Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Här kommer Högskolan Västs nya Campusfilm som jag producerat i mitt förtag Bakåtkupad Produktion.

Titta på den via tuben på:

eller Viemo:

Filmen är 2.34 minuter lång och inspelad på RED. Inspelad undre 2 dagar i Mars 2009.

Huvudrollen har Tina Nilsson och teamet bestod utav:

Producent: Jonas Björk

Regissör: Björn Schagerström

A-foto: Johan Orre

B-foto: Vedran Rupic

Elektriker: Dafvid Skoogh

El-ass: Jimmy Dickson

Passare: Marcus Ericsson

Rekvisitör/attributör: Mirella Friis

Ljud/musikproduktion: Robert Lundgren / A/D union

Mask/kostym: Liz Rees

Casting/statistansvarig: Fredrik Von Fornänger / Feber Casting

N'joy!

Postad

Jajamensan, snyggt som fan!

Lite överdrivna övergångar ibland, absolut enda saken som kunde gjorts bättre skulle vara att ha lite variation från åkningarna där ena scenen försvinner & den annan uppenbaras samt snabbspolningarna.

Postad

Svårt att bedöma filmen när man inte vet dess syfte.

Om syftet var att följa med en elev lite kort i skolan, och visa lite miljöer på snyggast möjliga sätt; win.

Om syftet var att jag ska få en uppfattning om högskolan väst/campus, få en inblick i vad det handlar om, bli övertygad om dess förträfflighet och bli sugen på att studera där; fail.

Men den biten är antagligen inte ert fel...

Får man fråga vad filmen hade för budget?

Btw, har snabbspolning blivit den nya jumpcut-lösningen?

Postad
Svårt att bedöma filmen när man inte vet dess syfte.

Om syftet var att följa med en elev lite kort i skolan, och visa lite miljöer på snyggast möjliga sätt; win.

Om syftet var att jag ska få en uppfattning om högskolan väst/campus, få en inblick i vad det handlar om, bli övertygad om dess förträfflighet och bli sugen på att studera där; fail.

Ja, jag antog ju att det var det första, då "campusfilm" inte är något jag hört förut.

Postad

Filmens syfte är att visa upp skolan och ge en känsla av hur en dag kan se ut. Vi ville inte göra en film som ser ut som all andra visningsfilmer dvs. stela videopanoreringar och tiltningar tillsammans med en mycket otrovärdig speaker. Det är heller ingen "reklamfilm" i utan en kombination av att visa lokalerna i ett sammanhang och ge en känsla av livet på campus.

Att man rakt av blir sugen att gå på Högskolan väst efter att man sett filmen tror inte jag heller men i kombination av att man hittat en utbildning man är intresserad av tror jag filmen kan ge en god upplevelse av skolan.

Genogående för hela filmen är att vi inte har några raka klipp samtidigt som klippen i sin helhet blir för långa för att ha i fullängd. därmed är uppspeedningarna där och kortar ner filmen men skapar även en rytm och stil.

Vill inte svara på vad den hade i budget men jag kan säga att vi betalade för all utrustning och alla i team plus "huvudrollsinnehaverskan" fick avtalsenliga löner.

Postad

Mega, finns filmer för alla möjliga sammanhang och syften. Antar att det är nån slags reklam, men frågan är vad syftet är och var den ska sändas.

Men du har nog rätt, och därmed; win!

Postad

Bleckert, ert snygga hantverk kanske räcker gott och väl. Ni har säkert gjort det bästa, sett till vad er uppdragsgivare beställt.

Men lite väl mycket fokus på en tjej, och väldigt tätt dessutom. Man ser inte mycket av skolan.

"Genogående för hela filmen är att vi inte har några raka klipp samtidigt som klippen i sin helhet blir för långa för att ha i fullängd. därmed är uppspeedningarna där och kortar ner filmen men skapar även en rytm och stil."

Funkar jättebra.

Postad

Men lite väl mycket fokus på en tjej, och väldigt tätt dessutom. Man ser inte mycket av skolan.

Visst är det så, men samtidigt tror jag att det är omöjligt (och ointressant) att visa i detalj hur skolan ser ut. Det som syns runt tjejen är en nybyggd och fräsh skola med en trevlig stämning. personligen tycker jag att stillbilder/bildspel är betydligt bättre om man vill visa hur skolan ser ut, vi vill visa hur en skoldag kan se ut.

Postad

Håller med föregående talare, det är snyggt. Men en sak kan jag inte släppa och det är talaren i föreläsningssalen. Hans replik indikerar att något skall hända / börja i filmen, eftersom han talar direkt till tittaren, men den fortsätter istället i samma takt.

Hade nog varit bättre om han hade talat till eleverna i salen istället kan jag tycka. Det blir ett konstigt rytm hopp som det är nu eftersom tittaren går från att vara betraktare till att vara "delaktig" och sen tillbaka igen. Den delen som kommer efter repliken känns som utfyllning. Ett alternativ hade varit att ha den scenen sist i filmen. Då hade den haft en funktion. Hoppas du förstår vad jag menar.

/KN

Postad

Förstår precis vad du menar. Repliken ha varit ett genomgående problem i hela produktionen. Från början skulle det vara en annan snubbe som gjorde den "rollen" men han fick avboka samma dag så vi hade inte så mycket tid att fixa en ny. Det skulle även vara en replik i green-screenen men han var så fruktansvärt dålig och på grund av tidsbrist fick vi aldrig någon bra tagning med honom. så tanken var från början att ha 2 repliker som balanserade. men det blir inte alltid som man tänkt sig.

Postad
Bleckert, bara er uppdragsgivare är nöjd så. Det är ju bara det som betyder något.

Både ja och nej, det viktigaste är att filmen når ut till sin målgrupp och ger en positiv bild av skolan. men visst måste skolledningen/marknadsledningen tycka att den är representativ.

Postad
Både ja och nej, det viktigaste är att filmen når ut till sin målgrupp och ger en positiv bild av skolan. men visst måste skolledningen/marknadsledningen tycka att den är representativ.

Det jag menar är att om uppdragsgivaren har en helt galen idé, och ni förverkligar visionen exakt, är det ju inte ert fel om filmen inte berör målgruppen.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...