Gå till innehåll

Min filmidé


Johanness

Recommended Posts

Johan är ledaren av sitt gäng. Han är hur hård som helst, visar inga känslor, och har ingen smärtgräns. I gänget är även hans två bästa vänner, Erik och Andreas. Men ett bråk med ett annat gäng spårar ur, och Erik blir svårt knivskuren. Samtidigt har polis tillkallats, som försöker skingra de två gängen. Johan är aggressiv, och i stort sett misshandlar en annan kille. Ambulans kommer till platsen, och samtidigt som Erik blir inburen i ambulansen åker Johan iväg i polisbilen. Han döms till 6 månaders fängelse. I fängelset blir Johan förändrad, han tänker tillbaka på kvällen då Erik blev knivskuren. Hans mamma besöker honom dagligen. Andreas kommer också och besöker Johan då och då, och han berättar att Erik dog. Det framgår också att Andreas nu tagit över gänget. Det blir mer och mer kriminellt, och Johan ogillar det mer och mer.

Johan blir släppt, och är nu övertygad om att han ska bli laglig. Han tar avstånd från gänget, skaffar jobb osv. Andreas ser det som ett svek, vilket tillslut leder till att de dödar hans mamma. Johan kommer hem till sin mamma, där han hittar henne död. Johan lämnar sin moral bakom sig och blir den hårda person han en gång varit och tar "lagen i egna händer".

 

en idé som jag funderar på att skriva lite på. vad tycks om upplägget? Är den för tråkig? Behövs det något annat? Jag bryr mig inte om den är lik många filmer osv. för det är bara en träningsgrej och bara för att skriva. Det är inget jag planerar att göra film av.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som du själv påpekar är den lik många andra filmer (Boondock saints, Death sentence, och kommande Harry brown), men som träningsgrej funkar det ju fint!

 

Det som i min mening kan kännas lite ologiskt är att Andreas dödar Johans mamma. Då skulle det kännas mer logiskt om tex gänget som Johan bråkade med försöker hitta Johan när han kommit ut ur fängelset för att hämnas och dödar både Andreas och hans mamma för att få reda på vart han är någonstans, och att Johan sedan flippar ur och återgår till sin känslokalla personlighet i jakten på hämnd.

 

Bara en spontan tanke!:)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Väldigt mycket testosteron som tär på läsarens tålamod. Dessutom, som tidigare nämnt, ganska vanligt upplägg. Jag tror inte att upplägget är dömt att misslyckas - men du måste ha något som gör den här idén till din idé. Och det betyder inte en kul eller klyftig twist, i det här fallet skulle något sånt bara ytterligare späda på klyschorna. I grunden är det viktigt att det är din historia. Varför vill du berätta den? Varför kliar det i fingrarna när du tänker på att skriva om det här?

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen låter det väldigt mainstream. Skit i hur det borde vara-

Låt Johan inte alls förändras i fängelset, låt honom släppas ännu mer hämndlysten än innan, men nu låtsas han vara förändrad för att sedan mörda Andreas, bara för att upptäcka att han grävt sig ett ännu djupare hål- Och att han förlorat mer än han vunnit. Sen kan han hänga sig i fängelset eller något annat roligt bara för the sake of it.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...