Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan!

Jag ska i veckan som kommer beställa en HV30. Jag såg nu att HV40 är i lager så jag undrar nu, vad är de stora skillnaderna mellan dessa två kameror? På produktbilden ser de exakt likadana ut, och 40 har inte fått någon specifikation än, så jag vet inte.

Vet någon här?

Tacksam för svar!

Kel

Postad

Nu måste jag ha snabb hjälp! Jag tänkte i veckan beställa en kamera och jag överväger stort att ta HV40. Vad tycker ni? Är det värt att spendera 2-tusen till?

Och varför heter den ibland "Canon Legria HV40" och ibland "Canon Vixia HV40"? Är det någon skillnad på dessa?

Och till sist, vad är "igentligen Native 24p"? Vad är skillnaden mellan det vanliga och det?

Tacksam för svar!

Kel

Postad
Nu måste jag ha snabb hjälp! Jag tänkte i veckan beställa en kamera och jag överväger stort att ta HV40. Vad tycker ni? Är det värt att spendera 2-tusen till?

Och varför heter den ibland "Canon Legria HV40" och ibland "Canon Vixia HV40"? Är det någon skillnad på dessa?

Och till sist, vad är "igentligen Native 24p"? Vad är skillnaden mellan det vanliga och det?

Tacksam för svar!

Kel

kan inte svara på varför du har hittat "Legria" och "Vixia"... det får nån annan svara på.

Ang. Native 25p. Detta betyder att kameran har "fullt" stöd för en progressiv inspelning, istället för ex HV20 som har en slags "fejk progressiv". En kamera kan nämligen spela in på lite olika sätt, bla progressivt eller interlaced... det finns fördelar och nackdelar med de båda.

Kolla vad jag hittade! (5 sec på google)

http://en.wikipedia.org/wiki/Interlaced

Abbe

Postad

HV20 och 30 har vad jag förstått riktig 25p också. Men den är lagrad i en 50i-ström. Bilderna saknar alltså ingen information som t ex 25f gjorde i XL-kamerorna. Det som däremot blivit bättre med HV40 är att amerikanarna slipper krångla när de vill få ut sin 24p. I Europa blir det ingen större skillnad.

HV20-40 verkar vara ungefär samma kamera.

Postad
kan inte svara på varför du har hittat "Legria" och "Vixia"... det får nån annan svara på.

Ang. Native 25p. Detta betyder att kameran har "fullt" stöd för en progressiv inspelning, istället för ex HV20 som har en slags "fejk progressiv". En kamera kan nämligen spela in på lite olika sätt, bla progressivt eller interlaced... det finns fördelar och nackdelar med de båda.

Kolla vad jag hittade! (5 sec på google)

http://en.wikipedia.org/wiki/Interlaced

Abbe

Så HV30 spelar alltså in med 25p vilket är progressivt och det blir inte sådär interlacead suddig bild?

Postad

Man kan spela in 25p men även 50i om man vill. Själv föredrar jag 50i så man får flyt i bilden jämförd med progressiv stroboskopiskt hackande uppspelning.

Postad
Man kan spela in 25p men även 50i om man vill. Själv föredrar jag 50i så man får flyt i bilden jämförd med progressiv stroboskopiskt hackande uppspelning.

Aha! Så vid 25p ser det lite ut som om filmen har lågt fps? Det gör alltså inte det i 50i?

Och en fråga till: Har HV40 verkligen ett 30p-läge? Isåfall vad är det och ser det bättre ut, är det värt det?

Kel

Postad

Om HV40 har ett 30p-läge så är det enbart den amerikanska versionen som kommer innehålla det. Vi i Europa har systemet PAL som använder 25fps, medan amerikanarna har ett annat system som heter NTSC, och går i 30fps.

Googla lite så kan du lära dig allt det här i ett nafs

Postad

den stora skillnaden är väl att hv40 har zebrafilter, jag stod förövrigt inför samma dilemma som dig för 2 veckor sedan. jag valde en hv30 och kompletterade den med vidvinkel,extra batterier och skall även beställa en mikrofon och med allt det inräknat så är det fortfarande pengar kvar om man jämför med hv40...

Postad
den stora skillnaden är väl att hv40 har zebrafilter, jag stod förövrigt inför samma dilemma som dig för 2 veckor sedan. jag valde en hv30 och kompletterade den med vidvinkel,extra batterier och skall även beställa en mikrofon och med allt det inräknat så är det fortfarande pengar kvar om man jämför med hv40...

Vad är zebrafilter?

Kel

Postad

det finns säkerligen många här som kan förklara det bättre än mig, men det är ett zebra-randigt mönster som du använder för att styra "ljusinsläppet"...det används bla om du filmar i motljus, tex. mot solen...

Postad

Jag har zebramönster på min HV20 också och använder det för att visa överexponerade delar av bilden. Jag tvivlar på att det skulle vara borttaget på HV30 och sedan återinfört på HV40, men vad vet jag?

Postad

jag har hv30, men jag har knappt använt den än...jag vet inte ens var zebrafiltret finns i den...men som jag förstått det med hv40, så går det att scrolla filtret i den, och det ska man inte kunna göra i hv20-30 om jag förstått det rätt...

Postad

"Zebrafiltret" som fått sitt namn efter det zebrarandiga mönster som visas på skärmen/viewfinder är ett verktyg för att upptäcka överexponering. Zebramönstret är bara ett varningsverktyg och inget som styr eller påverkar det inspelade materialet.

Beroende på kameramodell kan man ställa in det så att det visar t.ex. 70% 90% eller 100% De billigaste kamerorna som har Zebrafilter har oftast bara på eller av, alltså 100%

Det är lite olika hur folk brukar använda det. Vid 100% så skapar kameran ett zebramönster på bilden på allt den anser är överexponerat, och då kan man blända ner om man vill undvika det. Ibland, framförallt under själva inspelning och/eller live-sändning vill man dock ogärna köra på 100% utan man kör på 70 eller 90 för att i förväg få varning om att nu riskerar bilden att överexponera snart så man hinner blända ner.

Och som sagt zebramönstret är inget som fastnar på själva materialet, utan är bara något som visas i kamerans olika monitorer eller skärmar.

Postad

Om man kan scrolla gränsvärdet för zebramönstret enkelt under användning så kan det ju vara användbart som ett snabbt sätt att se vilka marginaler man har. Ännu smidigare hade det varit med ett histogram i realtid när man filmar.

Postad
Om man kan scrolla gränsvärdet för zebramönstret enkelt under användning så kan det ju vara användbart som ett snabbt sätt att se vilka marginaler man har. Ännu smidigare hade det varit med ett histogram i realtid när man filmar.

Vissa lite dyrare (nya) kameror har faktiskt histogram.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...