carler Posted August 12, 2012 Posted August 12, 2012 Fram tills nu har jag filmat med mini-dv och hanterat filmklippen som dv-avi när jag redigerat. Jag brukar skapa en dv-avi-fil som output för varje redigerad kortfilm (oftast semesterfilmer). När jag kommit upp i en timmes material brukar jag slå ihop filmklippen till ett längre som jag sedan skapar dvd-skiva (med menyer) utifrån. De redigerade kortfilmerna brukar jag också koda till lämpligt format så jag kan spela upp dem på t.ex. iphone och ipad. Nu har jag köpt en Sony pj260 som lagrar AVCHD på minneskort. Jag har tänkt redigera med Corel video studio. Fast hur bör jag gå tillväga när jag redigerar? Vilket utformat bör jag välja för varje kortfilm? AVCHD? HDV? Hur bränner jag lämpligen till DVD-skiva? Bör jag slå ihop en massa AVCHD-filer till en större som jag sedan skapar en AVCHD-skiva utifrån (antar att AVCHD är det som gäller då jag inte har någon bluray-brännare)? Eller tappar man för mycket kvalitet mellan varje steg? För AVCHD är väl ett mycket mer komprimerat och förstörande format än t.ex. DV-AVI är för SD-film? Man kan sammafatta med att jag har ganska dålig koll på olika format för HD-video och hur man lämpligen går från oredigerad AVCHD till redigerad film och uppspelningsbar skiva (AVCHD?). 0 Quote
Kimster Posted August 12, 2012 Posted August 12, 2012 AVCHD är ett inspelningsformat och inget du exporterar till. Beroende på hur du vill ha materialet, DVD-film, Datorfil, Bluray etc. så får du välja olika exporteringsinställningar. Allt beror på hur du skall/vill presentera materialet. Det mesta är möjligt men varje val medför förändringar i filstorlek och kvalité. 0 Quote
carler Posted August 12, 2012 Author Posted August 12, 2012 Vad jag vill göra efter att jag är färdig med redigeringen: 1. Jag vill skapa en "master" med bra kvalitet som jag vill använda för att arkivera den redigerade filmen och som eventuellt kan användas i framtiden för att konvertera till andra format. 2. Jag vill skapa något uppspelningsbart för ps3. Det var därför jag tänkte på AVCHD på DVD-media. 3. Jag vill konvertera till Iphone och Ipad, men det känns som det minsta problemet. 0 Quote
carler Posted August 13, 2012 Author Posted August 13, 2012 Och jag planerar att filma i 1080p och med 5.1-ljud. 0 Quote
carler Posted August 18, 2012 Author Posted August 18, 2012 Jag gör ett försök och bumpar den här tråden, för jag börjar bli desperat. Jag filmar alltså i 1080p och med 5.1-ljud. Eftersom det visade sig att Corel Videostudio inte fixar att encoda avchd på något vettigt sett (resultatet ser ut som skit oavsett vilka inställningar jag väljer) är jag istället på jakt efter något annat videoredigeringsprogram. Testade Sony Vegas Pro, men där flimrar färgerna i det encodade resultatet oavsett inställning och codec och container (har väl i och för sig inte testat ALLA inställningar). Med tanke på att AVCHD börjar bli defactostandard när det gäller videokameror kan man ju tycka att det borde vara möjligt att redigera filmen och få något vettigt output? Sen är jag medveten om att AVCHD är mycket tyngre att hantera än mini-dv (dv-avi) eftersom det förstnämnda är kraftigt komprimerat. Min dator är ganska ny och borde iallafall inte vara någon flaskhals i sammanhanget. Börjar dock bli lite smådesperat; om det visar sig inte gå att hantera AVCHD i videoredigeringsprogram kan jag ju lika gärna lämna tillbaka kameran och återgå till minidv som går att hantera. Men det hela kokar ner till; Vilket/vilka videoredigeringsprogram för windows 7 klarar att hantera och encoda till AVCHD-skivor (och gärna olika filbaserade format för HD också) på ett vettigt sätt? Vad använder ni och vilka erfarenheter har ni? 0 Quote
Kimster Posted August 18, 2012 Posted August 18, 2012 Som sagt det går inte att göra några "AVCHD-skivor/filer" utan det är ett inspelningsformat för kameran. Ska du exportera till en optisk skiva är det Bluray som gäller, dvs. MPEG4/h264 eller MPEG2. Ska du göra det till fil går det med många flera olika, men h264 i en MP4-container brukar räknas som mest universal för alla tittare. Filen kan ligga på vilket medium som helst. DVD är mpeg2, men där brukar det finnas färdiga presets beroende på kvalité och PAL/NTSC-region. Att redigera materialet är en sak. Det kan t.ex. Sony Vegas göra utmärkt, men exportfunktionen vet jag inte så mycket om, men eftersom det finns tusentals där ute som använder Vegas, så misstänker jag att det går utmärkt. Det lär finnas en drös av tutorials på Youtube/internet motsv. Jag tror bara att du både i Vegas och Corel inte har valt "rätt inställningar", utan att nu direkt veta exakt vilken kvalité du behöver. Sen finns det givetvis en rad andra program som kan klippa. Att exportera och/eller konvertera till andra format finns det en rad program. De mest kända och vanligaste är (förutom de som ingår i redigeringsprogrammen t.ex. Adobe Media encoder som jag själv använder) är t.ex: MPEG-streamclip, Handbrake, FFMpeg, Super, AVISynth - som är gratis. Vill man betala bör man titta på främst: Squeeze, Cineform, Episode, Carbon, Nero, och kanske MediaConverter Hur lätta eller svåra de är varierar väldigt. Där får man kolla runt på filmer och hemsidor om vad som passar. Ska man bränna direkt till skiva krävs det även stöd för det vilket inte alla ha. Ofta är det program man måste betala för som har sånt. Corel X5, har ju stöd för det iaf. så du kanske klarar dig fint med det programmet om ni bara klurar ut inställningarna. Är AVCHD jobbigt att redigera i, så gör du om det till t.ex. DNxHD (gratis kodek från Avid, och funkar bra både till PC och Mac) Det blir minst dubbelt så stora filer, beroende på vilken kvalité du väljer/kräver. Se till att ha en uppdaterad Quicktime installerad först bara. DNxHD är ett utmärkt Master-format också. Sen går det att redigera med t.ex. Vegas utmärkt. Corels stöd för det vet jag inte, men om det stödjer Quicktime borde det funka. 0 Quote
StenR Posted August 18, 2012 Posted August 18, 2012 Även om det finns stora likheter mellan AVCHD och BluRay så är AVCHD inte ett supportat format i Bluray-standarden, men eftersom Panasonic och Sony ligger bakom AVCHD så stödjer just de AVCHD-uppspelning i sina BluRay-spelare medan Samsung t o m har tagit bort det stödet i sina enligt http://en.wikipedia.org/wiki/AVCHD. Bluray brännare är inte så dyra men skivorna är så jag bränner fortfarande alldeles vanliga dvd-er. Men man kan lugnt säga att mp4 och kanske mkv eller divx är ett bättre tips för uppspelning i AV HD-filmer i mediaspelare (och teve-apparater via usb). För PS3 så fattar jag att .mp4 kodat som H.264, dvs det format som många laddar upp sina filmer på webben som, ska fungera alldeles utmärkt. Jag har haft problem med Sony Vegas Movie Studio och H.264 (från en DSLR), väldigt slött. Efter konvertering till DNxHD så gick det bättre (=fortare och färre krascher) men ändå minnesproblem vilket gjorde att vi fick konvertera ned till SD för att klippa och rendera (proxies funkade inte eftersom det kraschade vid slutrenderingen ändå). Kanske beror detta på att gamla Movie Studio bara är en 32-bitsapplikation och inte orkar med längre filmer med många HD-klipp? 0 Quote
Recommended Posts