Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag funderade lite på hur AVCINTRA och även AVCHD är att redigeras?

Är det bra flyt även med sämre specifikationer eller vad krävs av en dator?

Säg att jag köper en kamera som spelar in i AVCINTRA 100 i 1080p /25 eller 30

Vad kräver det av min dator?

Vad är skillnaden på AVCHD?

Finns det någon anledning att spela in i 1080i 50\60 när man kan spela in i P? Vad gör det med filstorlek?

Jag kör med PC men specificera ni även för MAC eftersom jag hittade ingen tråd där AVCINTRA diskuteras så det är kanske intressant för mac användarna

Postad

PÅ mac i final cut så går man via ProRes 422 för att redigera i båda fallen. Man klipper inte native. Därför kräver det mindre datorkraft. AVCINTRA är panasonics broadcast variant av AVCHD, enkelt uttryckt. Det tar fördelarna från H264 och HDV codec. Perfekt om man behöver lagra stora mängder klipp i databaser för tex en TV-station.

/KN

Postad
PÅ mac i final cut så går man via ProRes 422 för att redigera i båda fallen. Man klipper inte native. Därför kräver det mindre datorkraft. AVCINTRA är panasonics broadcast variant av AVCHD, enkelt uttryckt. Det tar fördelarna från H264 och HDV codec. Perfekt om man behöver lagra stora mängder klipp i databaser för tex en TV-station.

/KN

Hur menar du med att man inte klipper native och att det gör att det kräver mindre datorkraft?

Postad

FCP kodar om allt AVCIntra-material (och AVCHD) till en annan codec (ProRes422) som, för datorn, är enklare att spela upp. Mao - mindre datorkraft krävs.

/Max

Postad
FCP kodar om allt AVCIntra-material (och AVCHD) till en annan codec (ProRes422) som, för datorn, är enklare att spela upp. Mao - mindre datorkraft krävs.

/Max

Då är jag med, är det processen som sker när man renderar?

Postad

Nej. det sker vid import, Log and transfer heter det. Funkar likadant som Log and capture om man använder band. Men det går fortare om man har en färsk dator.

Du bläddrar bland klippen på minneskortet och väljer vika som datorn ska importera (och konvertera). ProRes 442 tar MYCKET mer plats än originalen. SÅ snabba diskar behövs.

/KN

Postad

Jag funderar på en panasonickamera som spelar in i AVCHD på minneskort.

Det jag använder idag är en Macbook pro 2.3ghz med 4GB RAM,

jag sitter i Final Cut samt Premiere och After Effects. Det flyter på bra med DV, det jag funderar över är hur min maskin skulle klara att redigera AVCHD. Jag har en 7200rpm-disk kopplad via USB. Skulle jag få mycket bättre prestanda eller är det rent av ett "måste" med Firewire 400/800. Om du skulle komma stöd för att redigera AVCHD rakt av, skulle det fungera? Läste att CS4 ska klara av detta.

Postad

PPro CS4 kör native AVCHD så det är klart tyngre att spela upp än DV. Min Macbook fixar det (2.53 Ghz 4GB ram). FCP transkodar till ProRes 422 det flyter nog på bättre (du kan köra dessa i PPro också).

AVCHD native: Du slipper konvertera om, tar mindre plats men klart trögare att spela upp.

FCP / ProRes 422: Snabbare uppspelning, bättre flergenerations egenskaper men du får en transkodning när du importerar plus att klippen tar större plats.

beta75 kan säkert fylla i lite mer om FCP som jag inte kör så mycket...

/Max

Postad
PPro CS4 kör native AVCHD så det är klart tyngre att spela upp än DV. Min Macbook fixar det (2.53 Ghz 4GB ram). FCP transkodar till ProRes 422 det flyter nog på bättre (du kan köra dessa i PPro också).

AVCHD native: Du slipper konvertera om, tar mindre plats men klart trögare att spela upp.

FCP / ProRes 422: Snabbare uppspelning, bättre flergenerations egenskaper men du får en transkodning när du importerar plus att klippen tar större plats.

beta75 kan säkert fylla i lite mer om FCP som jag inte kör så mycket...

/Max

Jag har CS3 nu, men kommer få CS4 i veckan. Har ett par klipp jag laddat hem som har ändelsen *.MTS som ska vara AVCHD. Dessa är från en sonykamera. Spelar det någon roll, eller borde jag försöka få tag i klipp från en likadan kamera jag kommer köpa för att vara säker på att det flyter på. Sen funderar jag även på om det är värt med firewire istället för USB om jag köper en ny disk, kommer jag uppleva det mycket snabbare?

Postad

Jag tycker firewire-diskar fungerar mycket stabilare. Snabbare, vetefaan, men ändå. Jag har kört hela musikvideo-projekt från ett 8 gb microSD och det funkade. Min erfarenhet är att Final Cut är väldigt förlåtande. AIC och ProRes är en gudagåva. Jag kör på Macbook 2Ghz 2gb ram. Funkar bra. Hade jag haft bråttom eller tyckt renderingstiderna är för långa så hade jag satsat på en fet MacPro. PPro har jag dålig erfarenhet av.

Att redigera AVCHD native på ett bra sätt på en bärbar tror jag ligger minst ett år eller två i framtiden för att det ska vara kostnads-effektivt. Tills dess är ProRes eller AIC ett mycket bra alt.

/KN

p.s. Eftersom jag har nya Macbook UTAN firewire och använder en HV20 i produktionen så får jag göra capture på en gammal Powerbook G4 12". Capture släpar ungefär 50% så det tar dubbelt så lång tid. Men det funkar. Så nästa steg för mig är att skaffa en minneskortskamera. AVCHD kommer göra mitt liv enklare i alla fall. d.s.

• 2 månader senare...
Postad

Hmm... Kan man och vad använder man i så fall för programvara för att tex konvertera AVCHD-filer till HDV... Så att man kan redigera i enklare redigeringsprogram med enklare datorer?

Postad
Vad kodar man om AVCHD-filer med om man ska redigera i Pinnacle Studio Plus? Datorn hänger inte med längre sen jag skaffade minneskortkamera.

Funkar det inte alls med AVCHD eller? Du behöver Pinnacle Plus 11 eller senare.

Postad
Funkar det inte alls med AVCHD eller? Du behöver Pinnacle Plus 11 eller senare.

Jag har senaste versionen 12 Plus men redigeringsarbetet är oerhört segt. Vad man än gör stannar bilden och det blir väntetider innan man kan fortsätta. När jag tidigare redigerade HD från DV-band från Canon HV20 fanns inga sådana problem. Men vad jag förstått ska man kunna avkoda AVCHD-filer så att dom visserligen blir större men därigenom skulle dom inte behöva avkodas under redigeringen. Men vad heter ett sådant avkodningsprogram?

Postad
Jag har senaste versionen 12 Plus men redigeringsarbetet är oerhört segt. Vad man än gör stannar bilden och det blir väntetider innan man kan fortsätta. När jag tidigare redigerade HD från DV-band från Canon HV20 fanns inga sådana problem. Men vad jag förstått ska man kunna avkoda AVCHD-filer så att dom visserligen blir större men därigenom skulle dom inte behöva avkodas under redigeringen. Men vad heter ett sådant avkodningsprogram?

Om du har en Panasonic-kamera så har de ett program som kodar om AVCHD-filer gratis. För övriga märken så skulle jag gärna rekommendera Cineform Neo Scene men det funkar visst inte med Pinnacle :( Titta på http://en.wikipedia.org/wiki/AVCHD#Converting om du kan hitta ett program som konverterar till något som Pinnacle klarar av lättare. Annars så skulle jag byta till Premiere Elements...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...