Martin Öberg Postad 14 maj 2009 Postad 14 maj 2009 Hej! En liten trailer till en film. Vi har ett större projekt som vi ska börja jobba på i slutet av denna månad tror vi. Det här är ett litet sidoprojekt bara. Filmen ses här: http://www.martinoberg.com (För er med Internet Explorer så kan filmen hacka har jag hört) Alla som är intresserade av att vara med i våra filmer, vare sig det är att skapa musik eller skådespel så behövs ni :) Mvh Martin Öberg 0 Citera
bassbucket Postad 14 maj 2009 Postad 14 maj 2009 Ser bra ut det där! har inget direkt att anmärka på. Vad använder du för utrustning? Många år sen jag såg filmen "Så som i himmelen", men om jag inte minns helt fel så känns din sekvens med händerna på fältet inspirerad ur den filmen? Okej jag kanske minns fel, men det känns bekant. Är intresserad av att skapa musik i andra filmsammanhang än mina egna, förstås beroende på vad du är ute efter? 0 Citera
Martin Öberg Postad 14 maj 2009 Författare Postad 14 maj 2009 Ser bra ut det där! har inget direkt att anmärka på. Vad använder du för utrustning? Många år sen jag såg filmen "Så som i himmelen", men om jag inte minns helt fel så känns din sekvens med händerna på fältet inspirerad ur den filmen? Okej jag kanske minns fel, men det känns bekant. Är intresserad av att skapa musik i andra filmsammanhang än mina egna, förstås beroende på vad du är ute efter? Man tackar. Kul att du gillar den. Vi filmade med en Sony PD-150 här. Ja jo det kan säkert vara likt den filmen. Har dock inte sett den filmen just... Fick snarare inspiration av filmen Gladiator :) Ah har du några tidigare låtar gjorda som man kan höra på? 0 Citera
bassbucket Postad 14 maj 2009 Postad 14 maj 2009 Ja Gladiator stämmer nog bättre nu när du säger det! Var många år sen jag såg den också för den delen. :) Du kan PM:a mig din mailadress om du vill så skickar jag en fil med några låtklipp i de närmsta dagarna när jag får en stund över. Kanske en bit in på nästa vecka... 0 Citera
Martin Öberg Postad 14 maj 2009 Författare Postad 14 maj 2009 Ja Gladiator stämmer nog bättre nu när du säger det! Var många år sen jag såg den också för den delen. :) Du kan PM:a mig din mailadress om du vill så skickar jag en fil med några låtklipp i de närmsta dagarna när jag får en stund över. Kanske en bit in på nästa vecka... Jupp, lite mer välkänd film :) Jag skickar min mail till dig. Spännande att få höra lite. 0 Citera
TopCat Postad 14 maj 2009 Postad 14 maj 2009 Såg ju riktigt bra ut, öberg :) Fortsätt i den stilen! 0 Citera
Martin Öberg Postad 15 maj 2009 Författare Postad 15 maj 2009 Såg ju riktigt bra ut, öberg :) Fortsätt i den stilen! Tack :D Kul att du gillar det! 0 Citera
Bleckert Postad 15 maj 2009 Postad 15 maj 2009 Tekniskt sett ser det ganska ok ut (för att vara filmat på pd150). kul att ni jobbar mycket med bilden och försöker få bort videolooken. Vet att det var en trailer men man fattar inte så mycket. några soldater går i skogen och rätt som det är börjar de skjuta på varandra och en soldat drar. förstod inte handlingen. Rekvisitan är snygg och trovärdig. lite synd att soldaterna är så "rena och fräscha". lite smutsigare och slitnare hade gjort det ännu mer trovärdigt. i slutet när han går på rälsen ser dock hans vapen väldigt plastigt och lätt ut. Fösökte lägga kritiken på en ganska hög nivå och petar i detaljer. men det är för att detta ser bättre ut än det mesta som läggs upp här och då är det detaljerna man får börja jaga. bra jobbat! 0 Citera
Martin Öberg Postad 15 maj 2009 Författare Postad 15 maj 2009 Tekniskt sett ser det ganska ok ut (för att vara filmat på pd150). kul att ni jobbar mycket med bilden och försöker få bort videolooken. Vet att det var en trailer men man fattar inte så mycket. några soldater går i skogen och rätt som det är börjar de skjuta på varandra och en soldat drar. förstod inte handlingen. Rekvisitan är snygg och trovärdig. lite synd att soldaterna är så "rena och fräscha". lite smutsigare och slitnare hade gjort det ännu mer trovärdigt. i slutet när han går på rälsen ser dock hans vapen väldigt plastigt och lätt ut. Fösökte lägga kritiken på en ganska hög nivå och petar i detaljer. men det är för att detta ser bättre ut än det mesta som läggs upp här och då är det detaljerna man får börja jaga. bra jobbat! Tack för din kommentar. Ja jag är väldigt nöjd med resultatet från PD150 kameran, hade även en 35mm adapter ditsatt på den med ett 24-70 2,8. Vi har tillgång till en HD kamera men när vi gjorde denna film så hade vi inte tillgång till en snabb dator. Men nu har vi fått tag i en ganska kraftig MAC dator så då kan vi dra igång med HD upplösning. Kul att du gillar rekvisitan, den gillar vi också och det är sant det du säger med smutsigheten. Dem är alldeles för rena för att det ska liksom se "slitsamt" ut. Det är nåt jag hatar med mig själv. Den dagen var det jättetorrt och man kunde inte få ut bra lera ur jorden som man kunde göra dem skitiga med. Så istället för att försöka hitta en lösning så var vi lata och filma ändå. Jag måste ändra mig på det. Men som sagt. Vi har vårat stora projekt som vi ska börja filma på i slutet av maj och detta var egentligen bara tänkt till att testa en 35mm adapter. Du ger bra kritik det gillar jag. Har du något filmprojekt på gång? 0 Citera
Mega99 Postad 15 maj 2009 Postad 15 maj 2009 Torr jord är ju ännu lättare att använda och mindre obehagligt för skådespelarna. De får en lätt smutsig look, istället för att se ut som om de kört huvudet ner i marken. Gillar fotot och det faktum att du inte överdrivit med filmlooken. Storyn gick dock förlorad i trailern. 0 Citera
Sommarkatze Postad 15 maj 2009 Postad 15 maj 2009 Gilla den faktiskt ^^ I dem flesta fall när det gäller krigsfilm och amatörfilm brukar det oftast resultera i att det ser väldigt löjligt ut. Det gjorde det inte här ^^ Bra gjort :D Som Bleckert sa får man börja jaga detaljer XD Speciellt jag då jag inte la märke till nåra stora tokigheter och blev helt klart intresserad ^^ Men det jag personligen kan tillägga är att ni borde byta ut hjälmarna mot nån annan modell. Den gamla svenska M37 hjälmen är så brutalt ful i mitt tycke XD Ingen personlighet eller så utan bara en rund ful sak man bär på huvudet XD Jag skulle satsa på såna där Swat hjälmar med alternativt camoöverdrag på ^^ Samt ett tips som någon sa om smutsen är att ni inte ska ta en näve jord/lera och smeta på utan smuts ska vara naturligt. Märkte det i scenen med soldaten som blödde i ansiktet eller va det var att hans smuts ( samt blod) såg alldeles för ditt satt ut. Jag skulle nästan föreslå att nästa gång låter ni den personen sätta sig ner och sen ska nån från två meters avstånd spruta små skurar fejk blod i hans ansikte. Så det hamnar lite random på honom ^^ Likadant me kläderna då kör ni kanske 2 varv i nån jobbig terräng bana så att smutsen blir naturlig ^^ Keep up the goodwork :D 0 Citera
fossen Postad 15 maj 2009 Postad 15 maj 2009 Väldigt väldigt snyggt för att vara med pd-150. Hur har du gjort colorcorrectionen? 0 Citera
Martin Öberg Postad 15 maj 2009 Författare Postad 15 maj 2009 Torr jord är ju ännu lättare att använda och mindre obehagligt för skådespelarna. De får en lätt smutsig look, istället för att se ut som om de kört huvudet ner i marken. Gillar fotot och det faktum att du inte överdrivit med filmlooken. Storyn gick dock förlorad i trailern. Jo du har en liten sanning där. Men när vi testade så fastna det inte riktigt. Haha ah det är sant, kan ju se tillgjort ut också. Måste ha en bra balans. Kul att du gillar fotot och ja. Gillar inte heller när det är för mycket färgkorrektion. Gilla den faktiskt ^^ I dem flesta fall när det gäller krigsfilm och amatörfilm brukar det oftast resultera i att det ser väldigt löjligt ut. Det gjorde det inte här ^^ Bra gjort :D Som Bleckert sa får man börja jaga detaljer XD Speciellt jag då jag inte la märke till nåra stora tokigheter och blev helt klart intresserad ^^ Men det jag personligen kan tillägga är att ni borde byta ut hjälmarna mot nån annan modell. Den gamla svenska M37 hjälmen är så brutalt ful i mitt tycke XD Ingen personlighet eller så utan bara en rund ful sak man bär på huvudet XD Jag skulle satsa på såna där Swat hjälmar med alternativt camoöverdrag på ^^ Samt ett tips som någon sa om smutsen är att ni inte ska ta en näve jord/lera och smeta på utan smuts ska vara naturligt. Märkte det i scenen med soldaten som blödde i ansiktet eller va det var att hans smuts ( samt blod) såg alldeles för ditt satt ut. Jag skulle nästan föreslå att nästa gång låter ni den personen sätta sig ner och sen ska nån från två meters avstånd spruta små skurar fejk blod i hans ansikte. Så det hamnar lite random på honom ^^ Likadant me kläderna då kör ni kanske 2 varv i nån jobbig terräng bana så att smutsen blir naturlig ^^ Keep up the goodwork :D Det känns bra att du inte hitta några tokigheter. Nu blir jag glad :) Ah haha dem där hjälmarna är inte så estetiskt snygga... Men dem var billiga. 50kr styck. Det är svårt det där med sminkning. Kanske därför det är en egen kategori inom filmindustrin? Tack för tipset. Man kan kanske ta en plastspruta eller nåt för att göra det med skulle jag tro. Bli lite mer "rough" liksom. Väldigt väldigt snyggt för att vara med pd-150. Hur har du gjort colorcorrectionen? Tackar. Kamerateknik är överskattat. Bara det genererar en bild bättre än en mobilkamera så kan man spela in bra video. Bara hederlig Brightness & Contrast och korrekt vitbalanserat på scen. Behövs inget mer :) 0 Citera
Martin Öberg Postad 16 maj 2009 Författare Postad 16 maj 2009 Okej soft. Tack! Nemas problemas :D 0 Citera
hampusforev Postad 16 maj 2009 Postad 16 maj 2009 Tycker det ser bra ut som fan, några snygga bilder där i början. Men som tidigare kommenterat är klippningen lite väl långsam och osammanhängande för att vara en trailer. Början är bra, men sedan tycker jag inte riktigt att tempohöjningen fungerar, personligen är jag ingen trailerfantast och suger på att göra dem själv, men du kanske kan kolla på några trailers du gillar och se hur de klipper osv. 0 Citera
Martin Öberg Postad 21 maj 2009 Författare Postad 21 maj 2009 Tycker det ser bra ut som fan, några snygga bilder där i början. Men som tidigare kommenterat är klippningen lite väl långsam och osammanhängande för att vara en trailer. Början är bra, men sedan tycker jag inte riktigt att tempohöjningen fungerar, personligen är jag ingen trailerfantast och suger på att göra dem själv, men du kanske kan kolla på några trailers du gillar och se hur de klipper osv. Man tackar :) Mm jo tempohöjningen är lite dålig. En idé vore att man typ stannade upp musiken och typ hörde en soldats andetag... Och sen bang! Ja du kanske förstår. Jag har typ inte sett så många trailers sen VHS tiden. Finns ju inga trailers på DVD filmer förutom typ disneyfilmer dårå. 0 Citera
Mega99 Postad 21 maj 2009 Postad 21 maj 2009 Man tackar :) Mm jo tempohöjningen är lite dålig. En idé vore att man typ stannade upp musiken och typ hörde en soldats andetag... Och sen bang! Ja du kanske förstår. Jag har typ inte sett så många trailers sen VHS tiden. Finns ju inga trailers på DVD filmer förutom typ disneyfilmer dårå. http://www.apple.com/trailers/ 0 Citera
Martin Öberg Postad 21 maj 2009 Författare Postad 21 maj 2009 http://www.apple.com/trailers/ Jo det är en bra källa. Tackar :P 0 Citera
Andreas Sjoeberg Postad 22 maj 2009 Postad 22 maj 2009 Tycker ni har fått till fotot väldigt bra, men det finns några saker som jag själv skulle försökt tänkt på. Vissa klipp övertygade inte p.g.a. t ex ett leende från en av soldaterna, inte jättetydligt leende, men det fanns där och ett annat klipp där han går vid rälsen tittar han in i kameran i slutet. Sen som trailer sade den inte så mycket och imponerade väl inte värst på mig. Jag hade gärna sett mer dialog eller vad som helst som kunnat ge en hint om konflikt eller story =) 0 Citera
Bleckert Postad 25 maj 2009 Postad 25 maj 2009 Tack för din kommentar. Ja jag är väldigt nöjd med resultatet från PD150 kameran, hade även en 35mm adapter ditsatt på den med ett 24-70 2,8. Vi har tillgång till en HD kamera men när vi gjorde denna film så hade vi inte tillgång till en snabb dator. Men nu har vi fått tag i en ganska kraftig MAC dator så då kan vi dra igång med HD upplösning. Kul att du gillar rekvisitan, den gillar vi också och det är sant det du säger med smutsigheten. Dem är alldeles för rena för att det ska liksom se "slitsamt" ut. Det är nåt jag hatar med mig själv. Den dagen var det jättetorrt och man kunde inte få ut bra lera ur jorden som man kunde göra dem skitiga med. Så istället för att försöka hitta en lösning så var vi lata och filma ändå. Jag måste ändra mig på det. Men som sagt. Vi har vårat stora projekt som vi ska börja filma på i slutet av maj och detta var egentligen bara tänkt till att testa en 35mm adapter. Du ger bra kritik det gillar jag. Har du något filmprojekt på gång? Kul att du uppskattar min kritik. Har ganska mycket på gång själv faktiskt. Efter som att jag jobbar professionellt som filmproducent är det en förutsättning att ha mycket på gång. har tre reklam/presentationsfilmer som snart är klara (lägger upp dem här så fort de släppts). Har väll kanske 7-8 olika filmer som är i olika stadier, en del färdig sålda men ej inspelade och ganska många som är på väg att säljas in. tyvärr hinner man inte med så mycket spelfilm för tillfället men... lycka till med projektet i alla fall! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.