Gå till innehåll

Animationer hackar vid uppspelning på DVD


carbe

Recommended Posts

Hej!

 

När jag har renderat en animering ser den perfekt ut i datorn, men väl på DVD hackar animeringen. Det är precis som om det är för få bilder, vilket medför att videoklippet inte blir jämnt. Emellertid ser det, som jag tidigare sagt, utmärkt ut i datorn. Problemet kvarstår även om jag sparar om filen som en helt vanlig AVI-fil i Premiere Pro. Jag undrar därför vad problemet kan vara; för få bilder (i så fall: hur sparar man i fler bilder) eller något helt annat? Jag tror nämligen att bildantalet är insatt på 25 och jag har testat med 100 bilder per sekund, men resultatet blir detsamma.

 

Tacksam för all hjälp jag kan få.

 

Hälsningar

Carbe

Länk till kommentar
Share on other sites

Till att börja med renderar jag animationen från 3ds Max i AVI-format (uncompressed). Därefter för jag in det i Adobe Premiere Pro och exporterar det återigen i AVI (DV-AVI). Därefter bränner jag ut den på DVD'n. Det är alla steg jag utför.

Länk till kommentar
Share on other sites

rendera till png istället. det kommer lösa problemet.

 

Men hur fungerar det om jag renderar till png - hur ska jag få det till en enda videofil? Måste jag, i videoredigeringsprogrammet, lägga bild för bild efter varandra och sedan exportera det som AVI? Jag förmodar att det finns något enklare sätt.

 

Har du ställt in korrekt fieldorder?

 

/Max

 

Det vet jag inte. Hur ställer jag in fieldorder, och vad är korrekt fieldordet?

Länk till kommentar
Share on other sites

PNG kommer nog inte att lösa problemet.

DVD använder Mpeg2, inte AVI

Jag skulle göra så här. (Om du har Adobe Encore)

Gör precis likadant tills du kommer till Premiere.

Sen väljer du (i Premiere) File/Export/Export to Encore

Så bänner du därifrån istället.

Tror det borde funka.

En till grej. Jag skulle alldrig rendera från MAX till en avi fil.

Jag kör alltid Tiff

i Premiere can man importera bildsekvenser genom att bocka i Numbered Stills som är längst ner i Import fönstret och sen öppna första filen i sekvensen

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...