Gå till innehåll

Antal hårddiskar och till vad?


Newfilmer

Recommended Posts

Hej, jag ska köpa en dator anpassad för videoredigering (PP och AF CS5) och undrar hur många hårddiskar jag bör ha och hur de ska användas. Räcker det med två st och hur ska innehållet i så fall fördelas? Video (råmaterial, redigerade klipp och färdiga filmer) på en disk och sedan ha OS, alla program och allt annat innehåll på den andre disken? Eller bör man ha tre st diskar? Förklara gärna också varför man ska dela upp datorns innehåll på det sättet som ni föreslår. Jag är ganska okunnig men vill gärna lära mig :)

 

Jag har ännu inte köpt någon videokamera men ska köpa någon som ger full-HD-kvalitet. Kan man veta på ett ungefär hur många timmars full-hd videomaterial man får plats med på en hårddisk på t.e.x. 500 GB?

Länk till kommentar
Share on other sites

För videoredigering är det minst två separata hårddiskar som gäller - helst fler. På din systemdisk (oftast C) finns förstås systemet och de program som du vill använda. Där finns också en massa data som din användarprofil behöver. Ett tips är att lägga vissa användardata som t ex mail, favoriter och andra privata data på en annan disk eller partition för att undvika att de försvinner vid en omformatering av C.

 

På C ligger också det redigeringsprogram som du använder. Det programmet behöver en del utrymme för att lagra data som uppstår under redigeringen och andra beräkningsdata (buffert). Dessa data hänför sig till video och måste kunna hämtas in snabbt till processorn. Därför skall de sparas på en annan hårddisk än den där C ligger. Detta kan du ställa in i redigeringsprogrammet (troligen under beteckningen scratch-filer). Alla övriga videofiler bör också ligga på en annan disk än C.

 

Hur stor disk du behöver för SD och HD video beror på vilket format dessa filer har. En HD-fil innehåller betydligt mer data än en SD-fil men är också komprimerad på ett effektivare sätt. För vanlig SD lagrad med t ex Micorsoft DV codec kan du räkna med ca 3,6 MB/sekund video. För HD varierar det starkt beroende på vilken av flera codecar som används. Kanske kan 13 - 15 MB/sekund vara ett riktvärde. Här protesterar säkert många.

 

När du redigerar video behöver du först plats för alla dina videofiler och plats för de färdiga delarna i den film du vill skapa. Du kommer säkert att vilja granska mellanresultat under redigeringens gång och du kommer att behöva ytterligare plats på den extra disken.

 

Generellt för dina minst två diskar: systemdisk © minst 150GB öch för videodisken 500 GB eller mer. Välj så snabba diskar du har råd till - minst 7200rpm (varv/minut). (Själv har jag sex interna diskar på ca 3.000 GB) och några externa. De externa diskarna är bra för lagring men olämpliga vid redigeringen eftersom de är för långsamma.

 

HD redigering kräver mycket mer av både diskar och dator och det kan då vara en fördel att ha två stora diskar kopplade i s k RAID för att minska den tid det tar att hämta och lämna data till programmet vid redigeringen.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...