Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Söker ett program som kan ta hand om mina filer och vända dem innan jag går in på post-produktion. Helst så att programmet batchar filerna.

Självfallet önskar jag att det ska vara helt "oförstörande" process - så egentligen flytta pixel uppe i övre högra hörnet till nedre vänstra osv.

Någon som har tips på lämpligt program? Proffs- eller gratisprogram spelar mindre roll.

(Ja, jag vet att det går att göra i redigeringsprogrammet - men jag vänder gärna allt klart innan).

Postad

Mac eller PC? Filformat? Neo HD (Mac) eller Prospect HD (PC) från Cineform har ett capture/konverterings-program (HDlink) som också kan flippa bilden vid behov.

Postad

Misstänker att det blir svårt om det är HDV beroende på kompressionstypen. Men det kanske finns nån skoj freeware som gör det.

Våra AVI-synth experter kanske kan träda in... det vore ett klart användbart script.

//Max

Postad

Följande lilla .AVS-script gör det du vill:

directshowsource("[filnamn]")

FlipHorizontal

FlipVertical

Ladda sen in .AVS-filen i t ex Virtualdub och spara med någon lossless codec typ Lagarith. Om du ställer in Virtualdub för "Fast recompress" så ligger du kvar i YV12 och får alltså inga som helst kvalitetsförluster. Dock blir det (med Lagarith) lite tungt att läsa för redigeringsprogrammet (om det nu går alls beroende på program) i realtid. Min snabba i7-pc klarar inte 1080 50i Lagarith (32 bitars-mode) utan att lagga.

Kan också ta en del energi att få det här att funka om du inte redan har lämpliga codecs i maskinen...

Postad
MPEG streamclip och Batch list. Välj ett utformat som ger bra kvalitet utan att förstöra. Rotera 180 grader och kör.

/KN

Ha! Och jag satt precis och tänkte häromdan "varför skulle jag vilja rotera mitt bildmaterial?" när jag konverterade en grej... vad smart :D

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...