bodare Postad 15 juli 2009 Postad 15 juli 2009 Hej Ska köpa ny (bärbar) dator och kommer främst använda den till att redigera hdv-material i Sony vegas. Har kollat runt lite och funderar på dessa modeller: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=444540 http://www.acercomputer.se/acer/product.do?link=oln85e.redirect&changedAlts=&CRC=600100215#wrAjaxHistory=0 (sista länkar fungerar av någon anledning inte, så tryck på "aspire 6920 serien" till höger Den första verkar ha bättre grafikkort men samtidigt har den andra full HD-skärm vilket inte vore så dumt. Så vad tror ni? Hur ska jag göra? 0 Citera
Micke O Postad 31 juli 2009 Postad 31 juli 2009 Jag skulle absolut avråda från att köpa bärbar för videoredigering (speciellt när det gäller HD-material) om du inte absolut måste ha mobiliteten. Lite som att köpa en VW Lupo för att åka på skidsemester ner till Alperna med 4 polare ;-) 0 Citera
Simonkolina Postad 31 juli 2009 Postad 31 juli 2009 Det skulle inte jag. Det beror helt på vilken bärbar du ska köpa. Jag rekommenderar Sony VAIO, till exempel VGN-FW11M för filmredigering. men det kostar ju i och för sig ganska mycket mer än vad du länkade till. Så om du ska ha en bra filmredigeringsdator, så köp en dyrare variant (eftersom de brukar vara bättre). Annars är det nog bara att köpa en stationär. Det är jobbigt att redigera när program kraschar! 0 Citera
plf66 Postad 9 augusti 2009 Postad 9 augusti 2009 Jag har en Acer Travelmate 5720 (C2D T7300, 2 GHz) Vista Business, där det går utmärkt att redigera HDV med Vegas. Utmärkt i det avseende att jag hittills endast klippt saker upp till 15 min. Längre film kommer inom kort. Men i DV-kvalitet har jag klippt film på 99 min i den utan att den segar. Nackdelen är ju att skärmen blir lite i minsta laget när man ska dra upp flera spår. Det är skönt att ligga i sängen och redigera en filmbit ibland, eller när man sitter på tåg. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.