D_Odell Postad 12 februari 2009 Postad 12 februari 2009 Lite intressant info om den nya modellen som prismässigt konkurerar med EX3. "The AVC-Intra Codec gives; 10 bit, 4:2:2. On P2 card." http://www.dvxuser6.com/uploaded/31/1234396169.jpg Panasonics egen info Video genomgång hos Abelcine HPX300 preview av Barry Green yada yada om modellen på DVXuser Dock är detta ingen kamera som kommer gå loss för under 90 000:- så inget för studenten så att säga. 0 Citera
plf66 Postad 12 februari 2009 Postad 12 februari 2009 Blir priset 90000 kr i Sverige? I så fall lär den ju hitta stor marknad. Kommer sen Panasonic med SDHC-adaptrar till P2 som det ryktas om lär väl succén bli fullkomlig. 0 Citera
D_Odell Postad 12 februari 2009 Författare Postad 12 februari 2009 Skulle nog tro att det börjar högre... Men köparen kan ju alltid hoppas. 0 Citera
plf66 Postad 12 februari 2009 Postad 12 februari 2009 Aha, så det pris du skrev var inte baserat på fakta utan en förhoppning från dig? Då är jag med... Verkar som snygg kamera ändå. 0 Citera
ChrisSFP Postad 12 februari 2009 Postad 12 februari 2009 Lite intressant info om den nya modellen som prismässigt konkurerar med EX3. "The AVC-Intra Codec gives; 10 bit, 4:2:2. On P2 card." http://www.dvxuser6.com/uploaded/31/1234396169.jpg Panasonics egen info Video genomgång hos Abelcine HPX300 preview av Barry Green yada yada om modellen på DVXuser Dock är detta ingen kamera som kommer gå loss för under 90 000:- så inget för studenten så att säga. Vill inte vara den men.. told you so.. Panasonic switchar till CMOS då CCD har ganska betydande begränsningar. Verkar bli en helt underbar kamera, är dock skeptisk på att priset blir så lågt innan kameran finns på marknaden, kan också undra lite om det inte lär ske mkt andra förändringar också då han redan i reviewn påpekar att den saknar många manuella inställningar. Skall bli en riktigt spännande produkt iallafall =) 0 Citera
D_Odell Postad 12 februari 2009 Författare Postad 12 februari 2009 Aha, så det pris du skrev var inte baserat på fakta utan en förhoppning från dig? Då är jag med... Verkar som snygg kamera ändå. "Available in March for $10,700 List Price" Man får dra till med en gissning vad det gäller konverteringen till svenska kronan. Men formfaktorn är enligt mig helt superb, iom axelkameran måste ha god balans så ligger denna jämse JVC:s serie. 0 Citera
Johan1983 Postad 14 februari 2009 Postad 14 februari 2009 Det känns som att det är den kameran som jag väntar på som har både rätt pris, utformning och kapacitet :-) Jag tror att det kommer att bli som med stillbildskameror, snart så sjunker kamerorna till ett pris som vilken svensson som helst har råd med. Dvs 2010 kommer den här kameran eller en jämnlik gå lös på 20.000 kronor 0 Citera
D_Odell Postad 14 februari 2009 Författare Postad 14 februari 2009 Det känns som att det är den kameran som jag väntar på som har både rätt pris, utformning och kapacitet :-) Jag tror att det kommer att bli som med stillbildskameror, snart så sjunker kamerorna till ett pris som vilken svensson som helst har råd med. Dvs 2010 kommer den här kameran eller en jämnlik gå lös på 20.000 kronor Det skulle jag inte sattsa pengar på, dock kanske du kan få loss en för ~50 000 begagnad. 0 Citera
plf66 Postad 16 februari 2009 Postad 16 februari 2009 Panasonickameran är nu prissatt till 99900 + mums i Bankeryd. Tänk bara om den kunde spelat in på SD-kort så man inte fått sån megainvestering på en gång, annars helt klart spännande kamera. Men när man inte gett sig in i P2-träsket än från början blir det höga startkostnader för kort på en gång. 0 Citera
Johan1983 Postad 16 februari 2009 Postad 16 februari 2009 Det skulle jag inte sattsa pengar på, dock kanske du kan få loss en för ~50 000 begagnad. Då återstår det att se vem av oss som har rätt, det är mycket som kan hända på 18 månader :) 0 Citera
beta75 Postad 16 februari 2009 Postad 16 februari 2009 Det skulle betyda att du måste skriva av din investering dubbelt så fort... /KN 0 Citera
Johan1983 Postad 16 februari 2009 Postad 16 februari 2009 Menar du mig? Jag läste precis specsen för HPX500 och den har en 2/3 sensor och den här har bara 1/3 sensor. Gör det stor skillnad? Gör det den här till ett sämre alternativ? Om inte, vad gör den till ett bättre? 0 Citera
Max_H Postad 17 februari 2009 Postad 17 februari 2009 Pillade lite på den igår. Kändes solid och väldigt skarp, men eftersom det bara är 1/3 blir korta skärpedjup ngt svårare. 500:an har ju egentligen ett "uppskrämt" SD-chip och även om den är bra, ger den viss stairstepping. Men 2/3 är ju trevligt för korta skärpedjup. Men 300:ans AVCIntra 10bit med 1920 x 1080 känns lite skoj för både grading och green screen :) och priset är ju inte helt fel. /Max 0 Citera
Johan1983 Postad 17 februari 2009 Postad 17 februari 2009 Pillade lite på den igår. Kändes solid och väldigt skarp, men eftersom det bara är 1/3 blir korta skärpedjup ngt svårare. 500:an har ju egentligen ett "uppskrämt" SD-chip och även om den är bra, ger den viss stairstepping. Men 2/3 är ju trevligt för korta skärpedjup. Men 300:ans AVCIntra 10bit med 1920 x 1080 känns lite skoj för både grading och green screen :) och priset är ju inte helt fel. /Max Jag som har större erfarenhet av stillbildsfoto än rörlig bild, kan du förklara mer konkret vad skillnanden är på hur skärpedjupet blir och varför? Vad jag läser så skriver alla att AVCIntra är något av det bästa man kan komma över och skall tydligen vara mycket bättre än DVCPROHD. Det återstår att se om man skaffar den här kameran. Men jag får nog skaffa en bättre dator än den jag har idag (3.06 pentium 4 med 1.5 gb ram) Kan du eller någon annan förklara det här? The camera also supports 1080/23.98PsF output (via HD-SDI) for use in high-end movie production. The output of the camera can be set for down conversion or cross-conversion with letterbox, 4:3 crop or squeeze. Är 1080/23.98PsF bättre än 1080/23.98P? Vad är skillnaden? 0 Citera
Johan1983 Postad 17 februari 2009 Postad 17 februari 2009 En annan fundering som jag har. Säg att man skulle spela in något med den här kameran, skulle det duga för att visas i en biosalong? Finns det någon blockbuster film som skulle kunna vara inspelad med den här kameran? 0 Citera
Max_H Postad 17 februari 2009 Postad 17 februari 2009 Snabbt förklarat (eftersom det redan varit upp 100ggr minst): - Stort chip/sensor = Enklare att få kort DOF (DOF = Depth of field = skärpedjup). - Litet chip/sensor = Svårare att få detsamma. AVCIntra är trevligt i jämförelse med DVCPro HD, av flera skäl: - 10-bitars istället för 8-bitars (10-bit har 1024 gråskalesteg mot 256 för 8-bit) - AVCIntra använder I-frame only h.264 kompression mot DVCPro HD som (i princip) är en 4-dubblad DV-signal. - Mao de har samma bitrates men AVCIntra ger genom en effektivare kompression en betydligt högre bildkvalitet. /Max 0 Citera
StenR Postad 17 februari 2009 Postad 17 februari 2009 En annan fundering som jag har. Säg att man skulle spela in något med den här kameran, skulle det duga för att visas i en biosalong? Finns det någon blockbuster film som skulle kunna vara inspelad med den här kameran? Josef Fares "Leo" är ju filmad med en HVX200 och det är flera framgångsrika independent-filmer som använt den. Men för blockbuster-filmer så är väl kameravalet en mindre utgiftspost. Annars så ligger väl HPX3000 närmare till hands. 0 Citera
Johan1983 Postad 17 februari 2009 Postad 17 februari 2009 Josef Fares "Leo" är ju filmad med en HVX200 och det är flera framgångsrika independent-filmer som använt den. Men för blockbuster-filmer så är väl kameravalet en mindre utgiftspost. Annars så ligger väl HPX3000 närmare till hands. Jag ska genast anförskaffa den filmen och kolla resultatet :-) Ett mycket bra tips där man kan se konkret vad en kamera kan prestera Vad gör en kamera som HPX3000 för skillnad mot HPX300? 0 Citera
Johan1983 Postad 17 februari 2009 Postad 17 februari 2009 Snabbt förklarat (eftersom det redan varit upp 100ggr minst): - Stort chip/sensor = Enklare att få kort DOF (DOF = Depth of field = skärpedjup). - Litet chip/sensor = Svårare att få detsamma. AVCIntra är trevligt i jämförelse med DVCPro HD, av flera skäl: - 10-bitars istället för 8-bitars (10-bit har 1024 gråskalesteg mot 256 för 8-bit) - AVCIntra använder I-frame only h.264 kompression mot DVCPro HD som (i princip) är en 4-dubblad DV-signal. - Mao de har samma bitrates men AVCIntra ger genom en effektivare kompression en betydligt högre bildkvalitet. /Max Så det är därför som folk använder 35mm adapters på sämre kameror för att få till skärpedjupet för att det inte går på annat sätt? Angående komprimeringen, hur stora är filerna per minut? fortfarande en gb? 0 Citera
Octavianus Postad 17 februari 2009 Postad 17 februari 2009 Jag ska genast anförskaffa den filmen och kolla resultatet :-) Ett mycket bra tips där man kan se konkret vad en kamera kan prestera Vad gör en kamera som HPX3000 för skillnad mot HPX300? 28 days later är väll filmad med en gammal DV kamera. Och den rulle e jädrigt bra. Sen vet jag inte hur den ser ut på bio, men hemma såg den fin ut. 0 Citera
ChrisSFP Postad 17 februari 2009 Postad 17 februari 2009 Är 1080/23.98PsF bättre än 1080/23.98P? Vad är skillnaden? Det är oerhört samma sak.. bara två olika namn på samma format. Det viktiga är 1080/23,98 som ger dig full HD i 23,98 fps (det är även ett av grundkravet för Sonys CineAlta serie) 23,98 är i folkmun kallad 24 och är vad "riktig" film förväntas uppspelas i. Mkt intressant läsning som jag skickade i en annan post är värd att läsa för den som funderar på vad saker och ting har för betydelse mer än siffror.. för i slutändan är det förståelsen för vad siffrorna betyder (och inte betyder) som gör att du gör rätt val. http://magazine.creativecow.net/article/the-truth-about-2k-4k-the-future-of-pixels 0 Citera
Max_H Postad 17 februari 2009 Postad 17 februari 2009 Så det är därför som folk använder 35mm adapters på sämre kameror för att få till skärpedjupet för att det inte går på annat sätt? Jupp (bland annat). Angående komprimeringen, hur stora är filerna per minut? fortfarande en gb? Samma. Men filerna är tyngre att spela upp eftersom de är tyngre att "avkoda". /Max 0 Citera
Johan1983 Postad 17 februari 2009 Postad 17 februari 2009 Jupp (bland annat). Samma. Men filerna är tyngre att spela upp eftersom de är tyngre att "avkoda". /Max Det blir som sagt att köpa en ny dator isånafall. Vilken dator rekommenderas? Har panasonic kanske någon egen rekommendation? 0 Citera
plf66 Postad 17 februari 2009 Postad 17 februari 2009 Vilka hårddisklösningar behövs för att klara dataflödet från AVCintra 100 eller P2HD på 100 Mbit/s? Raid, eller klarar man sig med singel 7200 rpm? (Detta borde vara relativt programoberoende, men för mig är det Vegas som är aktuellt för HD-redigering) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.