Gå till innehåll

Rätt sekvens för rätt format.


revilofoto

Recommended Posts

Hej alla och en God Fortsättning på det nya året!

 

Behöver lite tips på vilken sekvens jag ska använda i Premiere CS4 för följande material:

 

1. Material från en SONY Z1:a, inspelat i HDV.

 

2. Material inspelat från en Canon 5D Mark II:a, full HD.

Filtyp = QuickTime-film (.MOV)

 

3. Och slutligen material från en Panasonic HDC-SD60 också full HD,

Filtyp = AVCHD-video (.MTS)

 

Har märkt att det är en djungel i valet av sekvens, 50i, 50p, 60i etc. etc....

I vissa sekvenser får jag röd markering, alltså att den vill rendera, medans i andra sekvenstyper så är det markerat gult...vad betyder det?

 

Det ska ju inte vara någon markering alls vad jag vet, så har det i alla fall varit när jag klippt med DV....

 

Ser fram emot svar från alla experter som finns här!

 

Tack.

/Oliver

Länk till kommentar
Share on other sites

Skapa en tidslinje utifrån det material du har mest av.

Att du får färgade kanter är inget du kommer ifrån i flera fall. Framförallt om du ska blanda från olika kameror. Att du inte får det från DV är för att Premiere hanterar DV native. Gul innebär typ att det "kan kanske" behöva renderas. Alltså så kan man köra med gult utan problem. Röd funkar men Premiere kan eventuellt inte spela upp det perfekt beroende på format, effekter osv. Ska man spara till band är det lämpligt att rendera allt som är färgat.

Antingen blandar du eller så konverterar du allt material till ett och samma format och sen redigerar.

 

Kolla manualen. Det finns tonvis med information på nätet om detta och en del videoklipp på nätet som förklarar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen.

 

Jag ska inte blanda material från de olika kamerorna.

 

Om man konverterar till exempelvis AVI, som alltid funkar med Premiere, tappar man inte "Full-HD" då?

Då kan jag lika bra fortsätta filma DV med min SONY Z1:a....

 

Vad gäller de andra 2, så får jag isåfall konvertera...men om jag konverterar full-hd till AVI, ska jag ändå använda mig av särskilda sekvenser, eller går det bra med DV-PAL Widescreen?

 

Tack.

/Oliver

PS. ska givetvis prova mig fram, men tänkte se ifall någon hade raka och enkla svar först. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

AVI är inget "format" utan ett en behållare som kan innehålla en rad olika codec som tillsammans sedan bildar ett format.

 

Så bara för att en fil är i AVI så betyder inget om den tappar kvalité eller HD. Det är beroende på vilken codec och vilken upplösning man valt att spara i. Om du vill lära dig något av detta bör du nog läsa på lite kring codec innan du försöker göra något seriöst.

 

Det finns INTE någon genväg eller snabbväg för att få skitbra kvalité, små filer, ingen rendering och allt är guld och gröna skogar. Du måste sätta dig in i ett arbetsflöde och lära dig hantera materialet OM det ska bli något bra.

Men det är lugnt... det är ju detta som är kul! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

CS4 och 5D material: SEGT. Konvertera till annan codec innan du redigerar.

CS5 och 5D material: Fungerar om du har en relativt snabb dator.

 

CS4 har dessutom ett visst "clamping" problem (dvs att nästan överexponerade bilder blir överexponerade) med 5D eftersom Canon har en underlig färgrymd på sitt videomaterial. (Detta är dock fixat i CS5).

 

Är det ngt övrigt du undrar över...?

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...