till att spara ihop ytterligare slantar och satsa på ett bättre system framöver? Hur som helst så får man leva med dessa två faktum: (1) vid detta köp så får jag mycket för pengarna och har två kameror som borde arbeta väl tillsammans samt (2) det kommer ALLTID bättre saker i framtiden. Och dyrare, med ny dyra tillbehör...) 0 Citera
Max_H Postad 28 juli 2009 Postad 28 juli 2009 Band har fortfarande, i mitt tycke, en klar fördel vid dokumentärer då minneskort snabbt blir ohanterligt. I alla fall i de gånger det är "sprutmålningsfilmning" under flera dagar. (Och i det läget tycker jag att XLH1 är för stor och framtung och har ingen LCD-display.) Minneskortspriserna är på nedgång och i Sony-fallet finns möjlighet till adapters och därmed möjlighet att köra riktigt billiga kort. Du kan visserligen i reklam-, musikvideo- och i vissa kortfilmssammanhang köra komponent > rakt in i datorn för mycket bra kvalitet och undkomma HDV-kompressionen, och i det faller räcker din befintliga kamera långt. Men det är knappast praktiskt i alla sammanhang... Jag skulle personligen inte köpa en XL-H1 idag (därmed inte sagt att det är en dålig kamera - tvärtom), jag skulle snarare kolla åt P2-HVX-serien eller XDCAM EX. Bättre bildkvalitet, mindre kompression och mer praktisk hantering i de flesta fall (utom just dokumentärer). My $0.02. //Max 0 Citera
casino83 Postad 28 juli 2009 Författare Postad 28 juli 2009 Det känns verkligen betryggande att ha folk som Max (med flera) på detta forum! Mmm... för egen del så väljer jag nog att nöja mig ett tag till med min XHA1. Den producerar ju ändå rätt bra material. Vilket capture-kort är lämpligt för att spela in komponent-signalen? Och vad behöver man göra i steg två innan redigering? Vad bör man i övrigt tänka på/veta avseende komponentinspelning? Och vilka mobila inspelningsenheter borde kunna fungera bra för detta? /Jocke 0 Citera
casino83 Postad 28 juli 2009 Författare Postad 28 juli 2009 Förresten... någon som har åsikter kring DVCPRO HD vs XDCAM? 0 Citera
Kimster Postad 28 juli 2009 Postad 28 juli 2009 Förresten... någon som har åsikter kring DVCPRO HD vs XDCAM? http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=23297 http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=19869 0 Citera
Max_H Postad 28 juli 2009 Postad 28 juli 2009 Decklink eller AJA (jag kör Decklink som är billigare). Du kan välja att spela in som Motion JPEG eller komprimerat. De okomprimerade filerna blir väldigt stora (räkna med ca 120Mb/sek i 1080i) så det krävs en fet disk för att palla capture under lång period. MPJEG blir klart mindre och räcker oftast. "Smidiga" lösningar är väl värre men jag såg nån som byggt en portabel lösning för direktinspelning till disk via HDMI med en laptop som har en "extralåda" för anslutning av ett PCIe-kort. Nu har ju inte du HDMI på din kamera men det kanske går att klämma in ett SDI-kort också... /Max 0 Citera
Filmfjong Postad 20 augusti 2009 Postad 20 augusti 2009 Jag lägger till några ytterligare punkter i frågeställningen: -Nackdelen med 1440x1080 och inte äkta 1920x1080 -Den begränsade färgrymden I just fallet ovan nämnda Canon-kameror finns dessutom att diskutera: -Avsaknad av äkta progressiv bild (Canon kör ju med 25F) -Åtminstone XHA1 har ju dessutom tendens till brus i svagt ljus (Och den stora frågan för mig: är detta trots allt en bra investering eller råder ni mig till att spara ihop ytterligare slantar och satsa på ett bättre system framöver? Hur som helst så får man leva med dessa två faktum: (1) vid detta köp så får jag mycket för pengarna och har två kameror som borde arbeta väl tillsammans samt (2) det kommer ALLTID bättre saker i framtiden. Och dyrare, med ny dyra tillbehör...) Tendens till brus? Vi har kört 1 år med vår och filmar nästan uteslutande i svagt ljus. Vi har inte haft några sådana tendenser. Men med orginal inställningarna var det inget som funkade. Jag tror du har en feljusterad kamera. Sök i forum på dess inställningar. Det är en mycket bra kamera. Ofta lägger man ner mer energi och huvudbry på tekninken ska vara 100%. Jag menar att filmberättande, filmningen är viktigare. Då snackar vi tv produktion. Kan du inte berätta en bra historia med din kamera, så spelar det ingen roll hur bra utrustningen är. Kör du vidare med din kamera, den kommer du långt med. Men lägg krutet på storyn. 0 Citera
Filmfjong Postad 20 augusti 2009 Postad 20 augusti 2009 Jag lägger till några ytterligare punkter i frågeställningen: -Nackdelen med 1440x1080 och inte äkta 1920x1080 -Den begränsade färgrymden I just fallet ovan nämnda Canon-kameror finns dessutom att diskutera: -Avsaknad av äkta progressiv bild (Canon kör ju med 25F) -Åtminstone XHA1 har ju dessutom tendens till brus i svagt ljus (Och den stora frågan för mig: är detta trots allt en bra investering eller råder ni mig till att spara ihop ytterligare slantar och satsa på ett bättre system framöver? Hur som helst så får man leva med dessa två faktum: (1) vid detta köp så får jag mycket för pengarna och har två kameror som borde arbeta väl tillsammans samt (2) det kommer ALLTID bättre saker i framtiden. Och dyrare, med ny dyra tillbehör...) Tendens till brus? Vi har kört 1 år med vår och filmar nästan uteslutande i svagt ljus. Vi har inte haft några sådana tendenser. Men med orginal inställningarna var det inget som funkade. Jag tror du har en feljusterad kamera. Sök i forum på dess inställningar. Det är en mycket bra kamera. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.