Lookeqq Postad 14 februari 2009 Postad 14 februari 2009 Hej! Jag har en Sony A1J, vilket är den Kinesiska Sony A1E, lr den amerikasnska Sony A1U. Mellan A1J och A1U är det ingen skillnad har jag läst mig till. Nu till min fråga - Borde inte, vid HD filmning, en kamera med ntsc vara bättre pga. högre framerate? För bilden är väl densama oberoende om man har Pal/Ntsc - bara högre fps/sek dvs. scysstare slowmotions och så? / Fredrik (Jag är inte fullt insatt i ämnet, så rätta mig om jag har uttryckt mig fel eller liknande) 0 Citera
kennethm Postad 15 februari 2009 Postad 15 februari 2009 Det enda som skiljer är just bildhastigheterna, och visst är 30 fps tydligt bättre än 25. Ger mindre ryckiga panoreringar etc. Å andra sidan används 24 fps på "ntsc"-kamerorna av estetiska skäl fast samma kamera kan köra 60 fps utan problem... Jag frågar mig alltmer vad jag ska med 25/50 fps till alls! Vad ska man spela upp det på? Varenda dator kör 60 fps som standard och då blir 50 fps video lika ryckig som 25. Har man däremot en 60 fps video så blir det mjukt och fint och snabba panoreringar blir nästan ruggigt tydliga, särskilt med korta slutartider. Alltså PAL/NTSC var katodstrålerörs-TV-standarder. När det gäller HD-video är frågan vad det ska spelas upp på. 50 fps progressiv video funkar inte någonstans, vare sig på TV/Blue-ray eller dator såvitt jag förstår. 60 fps däremot kör man lätt ut via datorn till vilken bildskärm som helst. Tänker man visa sin video via direktsänd TV så är det 50i som gäller, för allt annat bruk skulle jag vilja påstå att PAL är gammalt och dött. 0 Citera
StenR Postad 15 februari 2009 Postad 15 februari 2009 720p50 är väl den HD-standard som man tror kommer att slå igenom för teve-sändningar i Europa (det är den som SVT kör i alla fall), så 25/50 fps är nog inte så dumt ändå för distribution ett tag till... 0 Citera
Kimster Postad 15 februari 2009 Postad 15 februari 2009 Det enda som skiljer är just bildhastigheterna, och visst är 30 fps tydligt bättre än 25. Ger mindre ryckiga panoreringar etc. Å andra sidan används 24 fps på "ntsc"-kamerorna av estetiska skäl fast samma kamera kan köra 60 fps utan problem... Jag frågar mig alltmer vad jag ska med 25/50 fps till alls! Vad ska man spela upp det på? Varenda dator kör 60 fps som standard och då blir 50 fps video lika ryckig som 25. Har man däremot en 60 fps video så blir det mjukt och fint och snabba panoreringar blir nästan ruggigt tydliga, särskilt med korta slutartider. Alltså PAL/NTSC var katodstrålerörs-TV-standarder. När det gäller HD-video är frågan vad det ska spelas upp på. 50 fps progressiv video funkar inte någonstans, vare sig på TV/Blue-ray eller dator såvitt jag förstår. 60 fps däremot kör man lätt ut via datorn till vilken bildskärm som helst. Tänker man visa sin video via direktsänd TV så är det 50i som gäller, för allt annat bruk skulle jag vilja påstå att PAL är gammalt och dött. Har du provat filma inomhus och/eller med belysning (i Europa) med en NTSC/30fps-kamera någon gång? 0 Citera
Tyko Postad 15 februari 2009 Postad 15 februari 2009 I Sverige och Europa så har vi 50 hz växelström som matar vår belysning. Interferenserna kan bli ganska spännande om man jobbar med en 30fps kamera. Sen behöver man ju inte köra på 60hz i datorn, det är ju oftast ställbart. Tänk också på att 50i, alltså 50 interlacade fields, är ett utdöende system eftersom lcd och plasmaskärmar i grunden är konstruerade att visa hela fields. Sen bör man nog komma ihåg att det också blivit populärt att jobba med refresh-raten, 100hz tv osv, vilket gör att själva inspelningsfrekvensen inte ensam påverkar antalet visade bilder per sekund. För den som orkar läsa så står det en del intressant här: http://hometheater.about.com/od/televisionbasics/qt/framevsrefresh.htm Massor med länkar om man letar runt lite. //Robin 0 Citera
plf66 Postad 15 februari 2009 Postad 15 februari 2009 .... Tänk också på att 50i, alltså 50 interlacade fields, är ett utdöende system eftersom lcd och plasmaskärmar i grunden är konstruerade att visa hela fields. ..... //Robin Nja, radsprångsinspelning _kanske_ minskar en del när det gäller nyinspelning. Men det finns ju väldigt mycket videomaterial inspelat med den tekniken. När jag spelar upp 50i-inspelningar på vår 42" plasma så ser det alldeles utmärkt ut. Precis som en gammal CRT-skärm. Visst kör SVT ut 720/50p, men det mesta av det externt producerade materialet är 1080/50i som som är signalkonverterat till 720/50p. Vi lever nog i en tid där det inte finns en standard. Eller som en kollega sa på produktutvecklingen på mitt gamla jobb "--det gäller att uppfinna en standard som inte redan är upptagen". :-) 0 Citera
Tyko Postad 15 februari 2009 Postad 15 februari 2009 Visst, du har alldeles rätt, vi lever i en konverteringens tid. Fast jag kan ibland tycka att det ser lite spännande ut när den stackars tv:n i realtid måste konvertera interlaced till progressivt. ;) //Robin 0 Citera
kennethm Postad 16 februari 2009 Postad 16 februari 2009 Har du provat filma inomhus och/eller med belysning (i Europa) med en NTSC/30fps-kamera någon gång? Visst har jag det! Skärskådade just en video som jag tog i 29.97P med slutare 1/30 för ett par år sedan på en veterandatorträff där det var lysrör i taket och inga fönster. Den lilla Sany HD1a jag använde har en "anti flicker"-funktion (vad den nu gör) som funkar alldeles utmärkt. Inget flimmer alls från rören och dom 50Hz-TV-apparater (som det spelades gamla spel på) plockades också upp utan någon som helst tendens till flimmer. Däremot kraftigt flimmer från 72Hz-monitorerna (Atari-datorer som alltså kan gå i just 50 eller 72 Hz). Filmen låg tidigare på Stage6 men det är ju tyvärr nerlagt... Utan "anti flicker" påslaget så har jag däremot fått lysrörsstörningar vid något tillfälle. Tanken att det inte ska gå att filma NTSC med lysrör kommer sig nog av att man använt 60i, skulle jag gissa. 0 Citera
kennethm Postad 16 februari 2009 Postad 16 februari 2009 I Sverige och Europa så har vi 50 hz växelström som matar vår belysning. Interferenserna kan bli ganska spännande om man jobbar med en 30fps kamera. Jag har som sagt en hel del NTSC-video med olika 50Hz-lysrör etc som är väldigt ospännande (men både beträffande flimmer och innehåll då, he, he...) Sen behöver man ju inte köra på 60hz i datorn, det är ju oftast ställbart. Faktum kvarstår att i princip alla LCD-skärmar körs i 60 Hz. Min rätt hyggliga fullhd-tv (Sony W4000) verkar bara kunna ta emot från datorn i 60 Hz. Dock kan den iallafall förstå 1920x1080 via VGA (fast det inte ska gå enligt manualen...). Vill jag däremot kunna titta på en 50 fps progressiv hd-video så verkar SDRAM-kort i blurayspelaren eller bränna AVCHD-skiva vara enda lösningen f. n. Den dumma bluray-spelaren (Panasonic BD35) klarar inte att spela upp MTS-filer utan att man fixar till hela AVCHD-strukturen så jag har inte orkat testa... 0 Citera
Kimster Postad 16 februari 2009 Postad 16 februari 2009 Visst har jag det! Skärskådade just en video som jag tog i 29.97P med slutare 1/30 för ett par år sedan på en veterandatorträff där det var lysrör i taket och inga fönster. Den lilla Sany HD1a jag använde har en "anti flicker"-funktion (vad den nu gör) som funkar alldeles utmärkt. Inget flimmer alls från rören och dom 50Hz-TV-apparater (som det spelades gamla spel på) plockades också upp utan någon som helst tendens till flimmer. Däremot kraftigt flimmer från 72Hz-monitorerna (Atari-datorer som alltså kan gå i just 50 eller 72 Hz). Filmen låg tidigare på Stage6 men det är ju tyvärr nerlagt... Utan "anti flicker" påslaget så har jag däremot fått lysrörsstörningar vid något tillfälle. Tanken att det inte ska gå att filma NTSC med lysrör kommer sig nog av att man använt 60i, skulle jag gissa. Dåså, om det inte flimrar och så länge du håller dig till HD så bör det bara lungt?! 0 Citera
ChrisSFP Postad 17 februari 2009 Postad 17 februari 2009 Huum har det inte helt klart på sek.. men HD i NTSC och PAL skiljer i Hz och i FPS.. men det skiljer något mer.. Spelar ju ingen roll om du ex kör till websidor men skall du köra den till ex en DVD kan du få problem. Dock har det betydligt mindre betydelse i HD än i SD den saken är biff =) Klipper du i FCP kan du blanda hejvilt.. provade blanda alla format min EX filmar i och köra allt på en timeline utan några ryck eller nått.. i realtidsplayback. Där är 1080i/p i 23,98, 24, 25 och 30fps samt 720p/1-60fps över 24, 25 och 30p så blanda mer än det är hyffsat svårt ;) 0 Citera
Max_H Postad 17 februari 2009 Postad 17 februari 2009 Klipper du i FCP kan du blanda hejvilt.. provade blanda alla format min EX filmar i och köra allt på en timeline utan några ryck eller nått.. i realtidsplayback. Där är 1080i/p i 23,98, 24, 25 och 30fps samt 720p/1-60fps över 24, 25 och 30p så blanda mer än det är hyffsat svårt ;) Vad händer om du exporterar? Det BORDE inte bli så nice, typ strobing och/eller slow mo, om så inte är fallet är jag impad... :) /Max 0 Citera
kennethm Postad 17 februari 2009 Postad 17 februari 2009 Vad händer om du exporterar? Det BORDE inte bli så nice, typ strobing och/eller slow mo, om så inte är fallet är jag impad... :) /Max Så särskilt impad borde man kanske inte behöva bli. Med tanke på att man lätt har diverse blandningar av olika format, alltfrån HD-kameror till mobiler, numera, så uppstår behovet av att blanda rätt ofta. Själv satte jag nyligen ihop en blandning av 1080 50i, 720 30p och 240 10p, det senare från en gammal Qtek 9090. Slutrenderat till en 720 25p AVI. Snart sagt varje codec har ju inbyggd rörelsedetektering och med liknande teknik är det fullt möjligt att få snygga ryckfria resultat, både globalt och för enskilda objekt som rör sig i bilden. Från 30 till 25 fps blir det i princip 100% snyggt för det mesta. Att gå från 10 till 25 kan däremot förstås vara lite vanskligare beroende på hur originalet ser ut. Efter stabilisering och filtrering av codec-artefakter så blir ändå slutresultatet nästan njutbart även för den gamla mobilfilmen. Går relativt enkelt att få till enbart med Avisynth+Virtualdub så dyra köpeprogram borde väl också kunna få till det, tycker man. 0 Citera
Max_H Postad 18 februari 2009 Postad 18 februari 2009 Dyra köpeprogram har generellt (möjligen Canopus undantaget) varit ganska dåliga på att konvertera PAL NTSC. Mixa under uppspelning är en sak, exportera med bra resultat (framförallt på interlaced material) i panoreringar/zoomar och perfekt ljudsynk är en helt annan. Sen är ju dessa program i första hand (oftast) inte tänkta för konvertering, utan redigering med optimering för just uppspelning snarare än optimering vid konvertering av format. Sen är jag den förste att hålla med att man borde vara bra på bägge, men genom historien har i stort sett alla (Avid/Adobe/FCP) haft mer eller mindre problem med kvaliteten på exporten vid olika tillfällen. /Max 0 Citera
ChrisSFP Postad 19 februari 2009 Postad 19 februari 2009 Vad händer om du exporterar? Det BORDE inte bli så nice, typ strobing och/eller slow mo, om så inte är fallet är jag impad... :) /Max Då är det dags du blir impad ;) inga problem alls.. kolla min vimeofilm.. där är ALLA format blandade och sedan en 1080/24p timeline Tyvärr missade jag på shutterspeed och försökte mig på att filma med slutarvinkel istället.. men men så får lite mkt motion blur i mina ögon.. Står mer info om projektet på sidan 0 Citera
Max_H Postad 19 februari 2009 Postad 19 februari 2009 Snygg film med en självmordskandidat... (skate på våt betong - läskigt...)... Lite motion blur var det men jag ska testa själv med NTSC 29.97 > PAL 50i med FCP och se om det funkar. Har aldrig sett nån mjukvara göra det bra - svårt att avgöra där. Men fasen vad EX1 är bra (vill ha en...). Edit: Kollade just igen i HD och där rycker det lite skumt här och där - klart tydligt i en 50-50 grind vid trappan vid ca 3.30. Är det i originalet eller efter att Vimeo konverterat den? /Max 0 Citera
ChrisSFP Postad 19 februari 2009 Postad 19 februari 2009 Snygg film med en självmordskandidat... (skate på våt betong - läskigt...)... Lite motion blur var det men jag ska testa själv med NTSC 29.97 > PAL 50i med FCP och se om det funkar. Har aldrig sett nån mjukvara göra det bra - svårt att avgöra där. Men fasen vad EX1 är bra (vill ha en...). Edit: Kollade just igen i HD och där rycker det lite skumt här och där - klart tydligt i en 50-50 grind vid trappan vid ca 3.30. Är det i originalet eller efter att Vimeo konverterat den? /Max Huum det är faktiskt i "Vimeo" versionen.. så de rycken tillkom i Episode.. orginalfilmen från FCP är inga ryck i =) 0 Citera
Johan1983 Postad 23 februari 2009 Postad 23 februari 2009 Huum det är faktiskt i "Vimeo" versionen.. så de rycken tillkom i Episode.. orginalfilmen från FCP är inga ryck i =) Lägg ut originalfilmen då :-) Lägg den på en torrenttracker om det inte finns utrymme någon annanstans 0 Citera
ChrisSFP Postad 24 februari 2009 Postad 24 februari 2009 Lägg ut originalfilmen då :-) Lägg den på en torrenttracker om det inte finns utrymme någon annanstans haha den är 4,9 GB... 2 minuter... Men kommer en film från Arctic Challange så snart jag hunnit klippa.. den är också filmad i olika format.. är lite mer att klippa och lite copyrights som jag måste fixa innan 0 Citera
Johan1983 Postad 3 mars 2009 Postad 3 mars 2009 haha den är 4,9 GB... 2 minuter... Men kommer en film från Arctic Challange så snart jag hunnit klippa.. den är också filmad i olika format.. är lite mer att klippa och lite copyrights som jag måste fixa innan Hur kan den bli 4.9 gb när EX1 har en så låg bitrate? Lösningen finns ju att skapa en fil som iallafall är en tiondel så stor och i 720 ;-) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.