Gå till innehåll

Tips på extern hårddisk?


ahdw

Recommended Posts

Hej!

 

Jag letar efter en bra extern hårddisk för att ha materialet jag klipper på (HDV).

Jag kör en macbook pro med PPCS4 och använder en HV30-kamera.

Och det kommer bli ganska mycket material, föreställer jag mig.

 

1. Bör man ha FW800?

2. Bör hårddisken ha fläkt?

3. Bör hårddisken bestå av två diskar som speglar varandra?

4. Vad rekommenderar ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Ingen nackdel.

2. För redigering - absolut. Värme är alla hårddiskars fiende nr 1 (Är rätt säker på att det ligger bakom många av (åtminstone de tidigare) problemen med ex LaCies Bigdisk som hade två diskar i en liten låda utan fläkt.)

3. Ur säkerhetssynpunkt - jepp.

4. Jag kör, dyra men so far helt problemfria, G-Raid Mini.

 

Genom åren har det alltid känts som lite lotteri när man köper diskar... Förr har jag alltid svurit på att Western Digital är nästan helt problemfria men nu har jag haft två som pajat på kort tid.

Och Maxtor tycker en del är kanon eftersom dom har fläkt, men samma där, två stycken på jobbet har kraschat på ett par veckor...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har hört tidigare att WD är bättre än Lacie. Alltid lite konstigt med sådan här "hörsägen" men man får väl lite på att det inte blivit någon rök utan eld.

 

Kollat på den här, verkar ju ha alla bra specar, vad tror du (osv):

http://www.dustin.se/pd_5010140087.aspx

 

PS. Läste förresten att du jobbar på Adobe, vad gör du där om man får fråga?

Länk till kommentar
Share on other sites

Med risk för anekdotvarning:

 

Jag hade en Lacie Bigdisk som fick bytas ut tre gånger under knappt ett år. Sista gången skickade de tillbaks den utan att, till synes, ha gjort någon reparation alls. Till slut hävde jag köpet. Använde den för säkerhetskopiering, ironiskt nog. Jävla skitdisk.

 

Max_H:s yrke hittar du i hans profil.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lacie tillverkar väl inte egna diskar utan sätter bara ihop diskar i sina chassin?

 

Det jag har hört är att i princip bara köpa direkt från tillverkarna, Maxtor, Hitachi, Samsung, Seagate, Western Digital (nu har ju dessa köpt upp varandra hit o dit o jag är inte helt 100% att de har egna fabriker, men har för mig iaf).

 

Maxtor har jag haft krashar med, Western Digital också. De andra har jag inte haft externa så vet ej. Men skulle jag skaffa nytt så ligger nog G-Raid mini bra till om det är mer seriös lösning annars så får man ta en WD eller Seagate.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jepps... finns inte så många tillverkare kvar. LaCie köper troligen till "bästa pris" och jag har sett olika märken "i lådan". (Har skruvat isär en hel del av dom för att rädda innehållet det ofta är själva kretskortet i lådan som brunnit - inte disken.)

 

Kort och gott: Bra kylning förlänger livet...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag köpte en liten Seagate Free Agent 1TB. Trevlig sak med både USB, firewire och eSATA. Men den kopplar från (tappar kontakten med datorn ganska ofta). Den ska ha någon energisparfunktion som sätter den i viloläge efter ett antal minuters overksamhet så jag antar att det är det som spökar... Sen har jag ett par WD med bara USB och det har funkat alldeles utmärkt att redigera mot dem (USB till trots).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag köpte en liten Seagate Free Agent 1TB. Trevlig sak med både USB, firewire och eSATA. Men den kopplar från (tappar kontakten med datorn ganska ofta). Den ska ha någon energisparfunktion som sätter den i viloläge efter ett antal minuters overksamhet så jag antar att det är det som spökar... Sen har jag ett par WD med bara USB och det har funkat alldeles utmärkt att redigera mot dem (USB till trots).

 

Jag jobbade med ett par FreeAgents för ett år sedan som just var billiga och hade FW 400, USB och E-sata, för bra för att vara sant, vilket ledde till att de ibland strula med att koppla upp sig mot datorn...

Länk till kommentar
Share on other sites

Personligen anser jag det inte finns några "märken" av externa som är sämre/bättre än någon annan under normala omständigheter. Har haft fyra olika märken och jag har inte sett någon "trend" hos mina diskar.

Jag har på jobbet ca 50talet LaCie-diskar av olika valörer, allt från Rugged till 4Big Quadra

Jag jobbar i en rad olika miljöer och vissa av dem är allt annat än hårddiskvänliga.

Totalt har två diskar havererat so far. Vilket passar in i procenten över antalet felaktiga/mindre bra byggda diskar som hamnar i affären.

 

Samtidigt tror jag av erfarenhet att det är utöver värmen som ÄR den största dödaren, så är det hanteringen av diskarna; I och ur datorn, av och på knappen. De är externa och de är bärbara kanske, men inuti är det samma disk som i en dator, och precis lika ömtålig.

 

Vad jag idag gillar bäst är LaCie rugged, då de är de diskar som får mest stryk på jobbet. De har vart i öken, i luften, i fukt, till sjöss och hemma under kalla förhållanden och jag har än så länge inte haft några haverier. Att de dessutom har FW400/800 och USB för att vara små är positivt. De hänger med i redigeringen också, framförallt i FW800.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...