Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Sitter för första gången med FinalCutPro. Har avi-filer på en extern hårddisk (filerna är intankade från kamera på en PC) och försöker inportera dem till FCP. Men FCP gillar inte filerna. Får upp en dialogruta som säger att filerna inte är optimerade för FCP och man rekommenderas att göra om dem i Media Manager... Men när jag kollar i Media Manager så fattar jag inte riktigt hur jag ska bära mig åt...

Det går att bara acceptera filerna som de är men de hackar sig fram och bilden fryser när man försöker kolla i FCP eller QuickTime...

Någon som kan ge en guidad tur in i Media Managers värld? Eller åtminstone tala om hur jag ska bära mig åt...

Postad

Om du spelar upp dem direkt från en NTFS-disk i FCP så hackar det förmodligen något grymt.

Ladda ner MPEG streamclip.

öppna filen från disken i MPEG streamclip och välj Export to Quicktime i File-menyn.

Välj apple intermediate codec, frame size unscaled och spara make movie. Spara klippen lokalt macen på.

I FCP skapar du ett nytt projekt och när du släpper ett klipp på timeline så säger du ja till att ändra settings till klippets.

/KN

Postad

Jag kan faktiskt, utan problem, spela upp DV AVI-filer på en NTFS-formatterad disk i FCP 6.05. Däremot är prestandan under effekter och annat klart sämre.

Fasen, borde det inte finnas nån trevlig re-wrapper från AVI QT...? Synd att inte alla valde .dv istället - hade underlättat för samtliga parter.

/Max

Postad

Äh... Jag är en klant på det här... Men nu har det löst sig. FCP kan ta emot .avi-klippet men sen får jag exportera det som en .mov så får jag en ny fil som funkar att jobba någorlunda smidigt med.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...