carbe Postad 15 december 2008 Postad 15 december 2008 Hej! När jag har renderat en animering ser den perfekt ut i datorn, men väl på DVD hackar animeringen. Det är precis som om det är för få bilder, vilket medför att videoklippet inte blir jämnt. Emellertid ser det, som jag tidigare sagt, utmärkt ut i datorn. Problemet kvarstår även om jag sparar om filen som en helt vanlig AVI-fil i Premiere Pro. Jag undrar därför vad problemet kan vara; för få bilder (i så fall: hur sparar man i fler bilder) eller något helt annat? Jag tror nämligen att bildantalet är insatt på 25 och jag har testat med 100 bilder per sekund, men resultatet blir detsamma. Tacksam för all hjälp jag kan få. Hälsningar Carbe 0 Citera
Zyx Graphics Postad 15 december 2008 Postad 15 december 2008 Det har nog inget att göra med hur många bilder per sekund du har. Känns som att det är nått med formatet som din DVD inte klarar av. Berätta mer nogrant alla steg samt alla program du använt från början till slutresultatet, alltså DVDn 0 Citera
carbe Postad 15 december 2008 Författare Postad 15 december 2008 Till att börja med renderar jag animationen från 3ds Max i AVI-format (uncompressed). Därefter för jag in det i Adobe Premiere Pro och exporterar det återigen i AVI (DV-AVI). Därefter bränner jag ut den på DVD'n. Det är alla steg jag utför. 0 Citera
Geist Postad 15 december 2008 Postad 15 december 2008 rendera till png istället. det kommer lösa problemet. 0 Citera
Max_H Postad 15 december 2008 Postad 15 december 2008 Har du ställt in korrekt fieldorder? /Max 0 Citera
carbe Postad 16 december 2008 Författare Postad 16 december 2008 rendera till png istället. det kommer lösa problemet. Men hur fungerar det om jag renderar till png - hur ska jag få det till en enda videofil? Måste jag, i videoredigeringsprogrammet, lägga bild för bild efter varandra och sedan exportera det som AVI? Jag förmodar att det finns något enklare sätt. Har du ställt in korrekt fieldorder? /Max Det vet jag inte. Hur ställer jag in fieldorder, och vad är korrekt fieldordet? 0 Citera
Zyx Graphics Postad 16 december 2008 Postad 16 december 2008 PNG kommer nog inte att lösa problemet. DVD använder Mpeg2, inte AVI Jag skulle göra så här. (Om du har Adobe Encore) Gör precis likadant tills du kommer till Premiere. Sen väljer du (i Premiere) File/Export/Export to Encore Så bänner du därifrån istället. Tror det borde funka. En till grej. Jag skulle alldrig rendera från MAX till en avi fil. Jag kör alltid Tiff i Premiere can man importera bildsekvenser genom att bocka i Numbered Stills som är längst ner i Import fönstret och sen öppna första filen i sekvensen 0 Citera
carbe Postad 16 december 2008 Författare Postad 16 december 2008 Okej, tack så mycket, jag ska exportera till Adobe Encore istället och se om det löser problemet. Detta kommer emellertid inte att ske förrän filmen är klar, så jag återkommer om något går snett. Tack för all hjälp! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.