OP5 Postad 27 februari 2009 Postad 27 februari 2009 Skall plåta en långfilm i RED snart. Har bara plåtat med film innan så det är min utgångspunkt. Givetvis har jag gjort lite DV, HDV grejor också. 1. Har red någon inbyggd ljud exponeringsmätare (typ zebraränder)? 2. Är det relevant att använda en separat ljusmätare när man plåtar med RED? 2.1 Om JA, skall den då ställas in på samma sätt som med en filmkamera dvs 24f/s, 25f/s. 3. Vad rekomenderar ni med RED 24f/s eller 25f/s? för/nackdelar 4. Vilket objektiv kan man säga är Normal, vidvinkel och tele för RED? 5.Kan spela RED in ljud också? 6. Som jag fattat det så går det inte att göra massa inställningar för att justera utseendet på bilden va? 7. Vad är det i överigt för inställningar att tänka på? 8. Måste man ha en viss codec till redigeringsprogrammet när men skall klippa RED material? Vilket program har det isf? Är det bara FCP eller? 9. Andra rellevanta saker att tänka på med RED i förhållande till att plåta på film. Mycket tacksam för seriösa svar. Sarkasmer och trams undanbedes. 0 Citera
beta75 Postad 27 februari 2009 Postad 27 februari 2009 3. 24 om du ska ut på film. Annars 25. 4. Cellen är 24.4mm x 13.7mm samma som Super35mm gäller för brännvidder. 5. 4 channel uncompressed, 24 bit, 48KHz &. du gör det i Post. 8. Tror det finns stöd för filerna i PPro CS4 i någon av de senare uppdateringarna. 9. Drar mycket ström. Många batterier. 0 Citera
jbergman Postad 27 februari 2009 Postad 27 februari 2009 3. 24 om du ska ut på film. Annars 25. Nä, här i Europa filmas med 25 bilder/sekund, så det är inget relevant argument. Det kommer bara att ge en massa bry att spela in med 24 bps. /Jakob 0 Citera
RedFilm Postad 27 februari 2009 Postad 27 februari 2009 Tänk på att en vanlig data inte klarar av 4k material. helst har jag hört att man ska ha en burk med åtta 64/bit processorer, en jävla massa Ram och en bra RAID-system. Premiere har oxå stöd för r3d formatet men du måste ladda ner en plugin från RED sidan. 0 Citera
vilcans Postad 27 februari 2009 Postad 27 februari 2009 Jag var med som redigerare i ett Red-projekt och var med vid plåtningen så jag vet lite om det så jag försöker mig på svar: 1. Har red någon inbyggd ljud exponeringsmätare (typ zebraränder)? Konstig fråga. Jag antar att du menar exponering och inte ljud. Exponeringsmätare finns i form av histogram (vad jag såg, finns kanske zebra också). 2. Är det relevant att använda en separat ljusmätare när man plåtar med RED? Jag kan inte se att det skulle ge någon fördel över histogrammet. Tvärtom vore det bara krångligt. 3. Vad rekomenderar ni med RED 24f/s eller 25f/s? för/nackdelar Vet ej. Vi skulle leverera på video så vi körde 25. 4. Vilket objektiv kan man säga är Normal, vidvinkel och tele för RED? Sensorn har samma storlek som Super 35, så filmar du i 4k så är det samma brännvidder som gäller. 5.Kan spela RED in ljud också? Ja. Fyra kanaler tror jag. Kameran har XLR-kontakter. 6. Som jag fattat det så går det inte att göra massa inställningar för att justera utseendet på bilden va? Man kan välja utsnitt i displayen, men jag fattade aldrig om det påverkade vad som spelades in på disk, eller om det bara var som hjälp för framing när man filmar. Vi filmade med full 16:9-sensor så det spelade ingen roll för oss. För övrigt så filmar man ju i raw, så man kan nog inte korrigera färger, skärpa etc, utan det gör man i post. 7. Vad är det i överigt för inställningar att tänka på? 8. Måste man ha en viss codec till redigeringsprogrammet när men skall klippa RED material? Vilket program har det isf? Är det bara FCP eller? Reds mjukvara och codecs funkade sporadiskt och kraschade ofta. Jag vet inte om det var något problem med datorn jag använde, men jag är rädd att programvaran helt enkelt är dålig. Jag lyckades inte få r3d-formatet att funka i Final Cut Pro, utan konverterade det till DVCPRO HD. Man kan ju proxyredigera i DVCPRO eller DV och skapa en EDL som man skapar en master av sen. Testa igenom hela från filmning till master innan ni börjar filma, skulle jag rekommendera. 9. Andra rellevanta saker att tänka på med RED i förhållande till att plåta på film. 0 Citera
OP5 Postad 28 februari 2009 Författare Postad 28 februari 2009 Tack för kanonbra svar. några följdfrågor. Ja, givetvis så menar jag LJUS (ej ljud) exponeringsmätare. Histogram låter jävligt opraktisk att så och läsa av på inspelningsplats. Vad jag förståt så är det väl samma objektiv som på en 35 kamera så då måste man ju ställa bländaren på nåt, så varför inte ha med en separat exponeringsmätare? Jag läste någon stans att man försökt att mer få red att likna en filmkamera och tagit bort många inställningar och funktioner. På en vanlig HD kamera kan man ju hålla på och ställa in Gamma kurvor så sånt skit. Stämmer det? På REDs hemsida så rekomenderar dem att man för över materialet till den lägsta upplösningen 1K och klipper filmen, tar ut EDL och sedan gör en online. Om nu det är struligt med codecs och liknande och man föredrar PPro (har gammal version) varför kan man inte bara föra över skiten till vanlig jävla DVcam för offline och sen trycka ut en EDL? Hur gör man det rent tekniskt isf? 0 Citera
OP5 Postad 1 mars 2009 Författare Postad 1 mars 2009 Hallå, vart tog alla bra svaren vägen? Kan nån bara svara mig på följande: 1. Om man använder separat ljusmätare med RED eller HD, funkar det att ställa den på 25f/s som med en vanlig filmkamera (förutsatt att det är den hastigheten man filmar med) och exponera efter det? 2. Om man har en bra HD monitor på plats, är det i princip what-you-see-is-what-you-get då med RED? Eller finns det fallgroppar? 0 Citera
Max_H Postad 3 mars 2009 Postad 3 mars 2009 Har inte gjort ngt RED-projekt ännu, men var på ett bra seminarie på filmhuset häromveckan. Det som verkar lite lurigt är att kameran kan simulera/visa olika "färgrymder" - dvs hur materialet visas i sökaren/lcd:n. Där finns det risk att göra bort sig lite. Den fotograf som snackade på seminariet (Håkan Holmberg - http://www.filmfotograf.com/ ) körde uteslutande med sökaren/lcd:n inställd på REC 709 och använde mycket sällan med ljusmätaren (han påpekade att han var en mycket van videofotograf). Finns massor av bra info på reduser-forumet. /Max 0 Citera
vilcans Postad 3 mars 2009 Postad 3 mars 2009 Jag förstår inte varför du tycker ljusmätare skulle vara bättre, man jag har ju aldrig fotat film heller. Tänk på att video (än så länge) har sämre exponeringslatitud än och att överexponering ser illa ut. Därför är det nog en god idé att titta på histogrammet/zebran. Men om du nu vill använda en ljusmätare så borde det funka om du ställer den på rätt iso-tal. Men detta är lite utanför mitt expertområde om man säger. 0 Citera
OP5 Postad 15 mars 2009 Författare Postad 15 mars 2009 har borjat bekanta mig med REDen. kan sjalv svara pa nagra fragor. - Red anvnder ISO/ASA precis som filmsorter. Med mina tester finner jag en separat ljusexponeringsmatare mycket anvandbar och korrekt. Bilden i monitorn ar nummer ett, sedan ljusmataren och histogramet som referens. - Red ar ochsa installbara med fargtempraturer (dagsljus, tungsten) - Red ar tung och kraver mycket personal (tekniker, focus, mm) - Red kraver minst lika mycket ljus som film for att bli snyggt. - Det finns inte sa mycket installningar att gora och dem jag pratat med rekomenderar att fota sa standard som mojligt for att sedan korrigera lagga pa effekter i efterhand. Det som oroar mig lite ar att bilden ar valdigt ren och ser lite video ut. 0 Citera
High1ander Postad 16 mars 2009 Postad 16 mars 2009 har borjat bekanta mig med REDen. kan sjalv svara pa nagra fragor. - Red anvnder ISO/ASA precis som filmsorter. Med mina tester finner jag en separat ljusexponeringsmatare mycket anvandbar och korrekt. Bilden i monitorn ar nummer ett, sedan ljusmataren och histogramet som referens. - Red ar ochsa installbara med fargtempraturer (dagsljus, tungsten) - Red ar tung och kraver mycket personal (tekniker, focus, mm) - Red kraver minst lika mycket ljus som film for att bli snyggt. - Det finns inte sa mycket installningar att gora och dem jag pratat med rekomenderar att fota sa standard som mojligt for att sedan korrigera lagga pa effekter i efterhand. Det som oroar mig lite ar att bilden ar valdigt ren och ser lite video ut. Kolla upp att ha frostfilter på den, min lärare berätta att man när man börja på HD-kameror var tvungen att köra med lite frostfilter, eller liknande roterande skiva som i 35mm adaptrar för att ge bilden lite organisk rörlighet som film. Kolla också upp att lägga till gain, finns gott om filmer och välkända DPs som lägger på lite gain på kameran eller i post för att det ska se ut som de vill. 0 Citera
StenR Postad 16 mars 2009 Postad 16 mars 2009 Kolla upp att ha frostfilter på den, min lärare berätta att man när man börja på HD-kameror var tvungen att köra med lite frostfilter, eller liknande roterande skiva som i 35mm adaptrar för att ge bilden lite organisk rörlighet som film. Kolla också upp att lägga till gain, finns gott om filmer och välkända DPs som lägger på lite gain på kameran eller i post för att det ska se ut som de vill. Det är ju inte underligt att det ser ut som video när det *är* video... Frostfilter på kameran skulle jag se upp med, jag vet att de gjorde något liknande i julkalendern 2007 (En Riktig Jul) och SVT-ledningen blev inte glad när de såg att hela HD-upplösningen hade försvunnit på kuppen. Det finns ju mycket annat man kan göra: ljussättningen, hela post-behandlingen, tror nog man vill ha en så ren bild som möjligt dit. 0 Citera
High1ander Postad 16 mars 2009 Postad 16 mars 2009 Det är ju inte underligt att det ser ut som video när det *är* video... Frostfilter på kameran skulle jag se upp med, jag vet att de gjorde något liknande i julkalendern 2007 (En Riktig Jul) och SVT-ledningen blev inte glad när de såg att hela HD-upplösningen hade försvunnit på kuppen. Det finns ju mycket annat man kan göra: ljussättningen, hela post-behandlingen, tror nog man vill ha en så ren bild som möjligt dit. Jo, sjalvklart kan det ga at helvete om man gor saker fel (no shit liksom). Sen ar det val sjalvklart att HD ar video? Men det borde inte vara sjalvklart att "video ser ut som video" nar RED och andra kameror forsoker emulera filmkameror sa mycket som mojligt, dvs. 24/25p, slutarinstallningar, gamma, etc. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.