Gå till innehåll

Problem med capture från Panasonic NV-GS180


oski

Recommended Posts

Hej! Jag är ny här på forumet och jag har tänkt att försöka mig på att göra lite film, men som vanligt så går det inte alltid lätt när datorer är med i bilden.

 

Jag har en Panasonic NV-GS180 kamera som jag försöker fånga in materialet i premiere pro CS4 trial version, men kameran hittas inte av windows! Har läst runt lite på google, men inte hittat så mycket om just det. Jag kopplar in den från dv ut på kameran, till min firewire ingång på framsidan av datorn. När jag sätter in den så bloppar det upp nere i hörnet: "USB device not recognized". Men det är ju ingen USB device, utan firewire, så redan här blir man ju förvirrad. Men firewireporten i datorn verkar ju fungera eftersom den hittar iaf nånting (har aldrig använt den tidigare på min hembyggda dator). Och sedan i premiere så hittas ingen capturing device. Och det verkar inte finnas några drivrutinger att ladda ner för kameran. Någon som har någon idé här? jag har slut på dom.

 

Jag använder ett helt nyinstallerat windows XP sp3.

moderkort är Asus m2n4

 

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det har löst sig nu. Jag hittade en USB utgång i kameran som jag använda istället. Då fungerade det perfekt. Men är det någon kvalitetsskillnad mellan att använda usb istället för firewire?

 

Nej inte på din kamera. Det kom för ett par år sedan en standard för att föra över DV video över USB2, men inte alla kameror stödjer det och inte alla vågar lita på att det funkar lika bra verkar det som.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaha... där ser man. Så har man lärt sig nått idag med.

 

Jag var också helt övertygad om att det inte gick.

 

Trialversionen hanterar inte MPEG-filer (Adobe skulle annars få betala licensavgift till MainConcept för varje nedladdad trial-version).

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag sätter in den så bloppar det upp nere i hörnet: "USB device not recognized". Men det är ju ingen USB device, utan firewire, så redan här blir man ju förvirrad.

 

Förlåt, jag vill inte dumförklara dig, men jag är fortfarande osäker på om du verkligen använder USB:n. Det felmeddelande som du referar till kommer aldrig fram vid använing av Firewire.

På Adobes hemsida kan man läsa följande om vad som krävs av datorn för att kunna fånga videoström från DV.

"To capture digital video footage, your editing system needs the following components:

 

For DV or HDV footage, one of the following:

an OHCI‑compliant IEEE 1394 (FireWire, i.Link) port or capture card

 

a non‑OHCI‑compliant IEEE 1394 capture card with presets, drivers, and plug-ins written specifically for Adobe Premiere Pro."

 

Skickar med lite bilder på vad som är USB2 och firewire eller DV som den är märkt med på kameran.

 

Det är en hund begraven. Men funkar det så får vi vara glada :)

gs180o firewire.jpg

gs180a usb.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp jag är helt med på vad som är firewire och USB.

 

Och nej, det där felet jag visade fick jag bara när jag använde firewire, får inget fel alls med USB. Det var därför jag tyckte det var konstigt att den sade USB i fellmedellandet. Det dumma var att jag försökte få det och funka i flera dagar, utan att ens tänka på att testa USB utgången, för jag trodde inte heller den skulle funka, utan att den bara var till stillbilderna.

Jag har uppenbarligen motbevisat adobe här när det gäller USB, det är bara usbgången jag lyckas captura från. Hade jag haft en till kamera skulle jag filmat mig så ni tror mig =).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...