Gå till innehåll

PAL DV Widescreen -> Youtube?


Steffo

Recommended Posts

Hej!

 

Jag vill ladda upp min film (okej, video) till Youtube och få den att visas i High Quality.

Jag har filmat i PAL DV och upplösningen är 720:576, format 16:9, 25 fps.

Youtube har ju numera Widescreen-format, så jag tänkte att det skulle passa.

 

Efter komprimering, uppladdning och vidare processning av Youtube blir kvalitén bra men problemet är att den visas i format 4:3!

Jag har förstått att PAL DV har upplösningen 720:576 oavsett om det är 4:3 eller 16:9 som är formatet.

 

Hur ska jag få den att visas i 16:9 och inte 4:3?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu gör jag såhär

 

Jag exporterar från Adobe Premiere Elements 7

 

General

Microsoft DV avi

Embedding options: Project

 

Video

Compressor: DV Pal

Color depth: Millions of colors

Frame size: 720x576 16:9

Frame rate: 25,00 fps

Pixel aspect ratio: D1/DV pal Widescreen 16:9 (1.422)

 

Rendering options

Bit depth: Use project setting

Deinterlace video footage

Optimize stills

 

Audio

Compressor: Uncompressed

Sample rate: 44100 Hz

Sample type: 16-bit

Channels: Stereo

Interleave: 1 second

 

Sedan har jag hittat den här sidan där det står hur man ska göra för att få videon i "hög kvalitet" på Youtube

http://webvideotechniques.com/35/how-to-encode-your-videos-for-youtubes-new-high-quality-option

 

Jag använder då programmet Super och de inställningarna som anges på den sidan, dvs enligt bilden som visas på den sidan och gör en mp4-fil.

Codec är för video: H.264/AVC

För audio: AAC LC

Jag använder 25 fps och inte 30 fps.

 

MP4-filen laddas upp till Youtube.

 

Man ska enligt sidan ovan ha 640x360 för widescreen 16:9

Jag gör så och videon blir i "Normal kvalitet" på Youtube, dvs. ganska dålig.

 

Om jag istället tar "no change", dvs 720x576 (och no change också på formatet) som från början blir videon i "Hög kvalitet" men med formatet 4:3, dvs önskad kvalitet men fel format.

 

Om jag tar 1024x576 och 16:9 blir det "normal kvalitet".

 

Att ta 720x405 frungerade inte med Super och det här formatet på fil att börja med. Jag har testat det innan som sagt men det blev ingen skillnad från 1024x576 då.

 

Om jag tar 1280x720 blir det "HD-format" (!) och i rätt 16:9-format. Konstigt med tanke på att det inte är HD som jag har spelat in i. Detta blir bra kvalitet men man måste vänta på att hela filen har laddat in innan man spelar filmen för annars blir det ryckigt och då har jag ändå 100 Mbit bredbandsinternetuppkoppling. "Hög kvalitet" hade räckt och jag skulle helst ha det men i 16:9. Och jag kan fortfarande inte få det i "hög kvalitet".

 

Jag har testat att exportera med Square pixels innan jag kör genom Super-programmet men det har inte hjälpt. Jag har också använt ett program som heter Handbrake men det har inte heller blivit bättre. Dock har jag med Handbrake gjort en 1280x720-MP4 och laddat upp till Vimeo och den får då också HD-stämpel fast det inte är riktig HD. Detta fungerar emellertid bra för Vimeo.

 

Några tips om hur jag kan få det i "hög kvalitet" och 16:9 för Youtube?

Annars får det väl bli "HD-kvalitet".

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Jag vill ladda upp min film (okej, video) till Youtube och få den att visas i High Quality.

Jag har filmat i PAL DV och upplösningen är 720:576, format 16:9, 25 fps.

Youtube har ju numera Widescreen-format, så jag tänkte att det skulle passa.

 

Efter komprimering, uppladdning och vidare processning av Youtube blir kvalitén bra men problemet är att den visas i format 4:3!

Jag har förstått att PAL DV har upplösningen 720:576 oavsett om det är 4:3 eller 16:9 som är formatet.

 

Hur ska jag få den att visas i 16:9 och inte 4:3?

 

Är ditt material i 4:3 eller 16:9 orginal?

 

I princip gör du rätt i i ditt första exempel(tror jag), men jag undrar en sak. Hur ser videon ut i en annan spelare efter rendering enligt ditt första försök, blir den 16:9 eller 4:3 om du spelar upp filmen i några andra spelare? Är det bara youtube som tolkar den som 4:3 ?

 

h.264 har ställt till det e del för mig med vad gäller 16:9 vs 4:3, jag kommer inte ihåg nu exakt hur det var men i slutändan ville youtube inte "ha" något annat än square pixels för att kvalitè kontra widescreen skulle fungera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är ditt material i 4:3 eller 16:9 orginal?

 

16:9

 

I princip gör du rätt i i ditt första exempel(tror jag), men jag undrar en sak. Hur ser videon ut i en annan spelare efter rendering enligt ditt första försök, blir den 16:9 eller 4:3 om du spelar upp filmen i några andra spelare? Är det bara youtube som tolkar den som 4:3 ?

 

Nej, det blir 4:3 också i Quicktime 7.6 märker jag nu. Ändå har jag alltså valt att det ska bli 16:9-format vid komprimering.

 

h.264 har ställt till det e del för mig med vad gäller 16:9 vs 4:3, jag kommer inte ihåg nu exakt hur det var men i slutändan ville youtube inte "ha" något annat än square pixels för att kvalitè kontra widescreen skulle fungera.

 

Jag tror att programmet Super som jag har använt gör om det till square pixels.

Nu har jag tänkt att köra på den fejkade HD-kvalité som det blev i slutändan.

Jag har laddat upp över 30 klipp med olika inställningar och det var det bästa som det blev.

Kanske kan jag lista ut detta till nästa film.

Länk till kommentar
Share on other sites

16:9

 

 

 

Nej, det blir 4:3 också i Quicktime 7.6 märker jag nu. Ändå har jag alltså valt att det ska bli 16:9-format vid komprimering.

 

 

 

Jag tror att programmet Super som jag har använt gör om det till square pixels.

Nu har jag tänkt att köra på den fejkade HD-kvalité som det blev i slutändan.

Jag har laddat upp över 30 klipp med olika inställningar och det var det bästa som det blev.

Kanske kan jag lista ut detta till nästa film.

 

 

Jag kommer snart på hur jag gjorde, då hojtar jag till, känner igen det där så väl .-)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...
  • 3 månader senare...

Jag vet inte om jag är på rätt avdelning men det finns så mycket här så jag vet inte var jag ska börja!

 

Kan någon här svara på varför mina 16:9filmer blir ihoptryckta till 4:3 på utube?

Det är inget nytt problem, men jag har letat och letat men hittar ingen bra lösning.

 

Jag jobbar i Adobe CS3. Filmar i widescreen, redigerar filmen i ett widescreenprojekt och exporterar sedan filmen, som kan ses i widescreen i tex windows media player.

Men varje gång jag laddar upp filmer blir de ihoppressade till 4:3.

 

Vore enormt tacksam om någon kan hjälpa här!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret!

Jo, jag har läst den där tråden men den hjälpte mig inte särskilt mycket.

Det där med square pixels funkar inte för mig. Om jag "fejkar" en letterbox på 16:9-filmen, och dessutom key-framar andra bilder så blir dessa helt "fucked" när jag exporterar. Vissa bilder ligger helt fel och letterboxen kan skära vissa bilder på mitten.

Jag experimenterar en del i redigeringen och skulle jag anpassa mig till square pixel-exportering så tvingas jag begränsa mig. Vilket jag inte vill.

 

Är det så att det helt enkelt inte finns ett vettigt sätt att ladda upp på utube? Är jag så illa tvungen att hålla på och mecka runt med massa trix och sånt?

Jag söker svaret på varför det inte går.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har inget val, vilket jag skrev i tråden Max länkade till. Det måste vara square pixel om du ska spela upp det i en spelare på internet.

 

Men om du filmar och klipper i 16:9 som du säger borde det inte vara några problem, så länge exporterar till ett 16:9-format t.ex. 1280x720 med square pixels.

Länk till kommentar
Share on other sites

Efter lite meckande har jag lyckats få square pixel-exporteringen att funka...mer eller mindre. Formatet ser ut att stämma när jag laddat upp klipp, men filmen täcker inte hela youtubespelaren. Den blir helt enkelt för liten.

 

Är det någon här som jobbar med Adobe premiere CS3, filmar widescreen 25fps? Hur funkar det när ni laddar upp filmer?

 

Det har ju förvisso skrivits om det mesta här i tråden redan...ursäkta mitt gnatande här, men kanske nåt nytt dykt upp sen senast?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om den blir för liten har du inte exporterat rätt. Se till att den är minst 1280x720 (om det är HD), kontrollera med att spela upp filen på datorn med t.ex. VLC kolla att alla pixlarna finns där. Ser det rätt ut då ska det inte se fel ut på Tuben.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...