Gå till innehåll

Fågeln


vitte

Recommended Posts

Hejsan

hmm första gången jag postar här iaf.

Vi fick till uppgift o göra en film baserad på den här dikten :

 

Den här fågeln

har blivit nästan tragikomiskt feladresserad.

Och jag vet inte vem....

jag ska ge den en tillflykt hos.

Jag vet inte till vem jag ska gå

när jag inte vågar ta ett steg till

i mitt eget sällskap

Men jag tror att ibland

när man är ledsen hjälper det om någon som man älskar

vaggar en till sömns liksom underifrån

så att man blir varm

o långsamt långsamt yllevåt

och får ett namn

som tvingar mörkren att öppna

sina viskande dörrar.

 

tror filmen har inge sammanhang med dikten aja iaf...

 

 

ftp://mattias:bl%E5b%E4r@uppsalakai.org/vitte/f%E5geln.WMV

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=vitte]vaggar en till sömns liksom underifrån

så att man blir varm

o långsamt långsamt yllevåt

och får ett namn

som tvingar mörkren att öppna

sina viskande dörrar.[/url][/citat]

 

Er lärare kan väl allvarligt talat inte vilja att ni spelar in en mjukporrfilm? För det är just den känslan jag får av det här stycket. Om man tänker efter kan man se vad poeten menat, eller inte menat. Finns oändligt med sätt att dölja sina egentliga intentioner på. Vad heter skaparen av dikten förresten?

 

Vad gäller den första delen av dikten så kan det ju handla om ett feladresserat brev, en feladresserad brevduva, ett paket som kommit fel eller kanske något personen fått i present och den tycker är malplacerat. Eller rentav ett barn som hittas på trappan utanför entrédörren.

 

EDIT: Nu lade jag märke till att du redan gjort filmen så vidare tips är nog ganska meningslösa :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan

Oj upptäckte att det fattas en minut av filmen LOL ^____^sorry. Iaf det e fixat nu fast eftertexterna e lite skum aja...

Tror hon heter Kristina Lugn som har skrivit dikten.

 

Min tolkning av dikten är att pojken angstar över sin kompis död.

O han kan inte släppa taget minnen av han.

 

Tack för dina tips btw..

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ser ju fint ut.

 

Nått som inte riktigt hör hit men som jag funderar över. Varje gång jag lånar en videokamera så jag noterat att jag inte riktigt gillar zoomningsfunktionen i kameran och din film är likadan. Alla kameror jag testat startar zoomingen med ett ryck och om man kör något annat än fullfart på zoomen, så blir det lite hackig zoomning. Vad gör man åt det? Det är ju jättesvårt att göra snygga långsamma åkningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Grundregeln jag fick lära mig i min utbildning var att man "aldrig" ska zooma. och då man gör det så ska det vara för att man vill få fram något. Det måste finnas en mening med varför man använder zoom. Eller tex. tar av kameran från starivet och istället håller den i handen.

 

Ha d så bra. Filmen tycker jag annars var riktig snygg. förutom zoomen och klippteckniken i första scenen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om vi skiter i tekniken för en liten stund så måste jag säga att det här är en väldigt fin liten film! Jag vill inte säga huruvida den går ihop med dikten eller inte, men jag gillar berättelsen! Jag tycker att ni har lyckats få fram en känsla och ett budskap med väldigt enkla medel, det är det många som har problem med! Bra jobbat!

 

Sen finns det en hel del som ni kan förbättra och tänka på till nästa gång. Zoomningen har redan påpekats, och det är ganska viktigt att den måste gå mjukare om den nu måste användas. När den bli ryckig tänker man mer på den än på vad scenen handlar om, och om tekniken begränsar är det bättre att lösa det på annat sätt.

 

Ang klippningen: tänk på att försöka klippa i rörelse, då följer man oftast rörelsen med blicken och tänker mindre på själva klippet. I det här fallet gäller det även när kameran är i rörelse, inzoomningen. Första klippet i filmen tror jag skulle bli snyggare om ni gör övertoningen från inzoomningen direkt till utzoomningen, dvs, klipp bort när bilden står still. Sen är nästa klipp också lite fumligt, killen tittar in i kameran, och sen klipp till när han tittar ner i bordet.

 

Tänk också mer på bildutsnittet! Scenen i klassrummet kunde komponerats bättre. När den döde går upp från sin plats och närmar sig killen hamnar han precis bakom honom, och sen försvinner dessutom hans huvud utanför bild. Nästa bild känns också lite konstig med avkapat huvud, men det kanske finns en tanke bakom det?

Det finns fler exempel, t.ex. näst sista bilden när killen står vid graven till vänster i bild, där är det omotiverat mycket mer "luft" under killen än ovanför. Tänk på att balansera bilderna om det inte finns en anledning att göra dem obalanserade!

 

Sista bilden är snygg, synd att kameran hoppar till bara..

Lycka till i fortsättningen!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för all kritik jag har fått ^_____^

Gör mig über glad att folk tycker om filmen teh happiness ^^

Japp vet med in o utzoomningen ska förbättra mig lite på det.

O att jag hade döda killens huvud "avkappad" var menat ^___^

Håller på finslipar den mer nu. Så om ni hittar mer fel så e det bara o säga..

 

Mvh

Vitte

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=vitte]Japp vet med in o utzoomningen ska förbättra mig lite på det.

[/citat]

 

Mja, bry dig inte om min kommentar om zoomningen. Jag tycker om din film. Att sen de flesta kameror zoomar lite mekaniskt är inte ditt fel. Jag är mer nybörjare än du, och jag ser och lär av både förtjänster och mindre lyckade saker. Jag skriver upp i min anteckningsbok "låt bli zoomknappen" men din film varken stod eller föll pga zoomningen. Tvärtom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...